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최근 들어 심리치료를 위해, 심리학과 영성을 통합하려는 움직임이 활발해지고 있다. 이러한 흐름에 따라 현대의 정신분석은 상호주관성을 강조하며, 무의식을 넘어 인간 내면의 무한성과 신비성까지도 주목하게 되었다. 기존의 프로이트의 과학적이고 이성적인 접근만으로는 온전히 내담자의 존재를 담아내기 어렵기 때문이다. 윌프레드 비온은 기존의 정신분석을 ‘신비적 과학으로서의 정신분석’으로 재정의하며 정신분석의 맹점을 보완했다. 이는 과학적 태도와 신비주적 태도를 동시에 포괄하려는 파격적인 시도였다. 이러한 시도를 통해 현대의 정신분석은 기독교 영성에 한 걸음 더 다가갈 수 있게 되었다. 현대 정신분석의 정점에 있는 윌프레드 비온의 이론은 기독교 영성과도 많은 연결점이 있다. 특히 토머스 머튼이 제시한 관상적 삶의 실천 과정은, 비온이 강조하는 분석가의 임상 태도와 연결점이 있다. 본 논문에서는 머튼이 관상에서 강조하는 ‘고독’과 ‘침묵’의 개념을 중심으로, 윌프레드 비온이 강조한 분석가의 ‘기억도 욕망도 없는 상태’와 ‘레브리’가 어떠한 연결점이 있는지를 살펴보고자 한다. 머튼이 강조한 것처럼 고독과 침묵은 세상을 향한 철수가 아니다. 이는 오히려 자신의 어두운 면을 용기 있게 마주하고 하나님과 일치하려는 열망이다. 기도자가 온전히 자신의 욕망을 내려놓음으로써 내적 공간을 마련할 수 있는 것처럼, 분석가 또한 자신의 ‘기억과 욕망’을 최대한 억제함으로써 내담자를 수용할 공간을 마련할 수 있다. 비온은 자신의 기억과 욕망을 최대한 억제한 상태에 이르러야 내담자를 이해할 수 있다고 보았다. 비온은 어머니가 ‘기억도 욕망도 없는 상태’에서 유아에게 열정적으로 몰입하는 상태를 ‘레브리’ 개념으로 설명한다. 즉, 내담자는 유아와 마찬가지로 자신이 알지 못하는 정서적 경험들을, 분석가의 레브리라는 담아주는 환경 안에서 의식화하고 변형시킬 수 있기를 간절히 원한다. 이러한 적극적인 의사소통에 참여하기 위해서, 분석가는 내담자로부터 비롯된 불확실성이라는 어두운 밤을 자신의 ‘레브리’를 통해 인내할 수 있어야만 한다. 이러한 과정을 통해 비로소 내담자는 분석가로부터 새로운 정신기능인 알파-기능을 내재화한다. 이를 통해 내담자는 자신과 대상에 대해 사고하고 꿈을 꿀 수 있게 되며, 홀로 세상에서 일어설 수 있게 된다. 기도자는 하나님과의 참 만남을 위해 자신의 거짓 자아를 벗어던지고 실패와 좌절을 견뎌낼 수 있어야 한다. 임상에서 분석가 또한 내담자를 위해 같은 노력을 해야 한다. 관상적 삶의 실천은 분석가의 능력을 정교화하고, 넉넉한 심리내적 공간을 마련하는 데 긍정적인 역할을 할 수 있다.

In recent years, there has been a growing movement to integrate psychology and spirituality in psychotherapy. Following this trend, modern psychoanalysis emphasizes intersubjectivity and has come to pay attention to the infinity and mystery of the human mind beyond the unconscious. This is because conventional Freud's scientific and rational approach alone cannot fully capture the counselee's existence. Wilfred Bion supplemented the blind spots of psychoanalysis by redefining the existing ‘psychoanalysis as a mystical science’. It was an unconventional attempt to encompass both scientific and mystical attitudes. Through these attempts, modern psychoanalysis has come a step closer to Christian spirituality. Wilfred Bion's theories, which are at the pinnacle of modern psychoanalysis, have many connections to Christian spirituality. In particular, Thomas Merton's contemplative life practice is connected to the clinical attitude of the analyst that Bion emphasizes. In this paper, I will focus on Merton's concepts of ‘solitude’ and ‘silence’ in contemplation, and explore their connection to Wilfred Bion's emphasis on the analyst's ‘state of being without memory or desire’ and ‘rêverie’. As Merton emphasizes, ‘Solitude’ and ‘silence’ are not withdrawal from the world. Rather, it is a aspiration to courageously face one's dark side and become one with God. Just as a prayer can create inner space by completely letting go of his or her desires, an analyst can create space to accept a client by suppressing his or her own ‘memories and desires’ as much as possible. Bion believed that he could only understand his counselees when he had suppressed his own memories and desires as much as possible. Bion explains the concept of ‘rêverie’ as a state in which a mother is passionately preoccupied with her infant in state of being without memory or desire. That is, like infants, clients desperately want to be able to make conscious and transform their unaware emotional experiences within the analyst's the containing environment of rêverie. To participate in this active communication, Analyst must be able to persevere the dark night of uncertainty arising from their counselee through their own ‘rêverie’. The counselee, through this process, ultimately internalizes a new mental function known as the a-function from the analyst. Through this, the counselee can think and dream about himself and others, and they can stand alone in the world. The prayer must be able to shed their false self and endure failure and frustration in order to have a true encounter with God. In clinical practice, analysts must also make the same effort for their counselee. This contemplative life practice can contribute positively to refining the analyst's capability and creating sufficient psychological space.

권호기사

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정통과 보편 사이에서 = Between orthodoxy and universality : a study of the tradition and liturgy of the Eastern Catholic Church : 동방 가톨릭교회 전통과 예전에 관한 연구 김형락 p. 7-32

예배와 문화의 관계모델 분석 = Analysis of relationship model between worship and culture : Robert Weber's blended worship in the light of the Nairobi Declaration : 나이로비 선언문에 비춰본 로버트 웨버의 블랜디드 예배 김승호 p. 33-60

아주사 부흥운동의 오순절적 예배 연구 = A study on pentecostal worship in the Azusa Street Revival Movement : focusing on worship leadership : 예배인도를 중심으로 김영화 p. 61-86

한국교회 설교학의 개척자 청해(靑海) 정장복의 설교론과 그 자취 = Homiletic theory and traces of Dr. Chang-Bok Chung as a pioneer of preaching in the Korean church 이현웅 p. 87-114

비언어적 요소가 설교 전달에 미치는 영향에 관한 연구 = A study on the impact of non-verbal elements on sermon delivery 박문석 p. 115-139

여성의 영적 성숙을 위한 침묵 수행 = The practice of silence for women’s spiritual growth 백은미 p. 141-166

토마스 머튼의 관상적 삶의 태도와 윌프레드 비온의 ‘기억도 욕망도 없는 상태’에 관한 비교연구 = A comparative study of Thomas Merton's contemplative attitude and Wilfred Bion's ‘state of being without memory or desire’ 김남훈 p. 167-190

일치를 향한 여정 = The journey towards union with God : the mysticism and spirituality of Evelyn Underhill : 이블린 언더힐의 신비주의 사상과 영성 김태훈 p. 191-215

기독교교정상담 수립 가능성과 그 방향 = Possibility of establishing Christian correctional counseling and its direction 전요섭 p. 217-244

정신역동 관점에서 본 ‘돌봄 구조 속 주체의 자기애 욕구 충족 심리’ 연구 = A study on ‘the psychology of satisfying the subject’s need for narcissism within the care structure’ from a psycho-dynamic perspective 고유식 p. 245-271

ChatGPT의 할루시네이션 문제와 고기능 자폐환자의 현실 인식 어려움에 관한 기독교적 비평 = ChatGPT's hallucination problem and the reality perception difficulties of individuals with high-functioning autism : a Christian critique 윤이상 p. 273-294

집단상담 리더 경험에 관한 현상학적 연구 = A phenomenological study on the experiences of group counseling leaders : focusing on Tae Ki Chung’s spiritual healing group : 정태기의 영성치유집단을 중심으로 백정미 p. 295-323

성인의 성형중독에서 열등감의 개선을 통한 치료 = Treatment through improvement of inferiority in plastic addiction in adults : based on Adler's theory of inferiority : 아들러의 열등감이론을 중심으로 곽수연 p. 325-343

꿈의 해석을 통한 현대 기독교인의 치유 = Healing modern Christians through dream interpretation : focusing on the application of Carl G. Jung's dream analysis theory : 칼 융(Carl G. Jung)의 꿈 분석 이론 적용을 중심으로 임현우 p. 345-374

중년 기독교인의 부부갈등 회복과정 연구 = A study on the process of marital conflict recovery among middle-aged Christians : focusing on spiritual well-being : 영적 안녕감 중심으로 서경애 p. 375-400

기술 시대 행복에 관한 윤리적 논의와 영적 행복 = Ethical discussions of happiness in the age of technology and spiritual well-being 이은경 p. 401-424

생성형 AI 시대의 학생주도적 활동수업 사례 연구 = A case study on student-led activity classes in the era of generative AI 유선희 p. 425-447

한국교회 청년부 신앙을 위한 기독교 교육적인 모색 = A Christian educational exploration for the faith of the youth ministry in the Korean church 강문규 p. 449-481

예비 종교 교사 대학생의 정체성 탐색 = Exploring the identities of prospective religion teacher college students : applying the photovoice method : 포토보이스 방법을 적용하여 최지원 p. 483-515

교회에서 평생교육 활성화 방안 탐색 = Exploring ways to vitalize lifelong education in the church 윤옥한 p. 517-537

한국의 미(美)의 정신문화적 배경과 한류의 방향 = The spiritual-cultural foundation of Korean beauty and the direction of Hallyu 최성훈 p. 539-562

다문화사회 선교를 위한 선교적 교회론의 함의 = Implications of missional church for multicultural society missions : focusing on children of multicultural families : 다문화가정 자녀들을 중심으로 단안드레 p. 563-591

초연결사회, 제 3의 장소로서의 교회 공간 형성 방안 고찰 = A study on forming church spaces as third places in the hyper-connected society 양현준 p. 593-619

트라우마의 신체 경험 치유의 목회적 의미와 프락시스 = Pastoral meaning and praxis of the somatic experiencing of trauma 최창국 p. 621-644

로버트 M. 제라시 교수의 사상 = The thought of Prof. Robert M. Geraci 송용섭 p. 645-669

「한국여성신학」지를 통해 본 기독 여성 주체의 탄생에 대한 연구 = A study on the birth of Christian women subjects seeing through Journal of Korean Feminist Theology 이난희 p. 671-702

이스라엘의 정신 "후츠파"가 실천신학에 끼친 영향에 관한 연구 = The influence of the Israeli spirit of "chutzpah" on practical theology 김태승, 하충엽 p. 703-727

생명복제의 현황과 전망에 관한 기독교 윤리적 고찰 = The status and prospects of cloning : a Christian ethical reflection 김은호 p. 729-753

「靑年」(1921-1940)에 나타난 성경적 평화담론과 기독교윤리적 함의 = Discourses of biblical peace in YMCA’s journal “The Young Man”(1921-1940) and Christian ethical implications 이장형, 안수강 p. 755-778