본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

초록보기

디지털·AI 기반 교수·학습이 강조됨에 따라 생성형 AI의 교육적 활용에 대한 논의가 활발해지고 있다. 본 연구는 고등학교 1학년 수학 교과서 5종의 예제와 문제 풀이에 대한 ChatGPT 4, Claude 3 Opus, Gemini Advanced의 수학적 성능을 분석하였다. 총 1,317개 문항에 대해 전체 정답률과 기능별 특징을 살펴본 결과, ChatGPT 4의 전체 정답률이 0.85로 가장 높았고, Claude 3 Opus가 0.67, Gemini Advanced가 0.42 순으로 나타났다. 기능별로는 함수 구하기와 증명하기에서 세 모델 모두 높은 정답률을 보였으나, 설명하기와 그래프 그리기에서는 상대적으로 낮은 정답률을 보였다. 특히 경우의 수 세기에서 ChatGPT 4와 Claude 3 Opus가 1.00의 정답률을 보인 반면, Gemini Advanced는 0.56으로 낮았다. 또한 모든 모델이 벤 다이어그램을 이용한 설명하기와 이미지 생성이 필요한 문제에서 어려움을 겪었다. 연구 결과를 바탕으로 교사들은 각 AI 모델의 강점과 한계를 파악하고 이를 수업에 적절히 활용할 수 있을 것이다. 본 연구는 생성형 AI의 수학적 성능을 분석함으로써, 실제 수학 수업에서의 생성형 AI의 활용 가능성을 제시했다는 점에서 의의가 있다. 또한 인공지능 시대의 수학 교육에서 교사의 역할을 재정립하는 데 중요한 시사점을 제공하였다. 향후 생성형 AI와 교사의 협력적 교육 모델 개발, AI를 활용한 개별화 학습 방안 연구 등이 필요할 것이다.

As digital·AI-based teaching and learning is emphasized, discussions on the educational use of generative AI are becoming more active. This study analyzed the mathematical performance of ChatGPT 4, Claude 3 Opus, and Gemini Advanced on solving examples and problems from five first-year high school math textbooks. As a result of examining the overall correct answer rate and characteristics of each skill for a total of 1,317 questions, ChatGPT 4 had the highest overall correct answer rate of 0.85, followed by Claude 3 Opus at 0.67, and Gemini Advanced at 0.42. By skills, all three models showed high correct answer rates in ‘Find functions’ and ‘Prove’, while relatively low correct answer rates in ‘Explain’ and ‘Draw graphs’. In particular, in ‘Count’, ChatGPT 4 and Claude 3 Opus had a correct answer rate of 1.00, while Gemini Advanced was low at 0.56. Additionally, all models had difficulty in explaining using Venn diagrams and creating images. Based on the research results, teachers should identify the strengths and limitations of each AI model and use them appropriately in class. This study is significant in that it suggested the possibility of use in actual classes by analyzing the mathematical performance of generative AI. It also provided important implications for redefining the role of teachers in mathematics education in the era of artificial intelligence. Further research is needed to develop a cooperative educational model between generative AI and teachers and to study individualized learning plans using AI.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
초등학교 6학년의 분수와 소수의 크기에 대한 수직선 표상의 정확성 및 사용 전략 분석 = Analyses of the precision and strategies for representing the magnitude of fractions and decimals on the number line among 6th graders 허진영, 임수현 p. 393-409

(A) study of students’ perceptions of mathematics learning situations = 수학 학습 상황에 대한 학생들의 인식에 관한 연구 Somin Kim, Boeuk Suh, Ho Kyoung Ko, Nan Huh p. 411-436

수학 교과에서 교사특성이 수업태도와 수업만족도를 매개로 고등학생의 자기주도학습에 미치는 영향 = Effects of the teacher characteristics on self-directed learning mediated by students’ class attitude and class satisfaction in mathematics 박혜성, 김성연 p. 437-450

모선에 대한 초등 예비교사의 인식과 지도 방안 탐색 = Elementary preservice teachers’ conceptions of a generating line and exploration of teaching methods 황지남 p. 451-466

GPTs 기반 예비 교사 교육 맞춤형 챗봇 개발 및 수학교육적 성능 분석 = Development of a customized GPTs-based chatbot for pre-service teacher education and analysis of its educational performance in mathematics 권미선 p. 467-484

학생의 수학적 능력에 대한 초등학교 교사의 마인드셋 분석 = An analysis of elementary school teachers’ mindset regarding students’ mathematical ability 방정숙, 김리나, 곽기우 p. 485-503

중등수학교사들의 통계적 추론 전략 및 수준 분석 연구 = A study analyzing statistical reasoning strategies and levels of secondary mathematics teachers : focusing on comparing two groups using boxplots : 상자그림을 활용한 두 집단 비교를 중심으로 지영명 p. 505-526

중등 예비교사의 교과서 과제 변형 및 수업 실행 중 나타난 과제의 특징 변화 = Investigating how the tasks’ characteristics change according to modifying the textbook tasks and implementing the lesson by secondary preservice teachers : focused on the mathematical modeling perspectives : 수학적 모델링 관점을 중심으로 정혜윤, 이지현 p. 527-547

생성형 인공지능의 수학 문제 풀이에 대한 성능 분석 = Analysis of generative AI’s mathematical problemsolving performance : focusing on ChatGPT 4, Claude 3 Opus, and Gemini Advanced : ChatGPT 4, Claude 3 Opus, Gemini Advanced를 중심으로 오세준, 윤정은, 정유진, 조윤주, 심효섭, 권오남 p. 549-571

AI 기반 수학 교수·학습에 대한 체계적 문헌 고찰 = Systematic literature review on AI-based mathematics teaching and learning : focusing on the role of AI and teachers : AI의 역할과 교사의 역할을 중심으로 윤정은, 권오남 p. 573-591