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본 연구는 온라인 쇼핑에서 디저트 구매 시 선택속성에 대한 요소의 중요도와 만족도에 관한 연구를 통하여 마케팅 방안과 실무적 시사점을 제시하고자 했다. 연구 목적을 달성하기 위해 IPA 분석에 적용하여 각 선택속성에 대한 소비자의 중요도와 구매 후 만족도의 실증분석 된 연구결과는 다음과 같다. 1사분면은 중요도와 만족도가 모두 높은 지속 유지 영역으로써 맛, 배송 기간, 위생, 배송 시 온도 유지, 조리법에 대한 정보 제공, 경험 및 후기, 보관방법 정보 제공, 조리의 편의성, 쇼핑시간 절약 등의 속성이 해당하여 지속해서 강화해야 하는 영역으로 나타났다. 2사분면은 중요도는 높지만, 만족도는 낮은 영역으로 집중 노력이 요구되는 영역으로 디저트 구매 시 가격, 할인 가격, 다양한 제품 비교 정보 제공, 부가적인 배송비용 여부 등의 속성들이 위치한 것으로 나타나 집중 관리에 들어가야 할 요소로 보인다. 3사분면의 중요도와 만족도가 모두 낮은 영역에서는 브랜드, 영양, 포인트 적립, 배송 시 제품의 포장, 디자인 및 형태, 전문점에서 구매한 제품과 온라인으로 구매한 것의 차이, 상품의 수량 제공, 다양한 제품 비교 정보 제공 등이 중요도와 만족도가 모두 낮게 나타나 소비자 구매 향상을 위해 디저트에 대한 브랜드, 영양, 포인트 적립, 배송 시 제품의 포장, 디자인 및 형태, 다양한 제품 비교 정보 제공 등을 통해 브랜드 인지도 강화 등을 기반으로 단기 전략이 아닌 중장기적 관점에서 점차 개선 시켜야 할 것으로 판단된다. 4사분면의 경우, 중요도는 낮지만, 만족도가 높은 영역으로 지나친 노력은 불필요한 영역으로 디저트 구매 시 결제 방법, 쇼핑시간 절약, 다양성 속성이 이에 해당하였고, 이 속성은 향후 디저트 구매 시 각별한 관리가 요구될 것으로 보인다.

This study aims to suggest marketing strategies and practical implications through research on the importance and satisfaction of purchasing attributes when purchasing desserts in online shopping. As a result of analyzing using IPA analysis, the first quadrant is an area with high importance and satisfaction, and includes attributes such as taste, delivery period, hygiene, temperature maintenance during delivery, storage method, cooking convenience, and saving shopping time, so it is an area that needs to be continuously strengthened. The second quadrant is an area with high importance but low satisfaction, and it requires concentrated efforts, and includes attributes such as price, discount price, provision of various product comparison information, and additional delivery costs. The third quadrant has low importance and satisfaction for brands, nutrition, packaging during delivery, and differences between dessert specialty stores and online purchase products. Therefore, it is judged that gradual improvements should be made from a mid- to long-term perspective rather than a short-term strategy through strengthening brand awareness. The fourth quadrant has low importance but high satisfaction, so excessive efforts are unnecessary, and it includes attributes such as payment method and saving shopping time when purchasing desserts, so it seems that special management will be needed when purchasing desserts in the future.

권호기사

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Utilization of K-nearest neighbor-based algorithm for healthcare correlated data systems Murtaza Hussain Shaikh, Kim, Yae-Ji p. 1-6

글로벌 시장 진출전략을 위한 몽골의 카페 서비스 시스템 분석에 관한 연구 = A study on the analysis of Mongolia's cafe service system for global market entry strategy : focus on the service blueprint analysis of Mongolian coffee chain company : 몽골 체인 카페 기업의 서비스 청사진 분석을 중심으로 졸라, 이상훈 p. 7-19

사회초년생의 일상과 직장생활에 대한 세대별(IMF세대, 낀세대, Z세대) 비교 연구 = A comparative study of the daily and work life of young adult workers by generation(Gen IMF, Gen Y, Gen Z) 김동심, 주경희 p. 20-33

Review of Korean Wave performance tourism research : content analysis based on Riss database Yi, Wanting, Lee, Sanghyeop p. 34-40

(The) expected effects and limitations of sports marketing and media Lee, Sanghyeop p. 41-47

광주 김치축제 품질이 방문가치에 미치는 영향 = The quality of the Gwangju Kimchi Festival is worth visiting an effect on : effects of controlling awareness of Gwangju Kimchi : 광주 김치 인식의 조절 효과 이원솔, 김용겸 p. 48-58

중국 소홍서에서 K-Beauty 중저가 화장품의 SNS 마케팅이 소비자의 지각된 가치 및 행동의도에 미치는 영향 = The effect of SNS marketing of K-beauty middle-low priced cosmetics on consumers’ perceived value and behavioral intention in RED of China : mediating effect of perceived value and moderating effect of Hallyu involvement : 지각된 가치의 매개효과와 한류관여도의 조절효과 리충, 임성준 p. 59-72

First-mover advantage in the used car-buying app market : evidence from Korea Bae, Hyunkeun, Jeong, Gicheol p. 73-81

Exploring user perceptions of a radar sensor-based smart healthcare device for heart rate and breathing rate monitoring through interviews Dat Hung Ho, Kim, Seieun, Lee, Byeong-Hoon, Jeon, Byungkwon, Kim, Hak-Seon, Jue Wang p. 82-95

쌀베이커리 카페 이용동기가 구매행동, 추천의도에 미치는 영향 = The effect of rice bakery cafe usage motivation on purchasing behavior and recommendation intention : focusing on the effect of controlling price sensitivity : 가격민감도 조절효과 김찬우, 조태근 p. 96-107

침입탐지를 위한 랜덤포레스트 모형의 효과적인 구조 = Effective structure of random forest for intrusion detection : focusing on NSL-KDD dataset : NSL-KDD 데이터셋을 중심으로 이창명, 윤한성 p. 108-115

제주 복합리조트의 숙박 경험이 웰빙 인식과 온라인 구전 의도에 미치는 영향 = The influence of Jeju integrated resort accommodation experience on well-being perception and eWOM intention : focusing on the experience economy theory : 체험경제 이론을 중심으로 이윤주, 이연우 p. 153-164

(A) gendered theory of planned behavior in choosing safe local over international destinations A case of physical & mental health-conscious Korean visitors Hong Ngoc Nguyen, Min, Jae Han, Ha, Heekyeong, Han, Heesup, Antonio Raposo p. 116-127

중소기업 종사자들의 일과 삶의 균형이 혁신행동과 혁신성과에 미치는 영향 = A study on the impact of the work-life balance of SME workers on their innovative behavior and innovative performance 유환철, 김병근 p. 128-138

(The) impact of enterprise intelligent transformation on total factor productivity Sun, Han, Lee, JaeHo, Kang, Hyoung-Goo, Bao, Ya-Lan p. 139-152

텍스트 마이닝을 이용한 엔데믹 시대 해양유산 인식 기반 해양관광 활성화 방안 = Strategies for promoting coastal and marine tourism based on the recognition of marine heritage in the endemic period using text mining 임택, 장스위, 리신, 류청, 양위주 p. 165-178

가족친화 조직문화와 주관적 안녕감의 관계에 대한 연구 = A study on the relationship between family-friendly organizational culture and subjective well-being 최명숙, 박민영, 오재신 p. 179-191

지역 내 관광개발에 따른 지역주민의 스트레스 발생요인 척도 개발 = Scale development of stressor for local residents by intra-regional tourism development 이태수, 정은성, 최사라 p. 192-204

로봇 바리스타의 속성이 경제적 가치 및 재사용 의도에 미치는 영향 = The impact of robot barista's attributes on economic value and reuse intention : focusing on robot barista users in highway rest area : 고속도로 휴게소 로봇 바리스타 이용객을 중심으로 이재상 p. 205-215

과학기술분야 정부출연연구기관의 글로벌 조직성과 향상에 관한 실증연구 = An empirical study on improving global organizational performance of the government-funded research institutions in the field of science and technology 고성주, 조영삼, 이상하 p. 216-227

개인-환경 적합성이 직무성과에 미치는 영향에 관한 연구 = A study on the effect of person-environment fit on job performance : focusing on the controlling organizational change recipients’ beliefs : 변화수용성의 매개효과를 중심으로 황인섭, 박서현 p. 228-239

외식기업 이용고객의 소비가치가 만족도와 고객행동의도에 미치는 영향 = The impact of consumption value of customers using restaurant companies on satisfaction and customer behavioral intention 이동근 p. 240-251

J-POP 청취동기가 만족에 미치는 영향에 관한 연구 = A study on effects of J-POP listening motivations on satisfaction of Korean listeners 최진혁, 임성준 p. 252-265

관광경쟁력이 관광성과에 미치는 영향 = The effect of tourism competitiveness on tourism performance 이가현, 양위주 p. 266-276

온라인 구전을 통해 방문한 레스토랑의 서비스 인카운터 품질과 관계 품질 및 매장 애호도 간의 구조적 관계 검증 = Verifying the structural relationship between service encounter quality, relationship quality, and store preference in restaurants visited through online word-of-mouth 조경미, 김성훈 p. 277-290

파인다이닝 레스토랑의 체험마케팅 요소가 고객만족과 충성도에 미치는 영향 = The impact of experiential marketing elements in fine-dining restaurants on customer satisfaction and loyalty 안동찬, 김기영 p. 291-302

거시건전성 정책의 동태적 효과 분석 = Analysis of the dynamic effects of macroprudential pol[i]cy 박의환 p. 303-311

카페의 서비스 스케이프가 제3의 공간 특성과 행동의도에 미치는 영향 = The impact of a cafe’s servicescape on third space characteristics and behavioral intention : focusing on the mediating role of consumer emotions : 소비자 감정의 매개역할을 중심으로 서지연, 이형주 p. 312-326

베이커리카페 경험가치가 고객만족 및 재방문의도에 미치는 영향 = Effect of bakery cafe experience value on customer satisfaction and revisit intention : focusing on MZ generation : MZ 세대를 중심으로 고미애, 주서현 p. 327-339

(A) comparative study of business hotels in Busan and Seoul through big data analysis : evaluating online customer review Sonam Sherpa, Kim, Seieun, Huh, In-Young, Jue Wang p. 340-354

식품기업의 ESG 경영활동이 브랜드 인지도, 브랜드 이미지, 구매의도에 미치는 영향 = Effects of ESG management activities of food companies on brand awareness, image, and purchase intention 김현지, 고미애 p. 355-368

IPA 분석을 활용한 제주야간관광 선택속성에 관한 연구 = A study on the select attributes of Jeju night tours using IPA analysis : focusing on the comparison between male and female visitors : 성별에 따른 비교를 중심으로 김민석, 김보형, 이상묵 p. 369-379

온라인 쇼핑에서 디저트 구매 시 선택속성의 중요도-만족도 분석 = Importance-satisfaction analysis of selection attributes when purchasing desserts in online shopping 신범주 p. 380-391

Tourists’ sports ethics in college football building trust and commitment based on the level of gamesmanship Min, Jae Han p. 392-405

식생활 라이프스타일이 시판 김치의 만족 및 구매의도에 미치는 영향 = The effect of food-related lifestyles on satisfaction and purchase intention of commercial kimchi 김성수 p. 406-417

김치 브랜드 이미지가 브랜드 애착 및 재구매의도에 미치는 영향 = The effect of kimchi brand image on brand attachment and repurchase intention : focused on the mediating role of brand trust : 브랜드 신뢰의 매개역할을 중심으로 한지수, 김성수 p. 418-428

소비가치가 소비자 행복 및 김치 재구매의도에 미치는 영향 = The effect of consumption value on consumer happiness and kimchi repurchase intention 한지수 p. 429-438

(A) semantic network analysis of the influence of music and dining experiences on customer satisfaction at hard rock cafes globally Nguyen Phuoc Phat Thinh, Ban, Hyun-Jeong p. 439-450