본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

초록보기

본 연구는 발달장애아동에게 로봇을 활용하여 사회성 기술 지원에 대한 국외 실험연구를 분석하여 연구의 동향과 중재의 특성에 대해 알아보는 것에 목적을 두고 있다. 본 문헌 분석을 위하여 2013년부터 2024년까지 국외에 발표된 논문들 중 문헌분석 선정 기준에 따라 선정된 총 16편의 논문에 대한 전반적인 연구 동향 및 로봇을 활용한 사회성 기술 지원에 대한 중재의 특성에 대하여 분석하였다. 문헌분석 결과 첫째, 연구 참여자의 장애 유형은 자폐성장애 아동이 가장 많았다. 둘째, 로봇을 활용한 중재는 치료실 환경에서 가장 많이 진행되었고, 로봇이 주 중재의 수단으로 많이 사용되었다. 또한, 연구에서 가장 많이 사용된 로봇으로는 휴머노이드 로봇이었으며, 로봇 중재의 연구자가 중재자가 되어 단독으로 진행하는 연구가 가장 많았다. 셋째, 로봇을 활용한 중재의 종속변인은 사회적 행동이 가장 많았다. 이러한 결과를 통해 발달장애아동을 위한 로봇 활용 중재를 통한 사회성 기술 지원에 대한 논의 및 향후 연구를 위한 제언을 하였다.

The purpose of this study is to analyze international experimental studies on the use of robots to support social skills in children with developmental disabilities, focusing on research trends and the characteristics of interventions. For this literature review, a total of 16 papers published internationally between 2013 and 2024 were selected based on the literature review selection criteria and analyzed for overall research trends and the characteristics of robot-assisted social skills interventions. The results of this study are as follows. First, the majority of study participants were children with autism spectrum disorder. Second, interventions utilizing robots were most frequently conducted in therapeutic settings, with robots as the primary intervention tool. Furthermore, humanoid robots were the most commonly used robots in these studies. Additionally, studies were predominantly conducted by researchers who also served as interventionists. Third, the most common dependent variable in these robot-assisted interventions was social behavior. Based on these findings, the study discusses the implications of robot-assisted interventions for supporting social skills in children with developmental disabilities and provides suggestions for future research.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
도식기반 인지-초인지 전략을 활용한 직접교수와 교육과정중심평가를 이용한 진전도 점검이 초등 3, 4학년 학습곤란 학생의 수학 문장제 문제해결에 미치는 효과 = The effects of schema-based cognitive-metacognitive direct instruction and progress monitoring via CBA on mathematical word problem solving of 3rd and 4th grade elementary school students with learning difficulties 고서연, 손승현 p. 1-23

텍스트 마이닝을 활용한 특수교육 기본 교육과정의 연구 동향 분석 = Analysis of research trends in the basic curriculum of special education using text mining 정희섭 p. 24-48

2022 개정 특수교육 기본교육과정 수학과 현장 적용에 대한 특수교사의 인식 분석 = Analysis of the perceptions of special teachers on the field applicability of mathematics in the basic curriculum of special education revised in 2022 김희은, 조성하 p. 49-72

특수교육 기본 교육과정 진로와 직업 교과용도서에 대한 특수교사의 인식과 개정 요구 분석 = Analysis of special education teachers’ perceptions and revision needs for the career and vocation textbooks of the special education basic curriculum 송승민, 박은영 p. 73-101

공통 교육과정 외국어 교과로서의 수어교육 방안 고찰 = Suggestions for teaching Korean sign language as a foreign language subject in school 최상배 p. 102-120

학령기 자폐 아동 및 청소년 대상 자기관리 중재 연구 국내외 동향 분석 및 향후 과제 고찰 = A systematic literature review on self-management intervention for school-aged autistic children and adolescents 나지회, 박민정, 이소현 p. 121-154

사회·정서적 어려움을 가진 학생 대상의 정서조절 프로그램에 관한 국내 연구 동향 및 과제 = Trends and challenges in domestic research on emotional regulation programs for students with social and emotional difficulties 김지민, 한윤정, 정지윤, 박지연 p. 155-180

발달장애아동의 사회성 증진을 위한 로봇 중재의 국외 연구 동향 고찰 = A review of the literature on research trends in robot-assisted interventions for enhancing social skills in children with developmental disabilities 이선주, 김미진, 이숙향 p. 181-211

언어네트워크 분석을 활용한 공립 특수학교(초등) 교사 임용후보자 선정경쟁시험 교직논술 문항 분석 = Analysis of teaching essay questions for candidates for public special school(elementary) teacher appointment using semantic network analysis 권충훈 p. 212-230

특수교사의 전문적 학습공동체 참여 경험에 따른 의미 분석 = An analysis on special education teacher's experience participated in PLC(professional learning community) 강나혜 p. 231-259

장애인 평생교육 전문인력 양성 교육 프로그램의 구성 및 효과성 탐색 연구 = A study to explore the composition and effectiveness of a lifelong education professional training program for the people of disabilities 김원호, 박지석, 박신하, 이윤희 p. 260-284