본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

초록보기

막스 셸러(M. Scheler)의 철학적 업적은 크게 세 가지이다. 그 하나는 칸트 윤리학의 반정립으로 ‘실질적 가치 윤리학’을 정립한 것이고, 다른 하나는 만하임과 함께 ‘지식사회학’을 구축한 것이며, 끝으로 ‘철학적 인간학’의 창시를 들 수 있다. 이러한 셸러의 철학적 여정은 서로 밀접한 관련이 있는데, 종래에 셸러 연구자들은 셸러의 철학적 사유의 형성을 ―그의 종교적 태도 변화를 중심으로― 세 시기로 구분하고, 각 시기에 나타나는 철학적 특징을 서술하는 데 그치고 있다. 이러한 서술은 철학적으로 고뇌하는 셸러의 참모습을 그려낼 수 없다. 셸러의 저술은 양적으로 방대하지만, 내용상으로 보면 자신의 철학적 지향을 밝힌 부분과 자신의 철학적 구상을 보강하는 부분으로 이루어져 있다. 본 연구에서는 이 중에서 셸러의 철학적 업적을 ‘실질적 가치 윤리학’의 정립, ‘지식사회학’과 ‘철학적 인간학’의 창시라는 관점에 두고, 이들이 성립된 맥락을 고찰하였다. 더욱이 2024년과 2028년은 각각 셸러 탄생 150주년과 서거 100주년이 되는 해이다. 이러한 뜻깊은 해를 맞이하여 셸러의 철학적 여정을 음미하면서 오늘날 문제 상황에 셸러의 철학이 어떻게 적용될지를 음미하는 것이 이 글의 목적이다.

This article was written to commemorate the philosophical achievements of Max Scheler(1874-1928). Scheler’s philosophical achievements are largely threefold. One is the establishment of ‘non-formal value ethics’ as an antithesis of Kantian ethics, the other is the establishment of ‘sociology of knowledge’ with Mannheim, and finally the creation of ‘philosophical anthropology’. These achievements of Scheler are closely related to each other, which is why it is called Scheler’s Philosophical Journey. But existing Scheler researchers have divided the formation of Scheler’s philosophical thinking into three periods centered on his religious attitude changes and have limited themselves to describing the philosophical characteristics that appear in each period. This description cannot portray the true picture of Scheler, who was in philosophical agony. Scheler’s writings are voluminous in quantity, but in terms of content, they consist of parts that reveal his philosophical orientation and parts that reinforce his philosophical conception. Among them, we examine Scheler’s philosophical achievements from the perspective of establishing ‘non-formal value ethics’ and the creation of ‘sociology of knowledge’ and ‘philosophical anthropology’, and examine the causal context in which they were established. This year (2024) marks the 150th anniversary of Max Scheler's birth, and 2028 marks the 100th anniversary of his death. In this meaningful year, we will reflect on Scheler’s philosophical journey and how his philosophy can be applied to today’s problematic situations. This is the purpose of this article.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
증거에 기반을 둔 윤리교육의 현실과 과제 = Reality and challenges of evidence-based ethics education 김국현 p. 1-24

빅데이터 연구윤리의 학습과 교육에 관한 연구 = A study of learning and education of research ethics of big data : with emphasis on the 2022 revised moral education curriculum : 『2022 개정 도덕과 교육과정』을 중심으로 김병연, 장유정, 송선영 p. 25-56

Integrating generative AI in multicultural education = 다문화 교육에서의 생성형 AI 적용 : 가능성과 도전 : potentials and cautions Luo, Yang, Seo, Eun Sook p. 361-385

통일교육 교수학습 방법 연구 동향과 과제 = Research trends and tasks in teaching and learning methods for unification education 이슬기 p. 335-359

학교 통일교육지침의 전개과정, 평가 그리고 사회적 합의 방안 = Development process, evaluation, and social consensus plan of school unification education guidelines 김홍수, 조수경 p. 307-334

하버마스-롤스 논쟁의 자립성/겸손 딜레마와 중첩적 합의 재해석을 통한 극복 = Habermas-Rawls debate’s freestadingness/modesty dilemma and its overcoming through overlapping consensus reinterpretation 한희창 p. 283-306

막스 셸러(M. Scheler)의 철학적 여정 = Max Scheler’s philosophical journey from ‘non-formal value ethics’ to ‘philosophical anthropology’ : ‘실질적 가치 윤리학’에서 ‘철학적 인간학’으로 이을상, 이인재 p. 83-105

생성형 인공지능의 잠재적 위험과 새로운 방향성 모색 = Exploring the potential risks and new directions for generative artificial intelligence 변순용 p. 107-138

칸트 윤리학의 가치론 분석 = An analysis of value theory in Kant’s ethics 김상돈 p. 139-168

어떤 경우에 “왜 도덕적이어야 하는가?”라는 질문은 무의미한가? = In what cases is the question “why be moral?” meaningless? 김남준 p. 169-195

‘담론하다’의 고대 그리스적 의미 = The ancient Greek meaning of ‘discourse’ : ethical implications of ‘exchanging speeches with others’ in Heidegger’s Logos interpretation : 하이데거의 로고스 해석에 나타난 ‘타자와 말을 주고받는다는 것’의 윤리적 함의 김세현 p. 197-228

W.D. 로스의 다원적 의무론과 규칙결과주의 = W.D. Ross's pluralistic deontology and rule-consequentialism 박언진 p. 229-256

예술시민성의 의의와 내용요소 = The significance and content elements of artistic citizenship 변종헌 p. 257-282

수기치인의 현대적 재해석  = A modern reinterpretation of the ideal of ‘self cultivation and governing people' : focused on the ideal of harmony : 조화의 이상을 중심으로 배제성 p. 57-82