본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

초록보기

윤리학에서 가치론은 크게 다섯 가지 논제를 가지고 있다. 첫째, 도덕적 가치는 도덕과 무관한 가치에 근거하는가? 둘째, 본래적 가치와 비본래적 가치는 어떻게 구별되는가? 셋째, 가치는 주관적인 것인가 객관적인 것인가? 넷째, 모든 가치는 하나의 단일한 속성으로 환원되는가? 다섯째, 좋은 삶 혹은 행복한 삶은 어떤 삶이며 어떤 가치들로 구성되는가? 본 논문은 『윤리 형이상학 정초』를 분석하여 이 다섯 가지 논제에 대한 칸트의 견해를 살펴보고 칸트 윤리학의 가치론의 구조적 체계화를 시도한다. 칸트는 선의지만이 본래적 가치이며 재능, 행복, 덕으로 간주되는 기질 등은 도구적 가치라고 주장한다. 이어서 칸트는 선의지에 의한 행위는 의무로부터의 행위를 의미하며 의무로부터의 행위만이 도덕적 가치를 가진다고 주장한다. 따라서 도덕적 가치만이 본래적 가치이며 정직, 생명, 자선, 건강, 행복 등은 비록 객관적 가치이지만 본질적으로 비본래적 가치, 즉 도구적 가치다. 그런데 칸트는 이성적 존재자로서 인간이 목적 그 자체로서 절대적 가치를 가지며 인간성의 절대적 가치는 도덕적 자기 입법 능력, 즉 자율성에 근거한다고 주장한다. 결국 칸트 윤리학의 가치론은 도덕적 존재로서 인간의 존엄성이라는 유일한 본래적 가치에 근거해서 그리고 그 본래적 가치를 위해서 여러 도구적 가치와 객관적 가치가 존재하는 구조로 되어 있다.

This paper analyzes the value theory of Kant's ethics, focusing on Groundwork of the Metaphysics of Morals. In ethics, value theory has five major theses. First, are moral values ​​based on non-moral values? Or do moral values ​​exist and are defined independently of non-moral values? Second, how are intrinsic value and non-original value (instrumental value or extrinsic value) distinguished? Third, are values ​​subjective? Or is it objective? Fourth, are all values ​​reduced to one single property? Or is each value justified by its individual properties? Fifth, what kind of life is a good life or happiness and what values ​​does it consist of? This paper analyzes Kant's theory of value in Groundwork of the Metaphysics of Morals and examines Kant's views on these five topics. In Kant's ethics, value theory informs the substantive content of Kant's deontology, known as formalism. Kant argues that only humans as rational beings have absolute value and dignity because only humans are moral beings, and that all other values ​​are instrumental values ​​justified by human dignity. Therefore, all moral obligations that include instrumental value ultimately exist to realize human dignity.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
증거에 기반을 둔 윤리교육의 현실과 과제 = Reality and challenges of evidence-based ethics education 김국현 p. 1-24

빅데이터 연구윤리의 학습과 교육에 관한 연구 = A study of learning and education of research ethics of big data : with emphasis on the 2022 revised moral education curriculum : 『2022 개정 도덕과 교육과정』을 중심으로 김병연, 장유정, 송선영 p. 25-56

Integrating generative AI in multicultural education = 다문화 교육에서의 생성형 AI 적용 : 가능성과 도전 : potentials and cautions Luo, Yang, Seo, Eun Sook p. 361-385

통일교육 교수학습 방법 연구 동향과 과제 = Research trends and tasks in teaching and learning methods for unification education 이슬기 p. 335-359

학교 통일교육지침의 전개과정, 평가 그리고 사회적 합의 방안 = Development process, evaluation, and social consensus plan of school unification education guidelines 김홍수, 조수경 p. 307-334

하버마스-롤스 논쟁의 자립성/겸손 딜레마와 중첩적 합의 재해석을 통한 극복 = Habermas-Rawls debate’s freestadingness/modesty dilemma and its overcoming through overlapping consensus reinterpretation 한희창 p. 283-306

막스 셸러(M. Scheler)의 철학적 여정 = Max Scheler’s philosophical journey from ‘non-formal value ethics’ to ‘philosophical anthropology’ : ‘실질적 가치 윤리학’에서 ‘철학적 인간학’으로 이을상, 이인재 p. 83-105

생성형 인공지능의 잠재적 위험과 새로운 방향성 모색 = Exploring the potential risks and new directions for generative artificial intelligence 변순용 p. 107-138

칸트 윤리학의 가치론 분석 = An analysis of value theory in Kant’s ethics 김상돈 p. 139-168

어떤 경우에 “왜 도덕적이어야 하는가?”라는 질문은 무의미한가? = In what cases is the question “why be moral?” meaningless? 김남준 p. 169-195

‘담론하다’의 고대 그리스적 의미 = The ancient Greek meaning of ‘discourse’ : ethical implications of ‘exchanging speeches with others’ in Heidegger’s Logos interpretation : 하이데거의 로고스 해석에 나타난 ‘타자와 말을 주고받는다는 것’의 윤리적 함의 김세현 p. 197-228

W.D. 로스의 다원적 의무론과 규칙결과주의 = W.D. Ross's pluralistic deontology and rule-consequentialism 박언진 p. 229-256

예술시민성의 의의와 내용요소 = The significance and content elements of artistic citizenship 변종헌 p. 257-282

수기치인의 현대적 재해석  = A modern reinterpretation of the ideal of ‘self cultivation and governing people' : focused on the ideal of harmony : 조화의 이상을 중심으로 배제성 p. 57-82