본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

초록보기

Objective: The aim of this study is to confirm the mediating effect of positive psychological capital in the effect of teachers' job stress on autonomy support for young children. Methods: The subject of this study are 307 teachers between the ages of 2 and 5 working at daycare centers and kindergartens located in Gwangju and Jeollanam-do. SPSS 26.0 Program was used for data analysis, and Model 4 of the Process macro analysis was performed to verify the mediating effect. Results: It showed a complete mediating effect in the relationship between job stress of early childhood teachers and autonomy support for young children. This means that job stress of teachers did not directly affect autonomy support for young children, but could indirectly influence it through positive psychological capital. Conclusions: The results of this study suggest that support is needed to reduce teacher stress and strengthen positive psychological capital for autonomy support of young children. Additionally, it indicates that repeated research related to autonomy support for young children is necessary

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
아동양육시설 퇴소 성인의 원가족과 결혼 및 자녀양육 경험에 관한 질적 사례연구 = A case study on the experiences with family of origin, marriage and parenting of adult discharged from out-of-home care 변미희, 최운선 p. 443-466

공감, 성인애착, 자기분화가 부부갈등에 미치는 영향 = The effects of empathy, adult attachment, and self-differentiation on marital conflicts : with a focus on couple comparison between husband and wife : 남편과 아내의 비교를 중심으로 안용주, 이정화 p. 467-483

청소년의 그릿이 학업 성취에 미치는 영향 = The effects of grit on academic achievement among adolescents : the sequential mediation effects of academic engagement and self-directed learning time : 학업열의와 자기주도학습시간의 순차적 매개효과 김민주, 김소영, 윤기봉 p. 485-502

코로나19 팬데믹 시기 영유아 관련 국내 연구의 동향 = Domestic research trends on infants and early children during the COVID-19 pandemic 김예슬, 김효숙, 서민정, 이주연 p. 503-525

장애부모를 돌보는 가족돌봄청년(young carer)의 돌봄부담과 우울 간 관계 = The relationship between subjective care burden and depression of young carers with parents with disabilities : focusing on the mediating effect of the perceptions on the negative life changes caused by parental disabilities : 부모의 장애로 인한 삶의 부정적 변화 인식의 매개효과에 주목하여 이의빈, 김진원 p. 527-546

대학생이 지각한 청소년기 부모양육태도가 진로준비행동에 미치는 영향 = The effects of university students' perceived parenting attitudes during adolescence on career preparation behavior : the mediating effect of positive psychological capital : 긍정심리자본의 매개효과 김경현, 이효림 p. 547-565

다문화 청소년의 사회적지지가 우울에 미치는 영향 = The impact of social support on depression in multicultural adolescents : focusing on the dual mediating effect of acculturative stress and self-esteem : 문화적응 스트레스와 자아존중감의 이중매개효과를 중심으로 김한나, 이정화 p. 567-594

영유아 교사의 직무스트레스가 영유아 자율성 지지에 미치는 영향 = Job stress of early childhood teachers the effects on the support of young children's autonomy : the mediating effects of positive psychological capital : 긍정심리자본의 매개 효과 정소현, 김민희 p. 595-608

노인요양시설 내 노인인권 옹호활동 패러다임 모형 개발 = Development of a paradigmatic model for human rights advocacy activities for the elderly in elderly care facilities 모아라, 이현주 p. 609-621

대학생의 지각된 스트레스가 정신건강에 미치는 영향 = The effect perceived stress on mental health of college students : the sequential mediation effect of cognitive flexibility and meaning of life : 인지적 유연성과 삶의 의미의 순차매개효과 김혜영, 김민정 p. 623-644

영유아교사와 부모 관계에 대한 예비 영유아교사의 인식 = Preservice early childhood teachers' perception of the relationship between early childhood teachers and parent : focusing on metaphor analysis : 은유분석을 중심으로 최아라 p. 645-662

정신화와 외상 후 성장의 관계에서 정서적 자기노출의 매개효과 = The mediating effect of emotional self-disclosure in the relationship between mentalization and post-traumatic growth among university students with childhood trauma : 아동기 외상경험 대학생을 대상으로 서이빈, 박응임 p. 663-683

현직유아교사 및 예비유아교사의 건강증진행위 = Health promotion behavior of current and prospective early childhood teachers 박해미 p. 685-697

청소년의 스마트폰 의존도와 그릿, 학업 열의의 구조적 관계 = The structural relationship between smartphone dependence, grit, and academic commitment among adolescents 양영미, 황희숙 p. 699-718