본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

초록보기

본 연구는 시대의 흐름에도 변하지 않는 교원의 핵심역량과 시대의 흐름에 따라 새롭게 요구되는 교원역량을 종합적으로 살펴보기 위해, 우리나라와 해외 주요국의 연구보고서와 학술지를 중심으로 교원역량 모델을 수집하여 분석하였다. 이에 따른 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 기술의 발전에 따라 교원의 디지털 역량은 더욱 세분화되고 있다. 둘째, 미래지향적 교원역량이 중요한 요소로 새롭게 부각되고 있다. 셋째, 교원의 사회정서 역량이 강조되고 있다. 넷째, ‘교수-설계역량’, ‘기본소양 역량’이 핵심역량으로 꾸준히 강조되고 있다. 연구결과에 따른 시사점은 다음과 같다. 첫째, 국가 차원의 교원역량 모델을 주기적으로 점검하고 진화시켜 나가야 한다. 둘째, 교원의 미래역량 함양을 위한 교원양성기관의 교육과정 재구성이 이루어져야 한다. 셋째, 교원의 디지털 역량 강화를 위한 연수를 강화해야 한다. 넷째, 교원의 교육공동체 역량과 교수 전문성 강화를 위한 전문적 학습공동체를 내실화해야 한다. 교원역량 변화 동향을 살펴본 본 연구는 향후 교원양성 및 재교육 프로그램을 개선 및 개발하는 데에 유용한 시사점을 제공할 것으로 기대된다.

This study collected and analyzed teacher competency models, focusing on research reports and academic journals from major countries, including Korea, to comprehensively examine both the core competencies of teachers that remain constant over time and those newly required by current trends. The research results are as follows: First, as technology advances, teachers' digital competencies are becoming more specialized. Second, future-oriented teacher competencies are emerging as significant factors. Third, social and emotional competencies of teachers are being emphasized. Fourth, ‘instructional design competency’, and ‘basic literacy competency' are consistently highlighted as core competencies for teachers. The implications of these findings are as follows: First, it is necessary to periodically review and evolve the teacher competency model at the national level. Second, the curriculum of teacher training institutions should be reorganized to foster teachers' future competencies. Third, training programs should be enhanced to strengthen teachers' digital competencies. Fourth, it is essential to internalize a professional learning community to boost teachers' educational community competencies and teaching expertise. This study, which examined changes in the teacher competency models, is expected to provide valuable insights for improving and developing teacher training and re-education programs in the future.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
통합사회 교과서의 텍스트 이독성에 대한 교사의 인식 = Teachers' perceptions of text readability in integrated social studies textbooks 배화순, 박태준 p. 1-30

국내·외 교원역량 모델 변화 동향 분석 = Analysis of trends in teacher competency models changes 백유하, 한아름, Bailashivili Salome, 정제영 p. 31-54

K대학교 온‧오프라인 비교과 프로그램 참여에 영향을 미치는 요인에 관한 연구 = A study on factors influencing participation in on and offline extracurricular activities at K university : focusing on awareness of extracurricular activities and benefits and perception of course diversity : 프로그램 및 참여 혜택 인식, 교과목 다양성 판단을 중심으로 홍주영, 서일보 p. 55-72

정부 저출생 추세 반전 대책에서 교육·돌봄 정책에 대한 부모 인식 분석 = Analysis of parents' perception of education and care policies vis-à-vis the government's plan to reverse the low birth rate trend 지성화 p. 73-93

중등 국어과 교사 대상 교과 직무연수 내용 개발과 요구 분석 = Development of an in-service training program and analysis of the demands for middle & high school Korean language teachers : focusing on Gangwon Province : 강원특별자치도를 중심으로 김영란, 이은영 p. 95-118

G시의 장애인 평생교육 참여 주체별 FGI를 통한 발전 방안 탐색 = Exploring development strategies for lifelong education for people with disabilities through FGIs by stakeholder groups 김정연, 허유성, 표윤희 p. 119-142

이공계열 대학원생의 진학 동기, 연구 참여 경험 및 진로에 관한 질적 연구 = Qualitative research on science and engineering major graduate school students’motivation for pursuing graduate degrees, experiences in research, and career goal 전수빈, 배상훈 p. 143-170

세계시민교육 프로그램에 참여한 성인기 발달장애인의 경험과 성과 탐색 = Exploring the experiences and outcomes of adults with developmental disabilities in global citizenship education programs 최지혜, 이숙향 p. 171-200

교수자의 관점에서 본 대학생 핵심역량 진단 도구의 타당도와 중요도 탐색 = Developing and refining the core competency model for research-focused university students : validation and importance study based on faculty’s perspective 이희원, 박종호, 박예정, 길혜지 p. 201-227

세계시민교육으로서의 국제자원활동 경험에 관한 내러티브 탐구 = Narrative inquiry on global citizenship through international volunteering experiences 고권혁 p. 229-255