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본 논문은 급변하는 글로벌게임시장에 효과적으로 대응하고, 한국의 게임산업 경쟁력 제고와 수도권 중심의 산업 구조를 탈피하기 위한 노력의 일환으로 전남지역 게임산업의 현황 및 발전 방안에 대하여 연구하였다. 이를 위해 우선 전남 게임 콘텐츠 산업 및 인재 양성의 현황을 분석하여 타시·도 대비 전남지역만의 게임콘텐츠 혁신 역량을 분석하였다. 더불어 전남정보 문화산업진흥원 수혜기업 지원 현황과 실태파악을 위해 유선전화 및 서면조사 및 전문가 인터뷰를 통한 실증 연구를 도입하였다. 이를 바탕으로 현 게임 산업 트렌드와 정부의 게임 산업 진흥 종합계획을 고려한 전남지역만의 게임콘텐츠 지원 방향과 육성 전략을 도출하였다. 분석 결과 경험과 제작 능력을 갖춘 게임 개발사의 국내외 시장 진출 강화, 도내 IP를 활용한 지역 특화 서브컬처 게임 제작 지원, 지역 대학과의 산학협력을 통한 인재양성 등의 전략을 제언하였다.

This paper examines the current status and development plans of the game industry in Jeollanam-do in order to respond effectively to the rapidly changing global gaming market and reduce the concentration of the industry in the metropolitan area. The study begins with an analysis of the game industry and human resource development in Jeollanam-do by comparing its innovative capabilities with those of other regions. Empirical research was conducted through surveys and expert interviews to assess the support provided to beneficiary companies by the Jeonnam Information and Culture Industry Promotion Agency (JICIPA). Based on these findings, the paper proposes strategic directions for game content development in this region, aligned with current industry trends and the government's comprehensive plan for game industry promotion. Key recommendations include strengthening the participation of experienced game developers in domestic and international markets, supporting the production of region-specific subculture games leveraging local IP, and fostering talent through industry-academia collaborations. Beyond assessing the domestic game industry as a whole, it is essential to identify the unique characteristics of regional industry ecosystems and address their specific human resource needs.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
모바일 사진기반 전력선 3D 모델링 및 정확도 실험 = Mobile photo-based 3D modeling of power lines and accuracy experiments 최미화, 김진석 p. 1-9

Standardization and implementation of map characteristics in survivor-like games = 서바이버 라이크 게임의 맵 표준화 및 구현에 관한 연구 Se Yeon Kim, Sung Hyun Moon, Seok-Kyoo Kim p. 11-18

Hybrid synchronization method in real-time online games = 실시간 온라인 게임에서의 사용자 간의 하이브리드 동기화 방식 YoonShin Hwang, Duream Park, Hanul Sung p. 1-7

Implementation of a personalized music content creation platform utilizing emotion recognition technology and generative AI Jung-Bin Lee, Min-Jin Kim, Jin-Wan Park p. 27-37

Enhancing coordination in racing games = 경주 게임에서의 협동 강화 : 불완전 파트너를 인지하는 것과 파트너에게 개인화 하는 것의 영향 : the impact of sub-optimal partner awareness and agent personalization Junhyeon Kwon, Jun Park p. [1-12]

Implementation of a music generation system through automatic text prompt generation = 텍스트 프롬프트 자동생성을 통한 음악 생성시스템 구현에 관한 연구 : 음악 분석을 통한 감정 분석과 가사 분석을 중심으로 : focusing on emotion analysis through music analysis and lyrics analysis Min-Jin Kim, Jin-Wan Park p. 51-58

(A) study on the expression style of illustrations = 일러스트레이션의 표현 양식 분석 연구 Hyun Ki Lee p. 59-66

Exploring generative AI in digital video production = 디지털 영상 제작에서 생성형 AI 탐구 Hye Young Yoo p. 67-73

(A) study on text-based game design strategies according to webtoon genres = 웹툰의 장르에 따른 텍스트 기반 게임 기획 방안 연구 Ji-eun Kim, Jin-wan Park p. 75-84

(A) study on visual art production through collaborative image generation using artificial intelligence and unreal engine = 인공지능과 언리얼 엔진의 협업적 이미지 생성을 통한 영상 작품제작 연구 Jun Hyung Kim p. 85-91

Strategic development of the game industry in Jeollanam-do = 전남지역 게임 콘텐츠 산업 활성화를 위한 실증 연구 : regional competitiveness and talent cultivation Eun Joung Kim, JungYoon Kim p. 1-11