본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

초록보기

본 연구는 교육대학 교수의 리더십을 탐색하기 위해 2023년 공교육정상화 집회 현상을 하나의 사례(a case)로 보고 진성 리더십(authentic leadership) 이론을 중심으로 연구 모형을 설계하였다. 구체적으로 리더(leader)로서의 교육대학 교수, 팔로워(follower)로서의 예비교사, 현직교사를 연구참여자로 하는 복합 분석단위(unit) 탐색적 단일사례연구를 진행하였다. 주요 연구 결과는 다음과 같다. 기본적으로 교육대학 교수에 대한 진심 어린 팔로잉(following)은 ‘강의 내용의 현장 연계성’, 교수ㆍ 학생 간 ‘적극적인 상호작용’을 통해 이루어지는 것으로 나타났다. 집회 과정에서 교수들이 역동성을 갖게된 것은 교육대학 교수이자 초등교사를 배출해내는 스승으로서 사회에 목소리를 내는 것이 합당하다는 ‘도덕적 분별력’, 교사들과 함께 외칠 때 교육사회의 아픔은 치유되고 반드시 변화를 가져올 것이라는 ‘긍정적인 심리적 능력’이 작용한 것으로 나타났다. 집회 이후에 교수들은 그동안 교수들의 진심이 학생들에게 닿지 못했다는 ‘자아 인식’이 강화되면서 적극적인 상호작용 강화 방식에 대해 고민하였다. 또한 대학원 수업 시에도 제자들이 근무하고 있는 현장 실태에 대해 더욱 경청하고자 하는 등 리더로서 ‘균형 잡힌 정보처리’가 더욱 강화된 모습을 보였다. 뿐만 아니라, 교내에서의 수업 방식의 변화 및 문화 개선 이외에도 교육사회 리더로서 자신의 ‘내면화된 도덕적 시각’과, 리더 스스로의 모습을 팔로워들에게 정직하게 공개하는 ‘관계의 투명성’을 더욱 강조하면서 교육사회 개선을 위한 적극적 행동(action)으로 나아갔다. 종합해보면, 교육대학 교수의 리더십은 진성 리더십의 요소 및 강화 매커니즘과 대개 부합하는 것으로 나타났다. 본 연구는 사례 내 교육대학 교수들이 보여준 리더십과 예비교사 및 현직교사들이 기대하는 교수상(像)이 무엇인가에 대해 탐색해보면서, 궁극적으로 교육대학 교수만이 갖추어야 하는 특수한 리더십의 양상에 대해 고민해볼 수 있다는 것에 의의를 갖는다.

This study examined teachers’ rallies for the normalization of public education in 2023 as a case study and designed a research model centered on the authentic leadership theory. Moreover, it investigates the leadership exhibited by professors at the University of Education and the desired image of professors as perceived by pre-service and in-service teachers. A single case study was undertaken, involving several units, with a professor from the University of Education as the leader, a pre-service teacher as the follower, and in-service teachers as participants. The primary findings are as listed below. Genuine engagement with professors at the University of Education is facilitated by the “field connection of lecture contents” and the “active interaction” between professors and students. During the rally, professors became dynamic, evincing the following: moral reasoning, positive psychological capacities, alleviating the suffering of the educational society by, for example, shouting with teachers, and strengthening self-awareness. It also highlights fostering preservice teachers’ pride through active encouragement and support, promoting balanced processing through, for example, attentive listening to the actual situation, cultivating an internalized moral perspective as a leader of the educational society, and practicing relational transparency by being authentic to followers. The leadership exhibited by professors at the University of Education aligns with the principles of genuine leadership and the reinforcement mechanism. The significance of this study lies in its deeper exploration of the unique aspects of leadership specific to professors at the University of Education.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
언식성 기반 한글 교육 프로그램의 개발 및 적용 연구 = Research on the development and application of a Korean language education program based on oracy : focusing on the use of word games and picture books : 말놀이와 그림책 활용을 중심으로 김소희, 이관희, 방은수, 여수연, 조가영, 최영인 p. 1-26

사례기반학습을 활용한 초등학교 기후변화교육 교수·학습 방안 = Teaching and learning method for climate change education in elementary school using case-based learning 이슬기, 이상원 p. 27-51

생태전환교육 관련 초등학교 통합교과 성취기준 비교 분석 = A comparative analysis of achievement standards for integrated elementary school curriculum related to ecological transition education : focusing on the 2015 and 2022 revised curriculum : 2015 개정 및 2022 개정교육과정을 중심으로 최소영, 배주연, 이상원 p. 53-72

학교자율시간 운영에서 초등예술하나 지원사업 연계 방안 = A plan for the operation of the elementary Art Hana Project in school autonomous hours 민병선 p. 73-95

영화와 신체놀이 융합 가족수학 프로그램이 수학 동기와 인식에 미치는 영향 = The effects of a family math program integrating film and kinesthetic play on the motivation and perceptions of mathematics 한지은, 박만구 p. 97-113

책의 리좀과 읽기의 리좀 = Book and reading rhizomes : focusing on Chapter 1 “Rhizomes” of Deleuze and Guattari’s <Thousand Plateaus> : 들뢰즈와 과타리의 『천개의 고원』 1장 ‘리좀’을 중심으로 김도남 p. 115-133

개념기반 탐구학습 모형에 기반한 간학문적 통합단원 설계 = Design of interdisciplinary unit by concept-based inquiry 박일수, 김민섭 p. 135-151

‘다른 사람에게 설명하기’ 활동이 수학 학업성취도, 수학적 성향, 자기주도적 학습 태도에 미치는 효과 = Effects of “explaining to others” on mathematical achievement and dispositions and self-directed learning 김순금, 박성선 p. 153-170

다문화교육 관점에서 캐나다와 한국의 초등사회과 교육과정 비교 연구 = A comparative study of multicultural education in the elementary social studies curriculum of Canada and Korea 황선정, 김정원 p. 171-186

세계시민교육에서 공감 함양을 위한 그림책 활용 = Using picture books to promote empathy in global citizenship education 한유미, 이경윤 p. 187-206

에듀테크 기반 윤리적 소비교육이 초등학생의 환경친화적 태도에 미치는 영향 = The impact of edutech-based ethical consumption education on environment-friendly attitudes of elementary school student 최나라, 한동균 p. 207-224

공간능력의 관점에서 ‘밀기(평행이동)’ 차시의 내용에 대한 초등학생들의 이해 분석 = Analysis of elementary school students' understanding of the content of the “sliding(parallel translation)” lesson from the perspective of spatial ability 최미라, 전인호 p. 225-247

초등영어 교사용 지도서 학생 평가 내용에 대한 교사의 인식 및 활용 실태 탐색 = Teachers' perceptions and utilization of student assessment content in elementary English teacher's guides 이순화 p. 249-268

해외 장기체류 경험 유무에 따른 초등학생 영어 쓰기 코퍼스 비교 분석 = A comparative analysis of elementary students’ english writing corpora based on the presence or absence of long-term overseas experience : using Coh-Metrix : Coh-Metrix 기반으로 유희연, 홍선호 p. 269-292

한국 교육대학 교수의 진성 리더십에 관한 사례연구 = Case study for exploring the authentic leadership of professors at the university of education in Korea : focusing on teachers’ rally for normalization of public education in 2023 : 2023 공교육 정상화 교원 집회를 중심으로 황정훈, 박소영, 박지수, 이지연 p. 293-321

초등예비교사의 교직 적인성 검사 경험 탐구 = Exploring pre-service elementary teachers' experiences with the teaching aptitude and personality test 정상원, 송지환, 임은정, 원성준, 이순아 p. 323-349

초등학교 학교폭력 학교장 자체해결제 개선방안 탐색을 위한 질적 사례연구 = A qualitative case study on improvement measures for the principal's self-resolution system for school violence in elementary schools 차영경, 이재용 p. 351-372