본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

초록보기

본 연구는 2015 개정 수학과 교육과정에서 정적분을 ‘미적분학의 기본정리’로 도입하는 것에 대한 수학 학문적 관점과 실제 학교 현장의 현황을 분석하였다. 이에 수학 학문적 관점과 학교 현장의 현황을 조사하기 위해 해석학 전공교수 12명과 교사 36명을 대상으로 연구를 진행하였다. 수학 학문적 관점에서 해석학 전공 교수들은 2015 개정 수학과 교육과정에서 정적분을 ‘미적분학의 기본정리’로 도입하는 것이 정적분의 본질과 의미를 유의미하게 나타내기 힘들다고 하였다. 실제 학교 현장에서 교사는 정적분과 도형의 넓이와의 관계에 대한 필요성은 인식하고 있지만 ‘미적분학의 기본정리’로 정적분을 도입할 경우 학생들은 정적분과 도형의 넓이와의 관련성을 인식하기 어려워한다고 하였다. 이후 시행 될 2022 개정 교육과정에서도 정적분을 ‘미적분학의 기본정리’로 도입함에 따라 본 연구를 통해 정적분 도입 및 지도에 대한 시사점을 생각해 볼 수 있다. 또한, ‘미적분학의 기본정리’로 정적분을 도입할 때 정적분을도형의 넓이와 관련지을 수 있는 효과적인 교수·학습 방법과 다양한 시각적 도구 및 매체에 대한 후속 연구를 제안하였다.

This study analyzed the mathematical academic perspective and the actual status of the school field on the introduction of a definite integral as a 'Fundamental Theorem of Calculus' in the 2015 revised mathematics curriculum.

Therefore, in order to investigate the mathematical academic perspective and the actual status of the school field, a study was conducted with 12 professors majoring in mathematical analysis and 36 teachers. From a mathematical academic point of view, professors majoring in mathematical analysis said that introducing a definite integral as a 'Fundamental Theorem of Calculus' in the 2015 revised mathematics curriculum was difficult to significantly represent the essence and meaning of the definite integral. In addition, in the actual status of the school field, teachers recognize the need for a relationship between a definite integral and the area of a figure, but when a definite integral is introduced as a 'Fundamental Theorem of Calculus', students find it difficult to recognize the relationship between the definite integral and the area of a figure. As the 2022 revised curriculum, which will be implemented later, introduces definite integrals as a ‘Fundamental Theorem of Calculus’ this study can consider implications for the introduction and guidance of static integrals. And, this study proposed a follow-up study on an effective teaching and learning method that can relate the definite integral to the area of the figure when introducing the definite integral as the ‘Fundamental Theorem of Calculus’ and on various visual tools and media.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
MSC 분류 항목의 변화를 통한 수학교육 연구 주제에 대한 성찰 = Reflection on research topics in mathematics education through changes in the MSC code 서보억 p. 287-307
초등학교 6학년 학생들이 수학적 문제해결에서 경험하는 생산적 어려움 분석 = Analysis of the productive struggles experienced by sixth-grade students in mathematical problem-solving 길예빈, 장혜원 p. 309-330
「수학교과교육론」강좌 수강이 예비교사의 수학적 신념에 미치는 영향 = The effects of taking a 「Theory of Mathematical Education」 on the mathematical beliefs of pre-service teachers 최희선, 한혜숙 p. 331-351
사회비판적 모델링 수업이 초등학생들의 수학에 대한 인식 및 토론 양상에 미치는 영향 = The effects of social critical modelling classes on elementary school students' perception of mathematics and discussion patterns 심재훈, 박만구 p. 353-378
내용 및 인지 영역을 함께 고려한 평가 데이터 분석을 위한 Q행렬 기반 다차원 문항반응모형의 활용 방안 연구 = A study on the application of M2PL-Q model for analyzing assessment data considering both content and cognitive domains : an analysis of TIMSS 2019 mathematics data : TIMSS 2019 수학 평가 분석 김래영, 황수빈, 이슬기, 유연주 p. 379-400
수학적 모델링 관점에서의 고등학교 수학교과서 정보처리 역량 과제 분석 = Analysis of information processing competency tasks in high school mathematics textbooks 오세준 p. 401-423
고등학교 수학 교과서에 제시된 일부 용어의 정의 서술에 대한 논의 = A discussion on the definition descriptions of certain terms in high school mathematics textbooks 이승훈 p. 425-441
미적분학의 기본정리에 의한 정적분 도입에 대한 고찰 = A study on the introduction of definite integral by the fundamental theorem of calculus : focus on the perception of math content experts and school field teachers : 내용전문가와 학교 현장 교사의 인식을 중심으로 허완규 p. 443-458
ChatGPT와 파이썬을 활용한 <인공지능 수학>의 최적화 교수·학습 자료 개발 연구 = Development of optimization teaching and learning materials for artificial intelligence mathematics using ChatGPT and Python 이승훈, 고호경 p. 459-486