본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

초록보기

불행한 영혼을 위한 施食 절차를 그린 감로도에는 사부대중의 주요 구성원인 비구니와 우바이를 비롯해 생업에 종사하는 다양한 여성이 도해된다. 유교사회는 여성의 종교 활동을 금지시켰으나, 남녀의 구별 없이 수행을 독려하는 불교의 교리는 여성 신도에게 평등의 가치를 알려주며 서원을 이뤄나가는 성취감과 해방감을 주었다. 현존하는 70여 점의 감로도 중 비구니가 도해된 감로도는 40점 정도로, 비구니를 도해한 귀중한사례다.

한편 상궁이나 사당처럼 전문직임을 지닌 여성은 감로도의 주요 도상으로 그려졌을 뿐 아니라 실제 감로도 제작의 후원자로 활약했다. 여성신자들의 지속적인 불사 후원은 경전의 내용을 한글로 언해하는 작업이나, 시각적인 재현물을 앞에 두고 경설을 듣는 방식, 즉 감로도와 같은 서사구성을 지닌 불화가 활성화되는데기여했다. 감로도는 믿음이나 신념처럼 보이지 않는 것을 보이는 세계로 끌어왔다는 점에서 종교화 영역에 속하지만, 기록화로서의 성격도 지닌다. 영혼 구제를 위해 제작되었지만 공동체의 이상이나 욕망, 때로는 공포도 담겨 있어 당시의 사회상을 이해하는 데 있어 중요한 정보를 제공해준다. 감로도에 표현된 함의와 변화를살펴보면서 종교미술에 담긴 젠더 인식의 한 측면을 고찰할 수 있다.

In the Buddhist paintings known as Nectar Ritual Painting (Kamnodo 甘露圖), which depicts the ritual of food offering (sesik 施食) for hungry ghosts (agwi 餓鬼), there are various representations of women, including nuns and laywomen, engaged in different roles. Although Chosŏn society was built upon Neo-Confucian ideals that imposed restrictions on women's religious activities, Buddhism, which promote religious practice without gender discrimination, offered female practitioners a sense of equality, fulfillment in their vows, and liberation. Of the seventy known works of Kamnodo, around forty feature depictions of nuns, providing valuable historical evidence about Buddhist nuns and their representation. In addition, women in professional roles within Chosŏn society, such as court ladies (sanggung), female shaman and female entertainer (sadang), are depicted as central figures in Kamnodo. Importantly, these women often acted as patrons for the creation of such painting. The continued Buddhist sponsorship from female devotees contributed to the translation of sacred scriptures into Han'gŭl and fostered the development of narrative painting genres like Kamnodo, which were used as visual aids in Buddhist lectures. While Kamnodo is primarily a religious painting aimed at making intangible spiritual beliefs visible, it also serves as a historical record. Created for the salvation of souls, it reflects the ideals, desires, and, at times, the fears of the community, offering key insights into the social conditions of the time. By examining the meanings and transformations seen in Kamnodo, we can gain a deeper understanding of gender perception in Chosŏn Buddhist art.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
젠더로 본 한국의 중근세 관음보살상 = Gendering a bodhisattva : images of avalokiteshvara in medieval and early modern Korea 신소연 p. 5-36
조선시대 甘露圖에 도해된 여성상과 그 의미 = The representation of women in Kamnodo of the Chosŏn Dynasty and its significance 정명희 p. 37-68
불석제 불상의 조성과 이운을 통해 본 경상 지역 조선 후기 불상 조성의 일면 = Zeolite stone Buddha sculptures (pulsŏkche) in the Kyŏngsang province during the late Chosŏn Dynasty : production and transportation 유대호 p. 69-95
영조대 경복궁 터에서 행한 행사와 궁중 회화 = Royal ceremonies at Kyŏngbok Palace during the reign of King Yŏngjo and their representations in court ceremony paintings 유재빈 p. 97-128
가상현실 분석 도구를 이용한 정선의 《경교명승첩(京郊名勝帖)》 중 <녹운탄(綠雲灘)> 분석 = Analysis of Nogunt'an (emerald cloud pool) from Chŏng Sŏn’s album of views in the capital region (Kyŏnggyo myŏngsŭng ch'ŏp) using virtual reality analysis tool 황인태 p. 129-160
법식선 왕문고와 남훈전본 해내진상론의 비판적 검토 = A critical review of Su Shi’s inland true-portrait from Nanxun Hall : examining Fa Shishan, Wang Wengao, and their claims 김울림 p. 189-212
실크로드 동부 불교 문화유산 디지털 아카이브의 현황과 활용 = Digital archives of Buddhist cultural heritage on the eastern silk road : status and utilization in Dunhuang, Turfan, and Kucha : 돈황, 투르판, 쿠차 지역을 중심으로 하정민 p. 213-243
대한제국기 親王府 운영과 英親王의 유년기 서화활동 = The administration of the Chinwangbu system during the Korean Empire and Imperial Prince Yŏng’s productions of calligraphy and painting 황정연 p. 161-188