본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

초록보기

21세기 디지털 인문학의 발전과 함께 불교미술 연구에서 디지털 아카이브의 중요성이 증대되고 있다. 광범위한 지리적·시간적 범위를 아우르는 실크로드 동부 지역 불교 문화유산의 디지털화는 연구의 효율성과 접근성을 획기적으로 향상시킨다. 본 논문은 이 지역 주요 디지털 아카이브를 조사한다.

대표적 사례로 국제돈황프로젝트(IDP), 벨기에 겐트대학교와 대만 중화불학연구소의 중세중국문헌데이터베이스, 일본 동양문고와 류코쿠대학의 디지털 실크로드 프로젝트, 돈황연구원의 돈황유서데이터베이스, 독일 투르판 아카이브와 쿠차 불교석굴벽화 아카이브 등을 분석한다. 이들은 불교경전, 돈황 문서, 불교회화, 조각 등의 고해상도 이미지와 희귀 자료를 제공한다.

이러한 디지털 아카이브는 미술사 연구에 중요하게 활용되며 분산된 미술품의 가상 재결합을 통해 원래의 맥락, 의미, 종교적 기능을 파악하는 데 기여한다. 또한, 시공간적 제약을 극복하여 연구의 심화, 문화유산의 보존 및 대중화를 가능케 한다. 향후 디지털 아카이브의 확대와 연계를 통해 실크로드 불교미술에 대한 이해가 증진될 것으로 전망되며, 이는 불교미술 연구의 새로운 지평을 열고 글로벌 학술 협력을 촉진할 것이다.

The advancement of digital humanities in the 21st century has significantly enhanced the importance of digital archives in Buddhist art research. The digitization of the extensive and geographically diverse Buddhist cultural heritage along the eastern Silk Road has greatly improved the efficiency and accessibility of scholarly research. This paper examines seminal digital archives initiatives pertaining to the region's Buddhist legacy.

Notable examples analyzed in this study include the International Dunhuang Project (IDP); the Database of Medieval Chinese Texts, a collaborative effort between Belgium's Ghent University Centre for Buddhist Studies and Taiwan's Chung-Hwa Institute of Buddhist Studies; the Digital Silk Road projects at Japan's Tōyō Bunko and Ryukoku University; the Dunhuang Academy's Dunhuang Documents Database and Digital Dunhuang platform; and Germany's Turfan Archive and Buddhist Murals of Kucha Archive. These digital archives offer access to high-resolution images and rare materials, encompassing Buddhist scriptures, Dunhuang manuscripts, paintings, and sculptures.

These digital archives are crucial for art historical research, contributing to the understanding of original contexts, meanings, and religious functions through the virtual reunification of dispersed artworks. Moreover, these digital archives transcend time and space constraints, facilitating comprehensive research, aiding in cultural heritage preservation, and increasing public accessibility. As these digital repositories continue to expand and interconnect, they are poised to deepen our understanding of Silk Road Buddhist art, paving the way for innovative research approaches and promoting international scholarly cooperation.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
젠더로 본 한국의 중근세 관음보살상 = Gendering a bodhisattva : images of avalokiteshvara in medieval and early modern Korea 신소연 p. 5-36

조선시대 甘露圖에 도해된 여성상과 그 의미 = The representation of women in Kamnodo of the Chosŏn Dynasty and its significance 정명희 p. 37-68

불석제 불상의 조성과 이운을 통해 본 경상 지역 조선 후기 불상 조성의 일면 = Zeolite stone Buddha sculptures (pulsŏkche) in the Kyŏngsang province during the late Chosŏn Dynasty : production and transportation 유대호 p. 69-95

영조대 경복궁 터에서 행한 행사와 궁중 회화 = Royal ceremonies at Kyŏngbok Palace during the reign of King Yŏngjo and their representations in court ceremony paintings 유재빈 p. 97-128

가상현실 분석 도구를 이용한 정선의 《경교명승첩(京郊名勝帖)》 중 <녹운탄(綠雲灘)> 분석 = Analysis of Nogunt'an (emerald cloud pool) from Chŏng Sŏn’s album of views in the capital region (Kyŏnggyo myŏngsŭng ch'ŏp) using virtual reality analysis tool 황인태 p. 129-160

법식선 왕문고와 남훈전본 해내진상론의 비판적 검토 = A critical review of Su Shi’s inland true-portrait from Nanxun Hall : examining Fa Shishan, Wang Wengao, and their claims 김울림 p. 189-212

실크로드 동부 불교 문화유산 디지털 아카이브의 현황과 활용 = Digital archives of Buddhist cultural heritage on the eastern silk road : status and utilization in Dunhuang, Turfan, and Kucha : 돈황, 투르판, 쿠차 지역을 중심으로 하정민 p. 213-243

대한제국기 親王府 운영과 英親王의 유년기 서화활동 = The administration of the Chinwangbu system during the Korean Empire and Imperial Prince Yŏng’s productions of calligraphy and painting 황정연 p. 161-188

참고문헌 (51건) : 자료제공( 네이버학술정보 )

참고문헌 목록에 대한 테이블로 번호, 참고문헌, 국회도서관 소장유무로 구성되어 있습니다.
번호 참고문헌 국회도서관 소장유무
1 국립문화재연구소 편, 『실크로드 연구사전 동부: 중국 신장』, 국립문화재연구소, 2019. 미소장
2 국립중앙박물관 편, 『국립중앙박물관 소장 중앙아시아 종교 회화』, 국립중앙박물관, 2013. 미소장
3 김욱동, 『디지털 시대의 인문학』, 소명출판, 2015. 미소장
4 김혜원, 「국립중앙박물관 소장 중앙아시아 종교 회화-소장 배경, 연구사, 그리고 현황」, 국립중앙박물관 편, 『국립중앙박물관 소장 중앙아시아 종교 회화』, 국립중앙박물관, 2013, pp. 32-43. 미소장
5 김호동, 『아틀라스 중앙유라시아사』, 사계절, 2016. 미소장
6 류인태, 「디지털 인문학은 인문학이다」, 『인문논총』 77-3, 2020, pp. 365-407. 미소장
7 方廣錩, 「敦煌遺書의 데이터베이스(DB)」, 『수행인문학』 39-1, 2009, pp. 75-102. 미소장
8 임영애, 「한국의 돈황 불교미술 연구 동향: 사고틀의 새로운 모색」, 『중앙아시아연구』 24-1, 2019, pp. 31-55. 미소장
9 정광훈, 「뉴노멀 시대, ‘디지털 사본학’의 의미와 연구방법론-돈황 디지털 자료를 중심으로-」, 『중국연구』 84, 2020, pp. 97-122. 미소장
10 피터 홉커크, 김영종 역, 『중앙아시아 탐험의 역사: 실크로드의 악마들』, 사계절, 2000. 미소장
11 홍정욱, 「디지털기술 전환 시대의 인문학」, 『인문콘텐츠』 38, 2015, pp. 41-74. 미소장
12 大西磨希子, 「中國石窟関連資料データベースの構築と公開-國立情報學研究所ディジタル・シルクロード・プロジェクト「中國石窟データベース」」, 早稲田大學奈良美術研究所 編, 『奈良美術研究』 10, 東京: 早稲田大學奈良美術研究所, 2010, pp. 53-68. 미소장
13 鄧永紅, 『柏孜克裏克石窟: 第十五窟回廊壁畫保護與研究』, 蘭州: 甘肅文化出版社, 2020. 미소장
14 龍谷大學, 「シルクロードで失われた壁畫を復元: その製作過程を一挙公開!」, 『龍谷』 60, 2005. 미소장
15 趙莉 等, 「德國柏林亞洲藝術博物館藏克孜爾石窟壁畫」, 『文物』 2015-6, pp. 55-96. 미소장
16 平山鬱夫 監修, 長澤和俊 執筆, 『仏教の來た道: 朱のベゼクリク大畫廊と玄奘三蔵の旅』, 新シルクロード歴史と人物(第7巻) 講談社 DVD BOOK, 東京: 講談社, 2005. 미소장
17 Budapesti, Ilona. “Past, Present, and Future of Digital Buddhology.” In Digital Humanities and Buddhism, edited by Daniel Veidlinger. Berlin, Boston: De Gruyter, 2019. 미소장
18 Chan, Annie trans. “The Collection of Murals from the Kizil Grottoes in the Museum of Asian Art in Berlin, Germany.” Translation of Zhao, Li, Lilla Russell-Smith, Caren Dryer, Ines Buschman and Meixiang Qi, 德国柏林亚洲艺术博物馆藏克孜尔石窟壁画, Wenwu 6 (2015), Chinese Cultural Relics 3-4 (2015): 270-313. 미소장
19 Galambos, Imre. “The Third Ōtani Expedition at Dunhuang: Acquisition of the Japanese Collection of Dunhuang Manuscripts.” Journal of Inner Asian Art and Archaeology 3 (2008): 29-35. 미소장
20 International Dunhuang Project (IDP). “IDP Korea Online.” IDP News 36 and 37 (Spring 2010-2011): 1-8. 미소장
21 Galambos, Imre. “The Georgetown-IDP Project.” IDP News 49 and 50 (Summer 2017): 1-11. 미소장
22 Jacobs, Justin M. “Langdon Warner at Dunhuang: What Really Happened?” The Silk Road 11 (2013): 1-11. 미소장
23 Kim, Haewon. “A History of the Central Asian Collection at the National Museum of Korea.” Journal of Korean Art and Archaeology 4 (2010): 160-173. 미소장
24 Morita, Miki. “An Overview of North American Collections.” IDP News 49 and 50 (Summer 2017): 3. 미소장
25 Pelliot. Paul. Les Grottes de Touen-Houang. 6 vols. Paris: Librairie Paul Geuthner, 1920. 미소장
26 Popova, Irina F. “S. F. Oldenburg’s Second Russian Turkestan Expedition.” In Russian Expeditions to Central Asia at the Turn of the 20th Century, edited by Irina F. Popova, 158-175. St. Petersburg: Slavia, 2008. 미소장
27 Stein, Aurel. Ruins of Desert Cathay: Personal Narrative of Explorations in Central Asia and Westernmost China. 2 vols. London: Macmillan & Co, 1912; Delhi: Low Price Publications, 1990 republished. 미소장
28 Stein, Aurel. The Thousand Buddhas: Ancient Buddhist Paintings from the Cave-Temples of Tun-Huang on the Western Frontier of China. London: Bernard Quaritch, 1921. 미소장
29 Tsiang, Katherine R. Echoes of the Past: the Buddhist Cave Temples of Xiangtangshan. Chicago: Smart Museum of Art, University of Chicago, 2010. 미소장
30 Van Schaik, Sam, and Imre Galambos. Manuscripts and Travellers: The Sino-Tibetan Documents of a Tenth-century Buddhist Pilgrim. Berlin, Boston: De Gruyter, 2012. 미소장
31 Wang, Michelle C. “The Georgetown-IDP Project.” IDP News 49 and 50 (Summer 2017): 2. 미소장
32 Wang, Michelle C., Xin Wen, and Susan Whitfield. “Buddhism and Silk: Reassessing a Painted Banner from Medieval Central Asia in The Met.” Metropolitan Museum Journal 55 (2020): 8-25. 미소장
33 Whitfield, Susan. “The Metropolitan Museum of Art-Pieces from Dunuang?” IDP News 49 and 50 (Summer 2017): 8-11. 미소장
34 Wittern, Christian. “The Digital Tripitaka and the Modern World.” In Reinventing the Tripitaka: Transformation of the Buddhist Canon in Modern East Asia, edited by Jiang Wu and Greg Wilkinson, 155-174. Lanham, Boulder, New York, London: Lexington Books, 2017. 미소장
35 국제돈황프로젝트 IDP, https://idp.bl.uk/. 미소장
36 대만 중화전자불전협회(中華電子佛典協會, Chinese Buddhist Electronic Text Association, CBETA), 한문 디지털 대장경(Digital Tripitaka), https://tripitaka.cbeta.org/. 미소장
37 독일 박물관 및 문화 기관의 이미지 제공 기관 BPK Bildagentur, https://www.bpk-bildagentur.de/. 미소장
38 독일 베를린 아시아미술관(Museum für Asiatische Kunst), https://recherche.smb.museum/detail/. 미소장
39 독일 베를린 아시아미술관(Museum für Asiatische Kunst) 투르판 컬렉션, https://www.smb.museum/en/museums-institutions/museum-fuer-asiatische-kunst/collection-research/research/the-turfan-collection/. 미소장
40 독일 쿠차 불교석굴벽화(Buddhist Murals of Kucha) 아카이브, https://kucha.saw-leipzig.de/. 미소장
41 독일 투르판 아카이브(Turfanforschung Digitales Turfan-Archiv), https://turfan.bbaw.de/dta/. 미소장
42 동국대학교 불교기록문화유산 아카이브, https://kabc.dongguk.edu/. 미소장
43 인터넷 아카이브, https://archive.org/. 미소장
44 일본 동양문고(東洋文庫), http://dsr.nii.ac.jp/toyobunko/. 미소장
45 일본 동양문고(東洋文庫) 희귀 도서 아카이브(Toyo Bunko Rare Book Digital Archive), http://dsr.nii.ac.jp/rarebook/01/index.html.en#FigSource_22. 미소장
46 중국 돈황연구원(敦煌研究院) 돈황유서데이터베이스(敦煌遺書數據庫), https://dhyssjk.dha.ac.cn/dhh_p/zh_CN/index.aspx. 미소장
47 중국 돈황연구원 디지털 돈황(Digital Dunhuang, 數字敦煌), https://www.e-dunhuang.com/. 미소장
48 중국 천룡산(天龍山) 프로젝트, https://tls.uchicago.edu/. 미소장
49 중국 향당산(響堂山) 석굴 프로젝트, https://xts.uchicago.edu/, https://caea.uchicago.edu/projects/long-termprojects/xiangtangshan-caves-project. 미소장
50 중세중국문헌데이터베이스(Database of Medieval Chinese Texts) https://www.database-of-medieval-chinese-texts.be/. 미소장
51 프랑스국립도서관 갈리카, https://gallica.bnf.fr/accueil/fr/content/accueil-fr?mode=desktop. 미소장