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이 연구는 퇴계 이황의 ‘경(敬)’ 개념에서 도덕 심리학적 의미를 도출하는 데 목적이 있다. 특히, 도덕 심리학에서 도덕 판단의 주요 개념인 ‘직관’과 ‘추론’을 바탕으로 퇴계의 ‘경’이 지닌 도덕교육의 의의를 보여주고자 한다. ‘경’은 퇴계 자신의 성리학과 도덕교육 이론을 관통하는 핵심 개념으로서, 진정한 도덕적 주체의 마음[心]을 갖추고 성인을 완성하는 실천적인 공부론 개념이다. 퇴계는 항상 마음공부에서 ‘경’의 중요성을 강조하였다. 우리 몸은 도덕적인 마음을 내재하지만, 자신의 사사로운 욕망을 끊임없이 일으키고자하는 경향이 강하다. 따라서 퇴계는 마음이 욕망의 늪에 빠지지 않고 천리(天理)를 따르도록 몸을 주재하는 ‘경’을 부각하였다. ‘경’은 마음이 텅 비고 신령스러워서 어떠한 인욕(人欲)도 일어나지 않는 도덕적 지각 상태로서, 천리와 하나가 된 도심(道心)을 유지한 경지이다. 그러므로 이것은 퇴계 성리학에서 성학(聖學)의 목표를 달성하기 위한 핵심 개념이 된다. 또한 이러한 ‘경’은 마음이 자신의 본질인 ‘리(理)’ 스스로 능동적인 작동을 할 수 있도록 도덕적 사유를 발휘하는 도덕 판단의 의미를 내포한다. 그 도덕 판단의 주요 내용은 현대의 도덕 심리학에서 중요한 개념으로 제시하고 있는 ‘직관’과 ‘추론’이라고 할 수 있다. 즉, ‘경’은 ‘직관’의 측면에서 마음이 도덕적 순선(純善)한 ‘리’의 자발적 의지에 따라 도덕 행동을 즉각적으로 일으키는 것이며, ‘추론’의 측면에서 격물궁리(格物窮理)할 때 마음이 능동적이면서 실재하는 도덕원리로서 ‘리’를 근거로 삼아 도덕적 판단을 내리고 행동을 결정하는 것이다. 이렇게 ‘직관’과 ‘추론’의 도덕 심리학적 의미를 내포한 퇴계의 ‘경’은 도덕교육에 적용할 수 있는 개념으로 활용될 수 있다.

The purpose of this study is to derive moral and psychological meanings from Toegye Yi Hwang’s concept of ‘Jing(敬)’. In particular, based on the main concepts of moral judgment, Intuition and Inference, in moral psychology, we would like to show the significance of moral education of Toegye’s ‘Jing’. ‘Jing’ is a key concept that penetrates Toegye’s own Neo-Confucianism and moral education theory, and is a practical study theory concept that completes adults with the heart of a true moral subject. Toegye always emphasized the importance of ‘Jing’ in mind study. Our body has a moral mind, but we have a strong tendency to constantly arouse our personal desires. Therefore, Toegye highlighted the ‘Jing’ that presides over the body so that the mind does not fall into the swamp of desire and follows the heavenly principles. Gyeong is a state of moral perception that does not cause any human desire because of its empty heart and spirit, and it maintains the city center that has become one with Tian-Li(天理). Therefore, this becomes a key concept in Toegye Neo-Confucianism to achieve the goal of the Holy Spirit. In addition, this ‘Jing’ implies the meaning of moral judgment that exerts moral thinking so that the mind can actively operate on its own, which is its essence. The main contents of the moral judgment can be said to be Intuition and Inference, which are presented as important concepts in modern moral psychology. In other words, ‘Jing’ is an immediate moral principle that immediately causes moral behavior according to the voluntary will of ‘Li(理)’ whose mind is moral pure in terms of Intuition, and when the mind is active and real in terms of Inference, it makes moral judgments and determines actions based on ‘Li’. In this way, Toegye’s ‘Jing’ with the moral psychological meaning of Intuitive and Inference can be used as a concept applicable to moral education.