권호기사보기
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
대표형(전거형, Authority) | 생물정보 | 이형(異形, Variant) | 소속 | 직위 | 직업 | 활동분야 | 주기 | 서지 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
연구/단체명을 입력해주세요. |
|
|
|
|
|
* 주제를 선택하시면 검색 상세로 이동합니다.
(연구배경 및 목적) 어린이 교육 및 발달을 촉진하는 장소로서 어린이 전시 공간은 어린이의 감각경험과 전반적인 인지 발달을 위한 경험과 놀이를 제공한다. 특히, 어린이에게 신체적 행위를 동반하는 감각경험은 어린이의 창의성 발달과 공간인지능력의 성장에 지대한 영향을 미칠 수 있다. 이러한 관점에서, 감각체험을 위한 전시공간 디자인은 어린이의 건강한 성장과 발달, 자유로운 사고와 비판적 해결능력을 촉진시키는 주요한 요소로서 디자인에 적극적으로 반영되어야 한다. 이에 본 연구에서는 어린이 발달 단계와 행동에 따른 선행이론들을 고찰하고, 국내 어린이 전시공간의 사례분석을 통해, 어린이 전시공간에 감각체험을 최적화하고 어린이의 전인적 발달을 촉진하기 위한 전시공간 디자인을 제안하는 것을 목적으로 한다. (연구방법) 본 디자인 제안의 방법은 선행이론 고찰을 통해 어린이 인지발달 과정과 특성, 그리고 이에 따른 공간 행위 특징을 분석하고, 감각체험 공간 디자인 요소들을 도출하였다. 도출된 감각체험 공간의 디자인 요소들을 분석의 틀로 활용하여 국내 어린이 전시공간 3개 대상시설을 분석하였다. 사례분석을 통해 감각체험 공간에 필요한 공간요소와 디자인 구성, 그리고 개선점을 발견할 수 있었다. (결과) 어린이 감각체험 공간의 디자인 요소로 도출한 신체적 움직임, 인지적 사고, 체험적 행위 이상 3가지의 디자인 요소를 활용하여 어린이들의 감각체험을 극대화 할수 있는 공간들을 디자인하였다. 특히 감각체험을 극대화 하기 위해 공간의 구조를 활용한 빛, 색, 소리, 재질, 오브제를 각각의 공간에 도입하여 인지발달과 행위유발을 자극할 수 있는 감각체험공간을 계획하였다. (결론) 이러한 어린이 감각체험 공간은 어린이의 다감각적 요구를 효과적으로 충족시키고 호기심과 탐구 욕구를 자극하여 신체적 발달은 물론 인지 및 심리적 발달을 유발하는데 큰 역할을 할 것이다. 어린이 공간 인지발달을 중심으로 감각체험 공간을 제안한 본 디자인 제안은 어린이의 체험교육 공간 설계를 위한 하나의 근거를 제공하는데 의의를 가질수 있을 것이다.
(Background and Purpose) The children's exhibition space has become an important place for children to learn, play, and satisfy their curiosity, and provides children's sensory experience, recreation as well as cognitive skills. In particular, sensory experiences that involve physical action can have a significant impact on children's creative development and spatial cognition. In order to stimulate children's emotional resonance, and promote children's cognitive development to obtain a better space experience, the design of sensory experience space for children must be reflected as a key factor in promoting children's healthy growth and development including design-thinking abilities and critical problem-solving skills. Therefore, this article studies the children's exhibition space through the review of precedent children's development theories and domestic cases. On this basis, the physiological, cognitive, and behavioral characteristics of children in the exhibition space are deeply studied. Then, this study proposes a sensory experience space that is optimized for children’s physical and cognitive growth. (Method) First, this study analyzes the previous theoretical research results in the field of children's cognitive development, which systematically explains the process, characteristics, and spatial behavior patterns of children's cognitive development at different ages. Based on these theoretical foundations, we further identify design elements that guide and enrich children's sensory experience. Using the derived elements of sensory experience spaces as a framework for analysis, three existing exhibition spaces for children were analyzed. Through case studies, it was possible to discover the spatial elements, design composition, and improvement points required for dedicated exhibition spaces. (Results) By utilizing the three design elements (physical movement, cognitive thinking, and experiential behavior), the design can be driven to optimize children's sensory experience. In particular, to maximize the sensory experience, light, color, sound, materials, and objects were introduced into each space to stimulate cognitive development and behavior. Specifically, the reasonable use of light and color can adjust the space atmosphere and stimulate children's visual perception and emotional response. Sound design can add fun and encourage children to participate actively. The choice of materials and objects is directly related to children's physical movement and tactile experience, which promotes the deep integration of perception and cognition. (Conclusions) These sensory experience spaces for children will effectively meet their multisensory needs and stimulate their curiosity and desire to explore, which will help trigger not only physical development but also cognitive and psychological development. This proposal for a sensory experience space centered on children's spatial cognitive development may be significant in providing a basis for the design of children's experiential education space.*표시는 필수 입력사항입니다.
*전화번호 | ※ '-' 없이 휴대폰번호를 입력하세요 |
---|
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
번호 | 발행일자 | 권호명 | 제본정보 | 자료실 | 원문 | 신청 페이지 |
---|
도서위치안내: / 서가번호:
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
*표시는 필수 입력사항입니다.
저장 되었습니다.