권호기사보기
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
대표형(전거형, Authority) | 생물정보 | 이형(異形, Variant) | 소속 | 직위 | 직업 | 활동분야 | 주기 | 서지 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
연구/단체명을 입력해주세요. |
|
|
|
|
|
* 주제를 선택하시면 검색 상세로 이동합니다.
(연구배경 및 목적) 생성형 AI 기술은 이미지와 영상 제작 분야에서 혁신을 일으키며 창작 활동의 핵심 요소로 자리잡고 있다. SORA와 같은 플랫폼은 이 변화를 선도하며 영상 산업에 큰 영향을 미친다. 그러나 이러한 기술 발전에도 불구하고, 생성형 AI를 활용한 영상 제작 교육에 관한 연구는 아직 부족한 실정이다. 본 연구는 이러한 연구 공백을 해소하기 위해 생성형 AI 기술을 활용한 영상 제작의 단계별 프로세스에 맞춘 체계적인 교육 모형을 제안하고자 한다. 연구의 주요 목적은 미래 영상 제작 환경에 적합한 교육 전략을 개발하고, 학습자들이 새로운 기술을 효과적으로 활용할 수 있도록 지원하는 것이다. (연구방법) 본 연구는 문제 중심 학습(Problem-Based Learning, PBL) 방식을 적용하여 생성형 AI 기반 영상 제작 교육 모형을 개발한다. 영상 제작 프로세스를 프리 프로덕션, 프로덕션, 포스트 프로덕션의 세 단계로 구분하였으며, PBL의 6단계인 문제 제시, 문제 확인 및 계획, 자료 탐색 및 문제 재확인, 해결안 도출, 해결안 발표, 학습 결과 정리 및 평가를 적용하여 교육 모형을 구성한다. 각 단계에서 교수자와 학습자를 위한 구체적인 교육 방안을 제시하며, 생성형 AI 기술을 효과적으로 활용할 수 있는 체계적인 접근 방식을 모색한다. (결과) 전문가 검증 결과, 생성형 AI를 활용한 영상 제작 교육의 필요성과 PBL 수업 방안의 타당성이 확인되었다. 전문가들은 생성형 AI 기술의 발전이 사회에 중대한 변화를 가져올 것이라는 점에 공감하며, 이에 따른 교육의 필요성을 강조한다. 특히 PBL 수업 모형은 학습자가 주도적으로 영상 제작 프로젝트를 수행할 수 있도록 지원하는 데 효과적이라고 평가된다. 이는 PBL 수업 방안이 실질적으로 학습자의 문제 해결 능력과 비판적 사고를 증진시키는 데 기여함을 의미한다. (결론) 본 연구는 생성형 AI 기술을 활용한 영상 제작 교육에서 PBL 수업의 세 가지 주요 방향을 제시하였다. 첫째, 생성형 AI 기술의 사회적 영향력에 따라 그 중요성을 강조하며 학습자 주도적인 PBL 수업 방안을 활용한다. 둘째, 생성형 AI 기술은 급격한 발전에 무분별하게 활용되고 있다. 교수자의 역할이 중요하다. 교수자는 윤리적 문제와 저작권 이슈를 교육하며, 기존 영상제작 기초 지식 또한 함께 제공해야 한다. 셋째, 학습자의 창의성과 문제 해결 능력을 기반으로한 PBL 수업 모형이 적합하다는 결론에 도달한다. 이 교육 방안은 향후 생성형 AI 기술을 활용한 영상 제작 교육에 유용하게 적용될 것이며, 관련 연구의 기초 자료로서 중요한 역할을 할 것으로 기대한다.
(Background and Purpose) Generative AI technology has revolutionized video production, establishing itself as a central component of creative activities. Platforms such as SORA are leading this transformation, significantly impacting the video industry by streamlining workflows and enhancing creative possibilities. Despite these advancements, research focusing on video production education that incorporates generative AI remains limited. This study aimed to address this gap by proposing a systematic educational model tailored to the processes involved in generative AI-assisted video production. The primary objective was to develop innovative educational strategies that equip learners to effectively utilize new technologies in their creative endeavors, thus cultivating a generation of skilled practitioners prepared to navigate the complexities of modern video production. (Method) To achieve this goal, this study employed a Problem-Based Learning (PBL) approach that encourages active engagement among learners and self-directed learning. The educational model is structured around three key stages—pre-production, production, and post-production—aligned with the six stages of PBL: problem presentation, identification and planning, data exploration, solution development, solution presentation, and summarization. This comprehensive framework provides a clear roadmap for educators while delineating effective strategies for both instructors and learners, fostering a systematic approach to integrating generative AI technology into educational settings. The proposed model was designed to enhance the learning experience and equip students with the skills necessary to thrive in an increasingly digital landscape. (Results) Validation through expert consultation confirmed the necessity of integrating generative AI into video production education and the effectiveness of the PBL instructional approach. Experts agree that advancements in generative AI will result in significant societal changes, highlighting the urgent need for educational frameworks that can adapt to such transformations. The PBL model effectively empowers learners to take the initiative in their projects, thereby enhancing their problem-solving abilities and critical thinking skills, ultimately resulting in more innovative and creative outcomes. (Conclusion) This study identified three primary directions for implementing PBL instruction in video production education using generative AI technology. First, it underscores the importance of recognizing the societal impact of generative AI and advocates a learner-centered PBL approach that promotes collaboration and creativity. Second, it highlights the critical role of educators in addressing ethical issues and copyright concerns while imparting foundational knowledge of video production techniques. Finally, it concludes that a PBL model rooted in creativity and problem-solving is particularly suited to contemporary educational environments. This innovative educational strategy is expected to be effectively applied in future video production education and will serve as a vital resource for further research in this domain, ultimately contributing to robust educational practices that prepare learners for the challenges and opportunities of the digital age while fostering a culture of ethical and responsible media production.*표시는 필수 입력사항입니다.
*전화번호 | ※ '-' 없이 휴대폰번호를 입력하세요 |
---|
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
번호 | 발행일자 | 권호명 | 제본정보 | 자료실 | 원문 | 신청 페이지 |
---|
도서위치안내: / 서가번호:
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
*표시는 필수 입력사항입니다.
저장 되었습니다.