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기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
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대표형(전거형, Authority) | 생물정보 | 이형(異形, Variant) | 소속 | 직위 | 직업 | 활동분야 | 주기 | 서지 | |
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(연구배경 및 목적) 모빌리티 산업은 AI를 비롯한 기술의 발달로 크게 발전하고 있다. 또한 자율주행을 중심으로 모빌리티 분야는 전세계적으로 투자 및 연구가 활발하게 진행되고 있다. 모빌리티 내 공간은 자율주행 기술의 발전으로 새롭게 활동을 할 수 있는 공간으로 변화해 나가고 있다. 이에 따라 모빌리티 콘텐츠의 중요성이 커지고 있다. 학술적 연구 측면에서 모빌리티 분야 관련 연구는 많이 진행되고 있으나 대부분 기술적인 측면에 국한되어 있는 상황이다. 따라서 본 연구는 모빌리티 내에서 활용될 수 있는 콘텐츠 중 인공지능 기술을 바탕으로 한 콘텐츠에 대한 연구를 진행하고자 한다. 이를 통해 관련 분야 연구의 방향성을 제시해주는 기초 자료로 활용되고자 한다. (연구방법) 연구의 방법은 모빌리티 주행 시나리오를 기반으로 모빌리티 콘텐츠 활용 유형을 주행 준비 단계, 주행 단계, 주행 완료 단계로 분류한다. 각 유형에 포함되는 인공지능 활용 모빌리티 콘텐츠의 사례를 각 콘텐츠의 사용된 인공지능 기술과 특징과 주 사용 대상, 제공 형태에 따라 특성 및 유형을 분석한다. (결과) 본 연구에서는 주행 시나리오 기반 인공지능 활용 모빌리티 콘텐츠를 3가지 유형인 주행 준비 단계, 주행 단계, 주행 완료 단계로 분류하였고 특징을 분석하였다. 주행 준비 단계의 경우, 제공 형태는 어플을 통한 방식이 많았다. 콘텐츠의 경우 개인에 맞는 설정을 제공하거나 정보 제공이 주요 목적으로 개인화 콘텐츠 유형으로 분류되었다. 주행 단계는 운전자를 위한 콘텐츠의 경우, 운전 보조를 위한 정보 제공이나, 차량 내 서비스를 손이나 시각적 이동 없이 음성을 통해 보조해 주는 정보 전달 콘텐츠 유형으로 분류되었다. 동승자를 위한 콘텐츠의 경우 개인의 관심사에 맞춰 시각적인 경험을 할 수 있는 유희 콘텐츠 유형으로 분류되었다. 주행 완료 단계의 경우 다른 유형에 비해 여러 매체와 형태로 콘텐츠가 제공되며, 휴식이나 유희를 즐길 수 있는 콘텐츠를 제공하는 사례가 많아 유희 콘텐츠 유형으로 분류하였다. 또한 공간음향, AR 등과 결합되어 다양한 형태로 강화되고 있는 유형이다. (결론) 모빌리티 공간 내 이용자의 요구 사항이 다양해짐에 따라 이러한 요구를 만족시키기 위해 다각적 연구가 필요함을 알 수 있다. 사례 분석을 통해 현재 모빌리티 콘텐츠의 경우, 단순한 정보 전달 콘텐츠에 머무르고 있다고 확인되었다. 따라서 기존과는 다른 산업, 예술과의 융합을 통해 새로운 형태의 콘텐츠 경험을 제공할 필요가 있다고 판단된다. 동시에 미래에도 주행이라는 부분은 모빌리티에 있어 필수적인 부분이다. 그러므로 주행과 관련된 모빌리티 콘텐츠도 지속적인 연구가 필요하다고 사료된다. 그러나 현재 운전석의 형태가 아닌 유기적인 형태로 변화할 가능성이 높다고 생각되는 만큼, 이에 대한 연구 또한 필요하다고 판단된다. 따라서 빠르게 변화하는 모빌리티라는 새로운 공간 속에서 활용될 콘텐츠나 콘텐츠 제공 방식을 연구하는 후속 연구가 활발히 이루어지기를 기대한다.
(Background and Purpose) The mobility industry is experiencing rapid growth owing to advancements in AI and other technologies. The development of autonomous driving has attracted significant global investment and research attention. As autonomous driving technology evolves, the interior spaces of vehicles are transforming into multifunctional spaces where a variety of activities can be carried out. This shift emphasizes the increasing importance of mobility content designed to utilize these newly available spaces. Despite extensive academic research in the mobility sector, much of it remains focused on technical aspects. Therefore, this study aimed to investigate AI-based content for use in mobility environments and provide foundational data that can guide future research and innovation in this emerging field. (Method) This study classified the use of mobility content into three key stages based on driving scenarios: pre-driving, driving, and post-driving. At each stage, AI-based mobility content was examined by analyzing the specific AI technologies employed, characteristics of the content, target user group, and form in which the content was delivered. This study used various case studies to provide examples of how AI is integrated into mobility content during these phases, and to identify the distinctive features of each type of content. (Results) AI-based mobility content was identified in the three phases outlined above. In the pre-driving phase, content is typically delivered through applications that offer personalized settings and information, classifying it as personalized content. During the driving phase, the content for drivers focuses on providing assistance, either by delivering useful information or allowing voice-controlled access to services that fall under the information delivery category. For passengers, AI-based content provides entertainment experiences tailored to individual interests and is classified as entertainment content. In the post-driving phase, AI-generated content supports relaxation and enjoyment. This study notes that an increasing amount of content is becoming multisensory, incorporating technologies such as augmented reality and spatial audio to enhance the user experience. (Conclusion) As user demand within mobility spaces continues to diversify, further research is required to meet these evolving needs. The analysis of case studies indicates that current mobility content is largely limited to simple information delivery with limited interactive or immersive elements. Therefore, it is crucial to develop new content experiences that integrate insights from other industries, including the arts, to facilitate more sophisticated interactions. This study suggests that driving, an essential component of mobility, may evolve from traditional driver-centric setups. Therefore, continued research on more organic and flexible content delivery methods within an evolving mobility space is necessary. This study underscores the importance of exploring new content types and experiences, as mobility environments change rapidly.*표시는 필수 입력사항입니다.
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