본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

초록보기

This study seeks to enhance university students' self-efficacy and address the issues of elective second foreign language courses by designing a class that moves away from a competitive atmosphere and focuses on collaborative communicative tasks related to the target language's culture. The study compared self-efficacy and academic achievement between two classes of a "German 1" elective course, one following a theme-based approach and the other a textbook-based approach, through quantitative and qualitative data analysis. The results indicated that the theme-based class showed statistically significant improvement in the self-efficacy domain of confidence and academic achievement. This improvement is attributed to engaging communicative tasks related to interesting themes in the expansion stage, which provided students with a sense of accomplishment, motivation, and active participation through cooperative learning. This resulted in meaningful learning by practically applying the language knowledge. In contrast, students in the textbook-based class reported increased memorization burden as the difficulty level rose after the midterm exam. In conclusion, theme-based second foreign language classes offer meaningful learning experiences by using the target language within a context, which positively impacts self-efficacy and academic achievement. This study provides empirical data that can support the verification of the effectiveness of theme-based instruction integrating cultural contexts in various language courses and contribute to the development of learner-centered teaching methods.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
(A) study on the use of digital tools and peer feedback in English writing of Korean EFL college students = 한국 EFL 대학생의 영어 쓰기에서의 디지털 도구와 동료 피드백 활용 연구 Kwon, Eunsook, Kim, Shinhye p. 11-45
(The) impact of modified reading-while-listening on EFL listening comprehension and development Kim, Boram p. 47-74
EFL university students' perceptions of English stress to improve their speaking skills Lee, Jeeyeon p. 75-98
(The) role of implicature in creating sensationalism in news headlines Fayzullaev, Bolibek, Tojimirzaev, Jurabek p. 99-134
Reinhart 의미역 시스템과 현대 중국어 被자문 = Reinhart's theta system and modern Chinese bei-constructions : applicability and theoretical modifications : 적용 가능성과 이론적 수정 서진현 p. 135-156
AI를 활용한 중국어 교육 적용 방안 = Application strategies for AI in Chinese language education : a focus on practical examples : 실례를 중심으로 진화진, 조은경 p. 157-193
다문화 사회의 언어접촉으로 인한 언어 변화 양상 고찰 = A study on the changing patterns of language caused by language contact in multicultural society 박성하 p. 195-224
부정을 나타내는 「ない」의 명사화에 관한 일고찰 = A study on the nominalization of 'nai' indicating negation : focusing on the degree of nominalization : 명사화 정도를 중심으로 김영심 p. 225-244
제 2외국어 교양 독일어 강좌에서 주제중심 수업이 대학생의 자기효능감 및 학업성취도에 미치는 영향 = The impact of theme-based instruction on university students' self-efficacy and academic achievement in a general education German course 이주은, 표시연 p. 245-275
텍스트성과 번역능력 측면에서 본 아랍권 한국어 전공자를 위한 번역 교과목 관련 교육내용 개선 제안 = Proposal for translation education content of translation courses improvement for Arab students majoring in Korean language in terms of textuality and translation competence 샬라비 노란 p. 277-305
도덕적 가치에 대한 대용량 언어 모델 기반 인공지능 평가 유효성 검증 방법론 연구 = Study on the validity of artificial intelligence language model evaluation for moral norms 채유정 p. 307-329
기후변화 관련 환경상실을 이해하기 위한 새로운 개념적 틀 = A new conceptual framework for understanding climate change-related environmental loss : eco-grief, solastalgia, and ambiguous loss : 생태 슬픔, 위안향수, 그리고 모호한 상실 서길완 p. 331-352
Community, work, and egalitarianism in the film adaptations of Little Women Soyoung Lee p. 353-397
『프랑켄슈타인』에 나타난 정의, 권리, 법에 대한 연구 = Exploring justice, rights, and law in Frankenstein 추재욱 p. 399-418
관동대지진과 가와바타 야스나리 문학 = The Great Kanto Earthquake and the literature of Kawabatayasnari 정향재 p. 419-444
프란츠 카프카의 『유형지에서』 속 형벌의 고통과 법의 관계 = The relationship between the suffering of punishment and the law in Franz Kafka's 『In the Penal Colony』 : focusing on the modern characteristics(modernity) of punishment : 형벌의 현대적 특성을 중심으로 김동조 p. 445-467
홀로코스트 기억과 포스트식민주의 = Holocaust memory and postcolonialism : Germany's memory culture in a global age : 글로벌 시대의 독일 기억 문화 우현아 p. 469-492
중국 궁정 교방의 ‘헌선도’ 계열 잡극 연구 = A study on the Zaju series as dedicate peach of immortality by the Jiaofang in palace of China 김순희 p. 493-512
대안으로서의 ‘제국론’과 중국 특수론 = The theory of empire as an alternative and the particularism of China : 네그리-하트와 가라타니 고진의 ‘제국론’을 통해 본 왕후이의 ‘제국’ 인식과 ‘대안적 중국론’의 의미와 한계 박민호 p. 513-531
동북아해역도시의 도시개발과 재생 사이 = Between urban development and regeneration in Northeast Asian maritime cities : Shanghai, Hong Kong and Busan : 상하이, 홍콩과 부산을 대상으로 서광덕 p. 533-554
명·청대(明淸代) 서양 선교사의 학술 번역 활동 연구 = A study on the academic translation activities of Western missionaries in the Ming and Qing Dynasties 왕운연, 유봉구 p. 555-582
중국 중부 6성의 외국인직접투자 유치 전략 = Foreign direct investment attraction strategy in six central provinces of China 장한, 박인섭, 서영화 p. 583-612
Analysis of the pull factors for Chinese art students studying in Korea Chen, Huanchang p. 613-638
아프리카 대호수지역(Great Lakes Region) 불안정의 역사적 요인 연구 = A study on the historical factors of instability in the African Great Lakes region : focusing on the historical contextualization of the ethnic identities of the Hutu and Tutsi from Rwanda's independence to 1994 genocide : 독립 이후부터 1994년 제노사이드 발생 전까지 르완다 후투·투치 민족 정체성의 역사적 맥락화를 중심으로 김광수 p. 639-669
고등교육기관의 해외 진출 = Overseas expansion of higher education institutions : focusing on joint venture university cases : 합작 투자 대학(Joint Venture Universities) 사례를 중심으로 김선, 강성우 p. 671-695
독일 빌둥 철학의 현대적 적용 = Modern application of German Bildung philosophy : a new paradigm for entrepreneurship education among Korean college students : 한국 대학생의 창업 교육 패러다임 송고은 p. 697-716