본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
한일 역사 갈등의 變換과 역사교과서 敍事 構成의 변화(1945~2007) = The transformation of Korea-Japan history conflict and changes in the narrative composition of history textbooks (1945-2007) 金泰雄 p. 1-45
해방 직후 역사교육에서 탈식민 과제와 해소의 한계 = A study on the tasks and limitations of solution on the post-colonialism in history-education after the liberation 金寶林 p. 47-68
역사교육을 탈식민화하는 것의 역사적 의미 = The historical significance of decolonizing history education in British and commonwealth universities : 영연방 대학을 중심으로 申東京 p. 69-95
식민화, 탈식민화 공간으로서의 박물관과 ‘가르칠 내용’ = Museum as a space for colonization and decolonization and 'what to teach' 趙慧珍 p. 97-149
학교에서 학습하는 역사 지식의 생활 맥락으로 전이 가능성 = Transfer of learning in school history class to real-life contexts : focusing on the "meaning of history" and the "aims of learning history" in middle school history textbooks : 중학교 역사 교과서의 ‘역사의 의미’와 ‘역사학습의 목적’ 분석을 중심으로 姜鮮珠 p. 151-188
‘전략적 사고’와 평화의식의 고른 함양을 위한 전근대 전쟁사 학습 지도 방안 = Planning learning methods of pre-modern war history for harmony of 'strategic thinking' and peace consciousness : focusing on Joseon and Jurchen-Manchu relations during the 15th and 17th centuries : 15·17세기 조선과 여진‒만주 관계를 중심으로 金贊九 p. 189-229
민주시민 양성을 위한 ‘세계사’ 교육의 가능성 검토 = A study of the possibility of 'world' history education to cultivate democratic citizenship : focusing on the concept of 'citizen' : ‘시민’ 개념을 중심으로 高翰奭 p. 231-269
유럽중심주의와 미국사 = Eurocentrism and American history : an analysis of the 19th-century American history narratives in Korean high school world history textbooks : 한국 고등학교 세계사 교과서의 19세기 미국사 서술 분석 河아랑 p. 271-308
교학사판 고등학교 『한국사』 교과서 일제강점기 서술 비판 = Criticism over description of Japanese colonial period in high school Korean history textbook published by Kyohaksa 韓相權 p. 309-373
중국사에서 근세를 어떻게 파악할 것인가 = How to understand the early modern in Chinese history 洪成和 p. 375-417