본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
상태학업착수지연척도 개발 및 타당화 = Development and validation of the state academic initiation procrastination scale (SAIPS) 최정아, 양지연 p. 1-14
예비유아교사의 가족 건강성과 학업 스트레스 간의 관계에서 자아탄력성의 매개효과 = The mediating effect of ego resilience in the relationship between family health and academic stress of prospective early childhood teachers 조지영, 서현아 p. 15-27
비대면 상담서비스 운영 변화와 과제 = Changes and tasks in non-face-to-face counseling service operation : focusing on domestic sites : 국내 사이트를 중심으로 황용연, 이영선 p. 29-43
영유아교사의 자아존중감, 전문성 인식이 놀이교수효능감에 미치는 영향 = The impact on play teaching efficacy of early childhood teachers' self-esteem and expertise awareness 김갑순, 김응자 p. 45-55
중국인 학습자의 신문 기사 제목 이해 연구 = A study on understanding the title of newspaper by Chinese learners : focusing on the vocabulary knowledge of advanced learners : 고급 학습자의 어휘력을 중심으로 이춘 p. 57-71
국내 시각예술계열 일반대와 전문대 교육과정의 정합성 연구 = A study on the consistency between the department of visual arts in Korean colleges and universities 백미현 p. 73-88
독거 중년 미혼남성의 외로움 경험에 관한 현상학적 연구 = A phenomenological study on the loneliness experience of middle-aged single men living alone 이명실, 이덕선 p. 89-107
신입생의 대학 적응을 위한 교육프로그램 프레임워크 개발 = Development of an educational program framework for freshmen's university adaptation : focusing on students at A university : A 대학교 재학생을 대상으로 최경식, 박민정 p. 109-124
학습자의 삶에 근거한 평화교육 모형개발 = Development of a peace education model based on the lives of learners 손서정, 최준규 p. 125-147
대학생의 융합교육 실천 방법에 대한 인식 및 요구 분석 = Analysis of college students' perceptions and needs of convergence education practice methods : focusing on the case of S university : S대학 사례를 중심으로 엄유경 p. 149-160
성인 ADHD 어머니의 자녀양육 경험에 대한 내러티브 탐구 = Narrative inquiry on the parenting experience of adult ADHD mothers 곽경민 p. 161-173
대학생의 생성형 AI 이용경험에 관한 현상학적 연구 = A phenomenological study on experience of using generative AI by university students 노양진, 박동성 p. 175-194
로버스카우트의 초⋅중등학교 연계 봉사활동 사례 연구 = Study on primary and secondary school integrated volunteer activities of rover scouts : exploring the potential of rover scout system as educational volunteer activities : 로버스카우트 제도의 교육봉사활동으로서의 가능성 탐색 정형수 p. 195-213
수학 학습 촉진을 위한 애니메이션 자료 제작 연구 = Research on creating animated materials to promote math learning : based on the Python library Manim : 파이썬 라이브러리 Manim을 기반으로 김혜수, 전영주 p. 215-230
성인의 비합리적 신념들과 우울 간의 관계에서 부정적 자동적 사고의 매개효과 = Mediating effects of negative automatic thoughts on the relationship between irrational beliefs and depression in adults 방선경 p. 231-241
시나리오기반 시뮬레이션실습 교육의 효과와 경험에 대한 연구 = The effectiveness and experience of scenario-based simulation practical training 박민경, 임영랑, 석나영, 김정숙 p. 243-256
무용창작 수업에서 대학생의 경험에 대한 개방성, 창의적 프로세스 참여, 내재적 동기 및 창의적 수행 간의 관계 = The relationship between college students' openness to experience, engagement in the creative process, intrinsic motivation, and creative performance in dance composition classes 이대원 p. 257-283
2022 초등학교 도덕과 교육과정에서 영역 명 ‘초월’ 삭제와 해당 ‘내용 요소’ 이동에 따라 고려되어야 할 배경 학문의 주요 개념에 대한 고찰 = A study of key academic concepts to consider following the removal of the 'transcendence' domain and the reallocation of related 'content elements' in the 2022 elementary school moral education curriculum 곽영근 p. 285-301
스포츠참여 동호인의 사회적지지와 문제해결능력 및 사회성의 관계 = The relationship between social support, problem solving ability and sociality of sports participating club members 안수운, 김도형 p. 303-315
2015 개정 교육과정에 따른 <기본 수학> 교과서의 선분의 중점 지도에 관한 분석 = Analysis of teaching a midpoint of <Basic Mathematics> textbooks according to the 2015 revised curriculum 허남구 p. 317-328
PBL 교육과정에서 학습자의 성취 수준에 따른 학습몰입 특성 = Characteristics of learning engagement based on learner achievement levels in a PBL curriculum : a corpus-based analysis of reflective journals : 성찰일지의 코퍼스 기반 분석 황수정, 홍아정, 강준수 p. 329-346
자연생태 기반 STEAM 교육에서 유아가 경험한 행복의 의미 = The meaning of happiness experienced by children in natural ecology-based STEAM education 박지은, 정기섭, 강혜원, 홍성호 p. 347-366
베이비부머의 사회적자본과 삶의 질의 관계에서 평생학습참여도의 매개효과 = The mediating effect of lifelong education participation in the relationship between baby boomers social capital and quality of life 황성동, 최웅용, 이윤주 p. 367-377
가치교육에 대한 유아교사의 인식 및 실행과 요구 = Early childhood teachers' perception, implementation and demands of value education 강윤주, 황인애 p. 379-404
유아교육 전공 대학생들의 셀프리더십, 학습태도, 학업성취와의 관계에 대한 연구 = A study on the relationship between self-leadership, learning attitudes, and academic achievement of university students majoring in early childhood education : focusing on a flipped learning classes in the curriculum for teaching profession : 플립드러닝을 적용한 교직수업을 중심으로 임현수 p. 405-417
대학생의 지각된 진로장벽이 진로결정수준에 미치는 영향에서 진로성숙도의 매개효과 = The mediating effect of career maturity in the effect of perceived career barrier of college student on career decision level 김기남, 최보영 p. 419-432
OJT 및 Off-JT가 일학습병행 효과성에 미치는 영향 = The impact of OJT and Off-JT on the effectiveness of Korean work-learning dual system 이지은, 양동훈 p. 433-452
고등학생의 디지털 리터러시 태도 양상 및 학생역량과의 관계 분석 = Analysis of high school students' digital literacy attitude patterns and relationship with student capabilities 이경숙 p. 453-469
놀이기록 다시보기를 통한 유아교사의 유아놀이 변화 탐색 = A study on changes of teacher's in early child care in the viewpoints on kid plays by reviewing the play records 유지혜, 오채선 p. 471-487
간호대학생의 성장 마인드셋과 자기통제력이 학업스트레스에 미치는 영향 = The impact of growth mindset and self-control on academic stress among nursing college students 최수빈, 양남영 p. 489-499
어머니가 지각한 아버지 양육참여가 유아 자기조절력에 미치는 영향 = Impact of mother-perceived father parenting involvement on preschoolers' self-regulation : sequential dual mediation effects of maternal parenting stress and preschoolers' smartphone overdependence : 어머니 양육스트레스와 유아 스마트폰 과의존의 순차적 이중매개효과 박중헌, 이연우 p. 501-513
특수교육 분야에서 살펴본 고교학점제 = High school credit system examined in the field of special education : qualitative meta-synthesis : 질적 메타분석 연구 박정인 p. 515-532
미술치료 전공 학부생의 임상실습, 수퍼비전, 학부과정 경험에 대한 질적 연구 = Qualitative study on the clinical practicum, supervision, and undergraduate experiences of art therapy majors 박윤미, 전수경 p. 533-547
국내 초⋅중등 인공지능 교육 연구동향 분석 = An analysis of research trends in artificial intelligence education in Korean elementary and secondary schools : focusing on a comparison by school level : 학교급별 비교를 중심으로 김수진, 임다미, 김제이 p. 549-574
지방 국립대 자율전공학부 신임교수의 대학혁신과정에서의 근무경험에 대한 자문화기술지 = An autoethnography about the working experience of a new professor at a local national university's non-major department in the university innovation process 권정현 p. 575-595
유치원 교사와 어린이집 교사의 아토피 피부염 유아에 대한 인식과 지식 및 관리수준 = The level of awareness, knowledge, and management of young children with atopic dermatitis in kindergarten and nursery teachers 박가희, 김은경 p. 597-610
예비기술교사의 기술교과 교육과정 개념 형성과 변화 = Evolving concepts of technology education curriculum in pre-service teachers : a case study at C university : C대학 강좌를 중심으로 임윤진, 김보영 p. 611-632
초등학교 5학년 일반 학생과 발달성 난독 학생의 영어 수행력 프로파일링 = Profiling English abilities of Korean 5th graders with and without developmental dyslexia 김소담, 배소영 p. 633-645
초등 사회과 교육과정의 개념적 접근에 관한 고찰 = A comparative analysis of conceptual approaches in elementary social studies curricula : a focus on the 2015 and 2022 revisions and comparisons with the international baccalaureate program : IB와의 비교 분석을 중심으로 김지영, 황정훈 p. 647-666
한국 영어 학습자들의 영어 학습 회복탄력성 = English learning resilience of Korean students : using explanatory sequential mixed methods : 설명적 혼합연구법을 중심으로 김영미, 김태영 p. 667-682
보편적 학습설계와 증거기반교수를 적용한 수학 수업이 초등학생의 곱셈⋅나눗셈 성취도와 수학적 학습 태도에 미치는 효과 = Effects of mathematics instruction with universal design learning and evidence-based instruction on multiplication and division performance and mathematical learning attitudes of elementary school students 윤금설 p. 683-709
국내 간호대학생의 핵심간호술 교육 중재의 효과 = Effectiveness of core nursing skill training interventions for nursing students in Korea : a systematic review : 체계적 고찰 이지은, 허윤라 p. 711-721
미래 학교 교육과정 체제로서의 다중심성 교육과정 생성⋅공유 체제 = Creation and sharing system of polycentric curriculum as a future school curriculum framework 정영근, 민용성, 이근호 p. 723-739
한국어 중급 교재의 대화문에 나타난 대인적 기능의 실현 양상 분석 = Analyzing the realization patterns of interpersonal functions in dialogues of intermediate Korean language textbooks 정대연, 무자영 p. 741-755
사교육비 불평등도에 대한 연구 = A study of private tuition inequality : focusing on the private tuition Gini coefficient, the Hoover index and the Palma ratio : 사교육비 지니 계수, 후버 지수, 팔마 비율을 중심으로 박경미, 김화경 p. 757-775
초등 예비교사의 도형과 측정 영역에 대한 교수학적 내용 지식(PCK) 검사 도구 개발 및 분석 연구 = A study on the development and analysis of a test of pedagogical content knowledge(PCK) of elementary school pre-service teachers in the areas of geometry and measurement 김윤민 p. 777-792
성인학습자의 성장 마인드셋, 자기주도 학습능력 및 학습 성과 간의 관계 = Analysis of the relationship between adult learners' growth mindset, self-directed learning ability, and learning outcomes 박신영 p. 793-807
국어과 중등교사 임용시험(2002-2024) ‘고전 시가’ 영역의 분석 및 방향 = Analysis and direction of the 'classical poetry' of the Korean language secondary school teacher appointment test(2002-2024) 조성윤 p. 809-824
사전 정보를 활용한 컴퓨터 적응 검사의 측정 정확성 및 효율성 향상 방안 = Improving measurement accuracy and efficiency of computerized adaptive testing using prior information 이문수 p. 825-840
성인의 내면화된 수치심과 대인관계문제의 관계 = The relationship between internalized shame and interpersonal problems of adults : the mediating effect of emotion clarity and self-compassion : 정서인식명확성과 자기자비의 매개효과 이은애, 채선기 p. 841-857
2000~2023년 국내 음악치료 연구의 트렌드 분석 = Trend analysis of music therapy research in South Korea(2000-2023) : a semantic network approach to keywords : 키워드 의미 네트워크 접근 이지경 p. 859-875
텍스트 마이닝 기법을 활용한 국어교육 평가 연구의 동향 분석 = Analyzing trends in Korean language education evaluation research using text mining techniques 고춘화 p. 877-896
일상 속 마이크로어그레션 척도 개발 및 타당화 연구 = Development and validation of the everyday microaggression scale : focusing on emerging adult from multicultural families : 다문화가정 성인자녀를 중심으로 손보영, 조효진 p. 897-910
예비유아교사의 현장실습을 통한 변혁적 역량 탐구 = Exploring transformative capabilities through field pratice of pre-service early childhood teachers 박희숙 p. 911-932
Korean university students’ perceptions of English idioms = 대학생의 영어 관용어에 대한 인식 Hyechong Park p. 933-949
상담자의 상담경력과 사례개념화 능력의 관계에서 마음챙김과 인지적 유연성의 매개효과 = The relationship between counselor experience and case conceptualization ability : the mediating effects of mindfulness and cognitive flexibility 공지수, 장유진 p. 951-968
이해중심 교육과정에 기반한 호주 자국어 교육과정 문학 영역의 교육 내용 분석 = Analysis of the literature education content in the Australian national language curriculum based on the understanding by design framework 이은홍 p. 969-994
대학 집단상담 분야의 연구 동향 분석 = Research trends on group counseling in universities 정은이 p. 995-1012
거부민감성과 대인관계 유능성간의 관계에서 자기자비의 조절효과 = The relationship between rejection sensitivity and interpersonal competence in middle school students : the moderating effect of self-compassion : 중학교 1학년 대상으로 부윤희, 고희숙, 최보영 p. 1013-1024
2020년부터 2024년까지 실행연구 방법이 적용된 국내 영유아 교육 연구 동향 분석 = Analysis of trends in early childhood education research in Korea with practical research methods applied from 2020 to 2024 조성웅, 송지윤 p. 1025-1041
아동기 대인 간 외상경험이 성인의 외상 후 성장에 미치는 영향 = Effects of interpersonal traumatic experience in childhood on post-traumatic growth in adults 윤판기, 황혜정 p. 1043-1063
텃밭활동이 만 4세 유아의 편식, 식습관, 환경 친화적 태도에 미치는 효과 = The effects of garden activities on picky eating, eating habits, and environmentally friendly attitudes in 4-year-old children 임해진 p. 1065-1078
의사소통적 발음 교육을 위한 한국어 교재 분석 연구 = A study on Korean textbook analysis for communicative pronunciation education 조성해 p. 1079-1092
성인학습자의 원격수업에 대한 중요도와 만족도에 관한 연구 = A study on the importance and satisfaction of adult learners' distance learning 김소연 p. 1093-1109
어머니 일-가정 양립 갈등과 부부 갈등이 학령초기 아동의 학교적응에 미치는 영향 = The effects of mothers' work-family conflict and marital conflict on school adjustment in early school-age children : the moderated mediating effect of social support : 사회적 지원의 조절된 매개효과 김미연, 김현주 p. 1111-1127
영유아기 자녀를 둔 아버지의 온라인(on-line) 양육참여 경험의 의미와 개선요구 = The meaning and the demand of on-line involvement in parenting for fathers raising young children 곽승주, 전유영, 김주후 p. 1129-1146