본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

초록보기

본 연구는 복잡한 문제들을 혁신적으로 해결하기 위한 방안으로 융합교육이 강조되는 시대적 요구에 맞춰 대학교육 현장에서 이를 실천할 수 있는 방안으로 융합 프로젝트기반 팀티칭 수업을 개발하여 학습자의 경험을 분석하였다. 이를 위해 문헌연구, 융합 프로젝트기반 팀티칭 수업개발, 현장적용, 자료수집 및 결과분석을 실시하였다. 2023학년도 2학기 A대학의 39명을 대상으로 수업을 진행하였고 융합 프로젝트기반 팀티칭 수업에 대한 질적자료를 분석한 결과, 학습자들은 ‘개인 내적 융합경험’, ‘구성원들 간의 융합경험’, ‘실제 세계와의 융합경험’의 3가지 측면에서 융합적 사고를 경험한 것으로 나타났다. 본 연구의 결과는 대학교육 현장에서 교수자들이 융합 프로젝트 수업의 방향과 목표에 알맞게 설계하는 실천적 방안을 제시한 기초연구로서의 의의가 있다.

This study analyzes learners' experiences by developing a convergence project-based team-teaching class as a method to implement convergence education in university. To achieve this, the study conducted a literature review, developed a convergence project-based team-teaching class, and applied it in the field, followed by data collection and result analysis. The class was conducted with 39 students at A University during the second semester of 2023. Qualitative analysis of the data from the convergence project-based team-teaching class revealed that learners experienced convergent thinking in three aspects: 'intrapersonal convergence experiences,' 'convergence experiences among group members,' and 'convergence experiences with the real world.' The findings of this study provide foundational research for practical strategies that educators can use to design convergence project classes in alignment with the goals and direction of university education.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
Lasso를 통한 청소년의 학업무기력 주요 예측변수 탐색 = Exploring key predictors of academic helplessness in adolescents via Lasso 한정아 p. 1-23

(A) study on conflict management types of pre-teachers = 예비교사들의 갈등관리유형에 관한 연구 Lee, Kwangsung p. 25-41

(The) effects of ChatGPT-assisted teacher feedback on Korean college students’ English writing = ChatGPT를 활용한 교사 피드백이 한국 대학생들의 영어 글쓰기에 미치는 효과 Park, Punahm, Kim, Tai-won p. 43-65

융합 프로젝트기반 팀티칭 수업에서의 학습 경험 분석 = An analysis of learning experiences in convergence project-based team-teaching : focusing on A university class cases : A대학 수업 사례를 중심으로 박남수, 김정미 p. 67-91

사회학적 제도주의 관점에서 본 자유학기제의 제도화 과정 분석 = An analysis of the institutionalization process of the free semester system from the sociological institutional perspective 황재연 p. 93-121

Z세대 예비영유아교사의 자기보고에 관한 질적 내용분석 = A qualitative content analysis of the self-reporting of generation Z pre-service early childhood teachers 황성원, 이현주 p. 123-149

교과연계 비교과교육과정 운영 수업이 학생역량 및 수업만족도에 미치는 영향 = The effects of regular curriculum courses integrating co-curriculum on students’ competencies and class satisfaction 우경진, 전영미 p. 151-171

대학생의 자기주도학습준비도, 학습 유형, 학업성취도, 소통 역량 간의 관계 = The relationship among university students’ self-directed learning readiness, learning styles, academic achievement, and communication competency : basic research on teaching and learning strategies : 교수·학습 전략을 위한 기초 연구 김지연, 김기홍 p. 173-192

학습경험으로서 개념학습의 의미 고찰 = Examining the meaning of conceptual learning as a learning experiences 박영주, 김빛나 p. 193-213

대학생의 디지털 기기를 활용한 학습 유형 = Types of university students' learning using digital devices : identifying latent classes and influential factors : 잠재집단 분류 및 영향요인 조성범 p. 215-244