사회비교경향성이 SNS중독경향성에 미치는 영향 = The influence of social comparison tendency on SNS addiction tendency : the mediating effect of internalized shame moderated by self-compassion : 자기자비로 조절된 내면화된 수치심의 매개효과
|
강민지, 조한익
|
p. 1-16
|
|
|
|
간호대학생의 다문화 수용성에 영향을 미치는 요인 = Factors affecting multicultural acceptance in nursing students
|
채여주
|
p. 17-25
|
|
|
|
중년 전환기 고학력 워킹맘의 진로포부 타협 경험에 대한 현상학적 연구 = A phenomenological study on the the experience of compromising career aspirations of a highly educated working mother in midlife transition
|
권경인, 전소정
|
p. 27-52
|
|
|
|
과학고등학교의 고교학점제 운영에 대한 학교관리자들의 정책 인식 분석 = Analysis of school administrators' policy perceptions regarding the implementation of the high school credit system in science high schools
|
류춘렬, 박경진, 이재선, 백민정
|
p. 53-70
|
|
|
|
간호대학생의 MBTI 성격유형에 따른 그릿 및 스트레스 대처방식이 대학생활 적응에 미치는 영향 = Effects of grit and stress coping style on college life adjustment in nursing student according to the MBTI personality types
|
김판희, 김수경, 이상순
|
p. 71-81
|
|
|
|
초등교사의 유튜브 활용 학습 경험에 관한 연구 = A study on elementary school teachers' learning experiences using YouTube
|
이성심, 윤가영
|
p. 83-101
|
|
|
|
청소년의 긍정적 친구관계와 학습몰입 = Adolescents' positive friendship and academic engagement : the mediating effect of academic helplessness and the moderated mediating effect of fandom activities : 학업무기력의 매개효과와 팬덤활동의 조절된 매개효과
|
김유현, 김유미
|
p. 103-116
|
|
|
|
중도장애 대학생의 심리적 독립과 진로준비행동의 관계에서 진로적응성의 매개효과 검증 = The effects of psychological separation of students with acquired disabilities on career preparation behavior : verification of the mediating effect of career adaptability
|
노승현
|
p. 117-129
|
|
|
|
효과적인 교수-학생 면담 요소 = Key elements of effective faculty-student counseling : a case study of M university's college of lifelong education : M대학 평생교육 단과대학 성인학습자들을 중심으로
|
안수정, 황인지
|
p. 131-155
|
|
|
|
국내 간호사의 MBTI 성격 유형에 관한 연구 동향 분석 = Analysis of research trends on MBTI personality types of Korean nurses
|
김민정
|
p. 157-171
|
|
|
|
골프선수의 스포츠 윤리의식에 관한 연구 = A study on sports ethics of golf players
|
신재원, 권세정
|
p. 173-185
|
|
|
|
점막하구개열을 가진 청각장애아동의 조기 중재를 통한 언어능력 및 말소리 산출 변화 = A study on changes in language ability and speech sound production through early intervention in a child with submucous cleft palate and hearing impairment
|
김주홍, 이상희, 이희복
|
p. 187-197
|
|
|
|
어린 시절 부정적 부모-자녀 관계가 대학생의 우울과 비자살적 자해행동에 미치는 영향 = Effects of negative parent-child relationships in childhood on depression and non-suicidal self-injurious behaviors in college students : mediating effects of dysfunctional parent modes : 역기능적 부모양식의 매개효과
|
방선경, 이은희
|
p. 199-214
|
|
|
|
성인학습자의 자기주도 학습능력, 사회적 자본과 학습 참여 및 만족도 관계 = The relationship between adult learners' self-directed learning ability, social capital, learning participation and satisfaction
|
선금주, 김은채, 고현
|
p. 215-229
|
|
|
|
(Not) choosing social studies digital textbooks = 사회 디지털 교과서 선택하기 혹은 선택하지 않기 : 초등학교 교사의 인식을 중심으로 : a case study of elementary teachers’ perceptions
|
Geena Kim
|
p. 231-248
|
|
|
|
부모의 학대 방임이 청소년의 자살 위험성에 미치는 영향 = The effect of parental abuse and neglect on the risk of suicide in adolescents : the sequential mediation effect of stress and depression : 스트레스와 우울의 이중매개효과
|
문호경
|
p. 249-261
|
|
|
|
작문 교육의 관점에서 본 교과 글쓰기 평가 방안 = Assessment methods for disciplinary writing from the perspective of writing education : analysis of performance assessment tasks and rubrics : 수행평가 과제 및 루브릭 분석을 중심으로
|
이슬기
|
p. 263-283
|
|
|
|
원뿔왜상을 소재로 한 수학적 탐구 기반의 STEAM 프로그램 개발 및 적용 = Development and application of STEAM program for mathematical inquiry based on conical anamorphosis
|
허남구
|
p. 285-298
|
|
|
|
대학생의 진로스트레스 변인에 대한 메타분석 = A meta-analysis of variables related to college students' career stress
|
유미정, 김희수
|
p. 299-314
|
|
|
|
대학원생의 상담자 경험에 관한 질적연구 = The qualitative study on the counselor experience of graduate students : centered on CQR : CQR 중심으로
|
박종환, 최남순
|
p. 315-336
|
|
|
|
대학생의 창의적 메타인지와 동기 및 창의성과의 관계에서 창의적 잠재력의 조절효과 = The moderating effect of creativity potential on college students' creative metacognition and its relationship to motivation and creativity : a contemporary dance perspective : 컨템포러리 댄스의 관점
|
장혜주
|
p. 337-358
|
|
|
|
Bifactor 모형을 이용한 한국판 괜찮은 일 단축형 척도 (Korean Decent Work Scale Short Form) 타당화 연구 = Validation of the Korean decent work scale short form (K-DWS SF) using the bifactor model
|
정로사, 김지현
|
p. 359-373
|
|
|
|
은둔고립 청년 지원 프로그램 실태 분석 연구 = A study on support programs for young adults in prolonged social withdrawal
|
조영아, 이윤희, 김지연, 곽미선
|
p. 375-392
|
|
|
|
어느 한 초등교사의 IBEC 프로그램 참여 경험에 대한 내러티브 탐구 = Narrative inquiry of the experience of one elementary school teacher's participation in the IBEC program
|
김서현
|
p. 393-404
|
|
|
|
유아교사의 교수창의성과 놀이교수효능감이 놀이지원역량에 미치는 영향 = The effects of early childhood teacher' teaching creativity and play teaching efficacy on play support competency
|
김세희, 김윤희
|
p. 405-421
|
|
|
|
무용전공 학생을 위한 창의적 마인드셋 척도(CMS)의 측정 불변성과 잠재평균 분석 = Measurement invariance and latent mean analysis of the creative mindsets scale(CMS) for dance students
|
박창모
|
p. 423-439
|
|
|
|
대만 한국학 전공자들의 진로 탐색 연구 = Research on the career exploration of Korean studies majors in Taiwan : with a focus on narrative inquiry targeting those who work in Korean-intensive environments and graduate students studying Korean : 한국 관련 업무 종사자 및 한국학 대학원생을 대상으로 한 내러티브 탐구를 중심으로
|
조영미
|
p. 441-457
|
|
|
|
간호대학생의 의사소통 능력과 리더십의 관계에서 인성과 사회정서역량의 이중매개효과 = The serial multiple mediating effect of personality and social-emotional competence on the relationship between communication skills and leadership of nursing students
|
김미정, 김문옥
|
p. 459-471
|
|
|
|
유아 몸놀이에 대한 유아교사의 메타포 인식 조사 = Investigation of early childhood teachers' metaphor recognition of children's physical play
|
김주원, 김정희
|
p. 473-489
|
|
|
|
환자안전 기반의 임상 실습과 시뮬레이션 실습에서의 환자안전지식, 환자안전 태도, 환자안전관리 활동 및 간호역량에 대한 효과 비교 = A comparative on effects of patient safety knowledge, patient safety attitude, patient safety management activity and nursing competency in clinical practice and simulation practice based on patient safety
|
양선이, 오윤희
|
p. 491-502
|
|
|
|
일반성인이 경험한 애착외상이 정서조절곤란에 미치는 영향 = The effect of attachment trauma on emotion dysregulation : the mediating effects of self-determined motivation for solitude and mentalization : 자기결정적 고독동기와 정신화의 매개효과
|
엄수진, 이수림
|
p. 503-520
|
|
|
|
IB MYP 유닛 플래너(Unit Planner)를 활용한 단원 기획안 개발 연구 = Study on developing the unit planner that can be applied to Korea's national curriculum using the IB MYP unit planner
|
안대현, 홍후조
|
p. 521-547
|
|
|
|
예비 초등교사들의 그래프 이해 분석 = Analysis of prospective elementary school teachers' graph understanding : from a data analysis perspective : 자료 분석 관점에서
|
고은성
|
p. 549-562
|
|
|
|
Bloom의 신교육목표분류학에 기초한 2022 개정 기술과 교육과정 성취기준 분석 = Based on Bloom's new educational target taxonomy analysis of 2022 revised technology and curriculum achievement standards
|
함형인
|
p. 563-578
|
|
|
|
예비유아교사의 교직과목 수업 경험에 대한 인식과 요구 탐색 = Exploring the perceptions and needs of pre-service early childhood teachers regarding the teaching profession courses : a focus group interview study : 포커스 그룹 인터뷰를 중심으로
|
서윤희, 김봉영, 윤아영
|
p. 579-602
|
|
|
|
인류세 시대의 지속가능성에 대한 유아교육적 담론 및 함의 = Understanding education for sustainable development in the anthropocene era
|
김효진
|
p. 603-628
|
|
|
|
그림책 연계 수학활동이 유아의 수학적 성향과 사회적 기술에 미치는 효과 = The effects of picture books-linked mathematical activities on young children's mathematical diposition and social skills
|
정수진, 최선영
|
p. 629-644
|
|
|
|
대학생용 외상 후 성장 척도 개발 및 타당화 = Development and validation of post-traumatic growth scale for college students
|
김현지, 김재철
|
p. 645-664
|
|
|
|
코치들의 타로(Tarot) 경험에 관한 주관성 연구 = A subjectivity study on the tarot experience of coaches : focusing on the Q methodology : Q 방법론을 중심으로
|
강수경, 김유천
|
p. 665-681
|
|
|
|
국내 간호대학생을 위한 다문화 교육 프로그램의 연구동향 = Research trends in multicultural education programs for nursing students in South Korea
|
박소윤, 김보영
|
p. 683-695
|
|
|
|
초⋅중등교사의 생성형 AI 리터러시 측정도구 개발 및 타당화 연구 = A study on the development and validation of generative AI literacy measurement tool for elementary and secondary teachers
|
김인주, 이소율, 김귀훈
|
p. 697-708
|
|
|
|
서울런 사업의 사회경제적 효과에 대한 분석 = An analysis of the socio-economic effects of Seoul Learn project : focusing on the change in the type of participation in private education : 사교육 참여 유형 변화를 중심으로
|
황지원
|
p. 709-724
|
|
|
|
예비유아교사의 디자인씽킹 기반 유아교수매체 강좌 수강의 과정과 의미 = The process and significance of pre-service early childhood teachers' participation in a design thinking-based early childhood teaching media course
|
유효인
|
p. 725-742
|
|
|
|
부적응아와 함께하는 놀이 중심 누리과정 운영의 보육교사 경험 탐구 = Exploration of the experience of child care teachers in the play-oriented Nuri curriculum with maladjusted young children
|
정경화, 박희숙
|
p. 743-762
|
|
|
|
메타버스를 활용한 학습자 중심의 온라인 학습관리시스템 설계 및 구현 = Design and implementation of learner-centered online learning management system using metaverse : 대학교육을 중심으로
|
장범환, 김은정
|
p. 763-781
|
|
|
|
탈북청소년의 효과적 상담요인에 관한 체계적 문헌고찰 = A systematic literature review on the effective counseling factors for North Korean refugee youth
|
최금주
|
p. 783-798
|
|
|
|
국내 청각장애인 읽기 이해 중재 프로그램의 효과에 대한 메타분석 = The meta analysis of the effects of reading-comprehension intervention programs for persons with hearing impairments in Korea
|
문세임, 진흥신
|
p. 799-819
|
|
|
|
Factors influencing the health-related quality of life of Korean adult women = 성인여성의 건강관련 삶의 질에 영향을 미치는 요인 : 국민건강영양조사를 활용한 이차분석 : The Korea National Health and Nutrition Examination Survey
|
Lee Yoon Hee, Kwak Eun Mi, An Na
|
p. 821-834
|
|
|
|
고등학생의 다문화수용성에 영향을 미치는 개인, 부모 및 또래, 학교 요인 = Individual, parental & peer, and school factors that influence multicultural acceptance in high school students
|
이정은
|
p. 835-850
|
|
|
|
성인의 강박사고가 우울에 미치는 영향 = The effect of obsessions on depression : the dual mediation effect of thought control ability and self-blame : 사고통제감과 자기비난의 이중매개효과
|
최한나, 이영호
|
p. 851-863
|
|
|
|
초등학교 고학년의 수줍음 발달 = Development of shyness in upper elementary school students : a three-year longitudinal study on the relationships with self-disclosure, self-criticism, internalizing problems, and sex differences : 자기 개방, 자기 비난, 내면화 문제와의 관계 및 성차에 대한 3년 추적 연구
|
김도희
|
p. 865-884
|
|
|
|
텍스트마이닝을 활용한 국내 대학 교양음악 연구 동향 분석 = Analysis of trends in liberal arts music research at Korean universities using text mining
|
주성희
|
p. 885-898
|
|
|
|
행동활성화 프로그램 효과에 대한 메타분석 = Meta-analysis on the effectiveness of behavioral activation programs
|
김세영, 양승희
|
p. 899-922
|
|
|
|
유아 놀이중심 교육과정 관련 연구 동향 = Research trends related to play-centered curriculum for young children
|
김현주
|
p. 923-941
|
|
|
|
유아음악교육 플립러닝 강좌를 경험한 신입생의 내러티브 탐구 = Narrative study of a freshman who experienced a flipped learning course in early childhood music education
|
윤은미, 서혜정
|
p. 943-963
|
|
|
|
행위주체성 관점에서 바라본 유아 숲 과목 운영 사례 = Case study of children's forest course operation from the perspective of agency
|
이명순
|
p. 965-981
|
|
|
|
간호대학생의 문제해결능력, 자기주도적 학습능력, 심층적 학습접근방식이 학업성취도에 미치는 영향 = The influence of problem solving ability, self directed learning ability and deep approaches to learning on academic achievement in nursing student : a focus on project based learning : 프로젝트 기반 학습을 중심으로
|
이지은, 허윤라
|
p. 983-991
|
|
|
|
영유아 자녀를 둔 아버지 양육참여에 관한 국내 연구동향 분석 = Analysis of domestic research trends on the parenting involvement of fathers with young children
|
박혜경, 강진주
|
p. 993-1018
|
|
|
|
유아교사의 정서지능이 교사-유아 상호작용에 미치는 영향 = The impact of early childhood teachers' emotional intelligence on teacher-child interaction : the multiple parallel mediating effects of grit and teacher efficacy : 그릿과 교사효능감의 다중병렬매개효과
|
김진경, 이민희
|
p. 1019-1032
|
|
|
|
청소년기 부모양육특성 잠재프로파일에 따른 학업요인의 차이 = Differences in academic factors according to latent profiles of parenting characteristics during adolescence : examining the influence of parental attachment : 부모애착의 영향력 검증
|
장민교
|
p. 1033-1045
|
|
|
|
결혼에 대한 30-35세 미혼남녀의 주관성 연구 = A study on the subjectivity of unmarried men and women aged 30-35 regarding marriage
|
박행님
|
p. 1047-1061
|
|
|
|
발달장애 아동 어머니의 감정에 관한 사례 연구 = Qualitative case study on the emotions of mothers of children with developmental disabilities
|
정세영
|
p. 1063-1077
|
|
|
|
만 1세 영아의 개사한 동요활동이 영아의 기본생활습관 형성에 미치는 영향 = The effect of the 1-year-old infant's modified nursery rhyme activity on the formation of infant's basic living habits
|
임해진, 신수진
|
p. 1079-1093
|
|
|
|
간호대학생의 사회적 책임성과 진로탄력성이 진로준비행동에 미치는 영향 = The effect of social responsibility and career resilience on career preparation behavior among nursing students
|
박미화
|
p. 1095-1106
|
|
|
|
발달장애 청소년 부모의 성인지 감수성이 자녀의 성역할 고정관념과 성지식에 미치는 영향 = The influence of parents' gender sensitivity on the gender role stereotypes and sexual knowledge of adolescents with developmental disabilities
|
박금창, 박순길
|
p. 1107-1121
|
|
|
|
태권도 전공 대학생들의 진로결정 자기효능감과 진로불안의 관계에서 긍정심리자본의 조절효과 = The moderating effect of positive psychological capital on the relationship between career decision self-efficacy and career anxiety in taekwondo major college students
|
남미희, 정명규
|
p. 1123-1137
|
|
|
|
팀 기반 AMOS 수업설계 모형 개발 연구 = A study on the development of team-based AMOS instructional design model
|
홍성욱
|
p. 1139-1159
|
|
|
|
초기 성인기의 성인애착과 관계중독 성향의 관계에서 자비불안, 자기자비의 조절효과 = The moderating effect of fear of compassion, self-compassion in the relationship between adult attachment and relationship addiction tendency
|
오진주, 장석진
|
p. 1161-1180
|
|
|
|
대안학교 청소년의 진로장벽과 진로성숙도 간 관계에서 계획된 우연기술과 진로결정자기효능감의 이중매개효과 = Dual mediating effect of planned happenstance skills and career decision-making self-efficacy in the relationship between career barriers and career maturity of alternative school youth
|
이한나, 하문선
|
p. 1181-1195
|
|
|
|