은유분석을 활용한 유아교사의 좋은 유아수학교육 인식 분석 = Early childhood teacher's perception of good early childhood mathematics education using metaphor analysis
|
지유진, 박정언
|
p. 1-18
|
|
|
|
부모-자녀 간의 ESG 활동 경험에 따른 부모의 ESG 인식 및 필요성과 유아의 환경보전태도, 생태소양 차이 연구 = A study on the difference between parental ESG awareness and perceived importance, as well as children's environmental conservation attitudes and ecological literacy, based on parent-child ESG activity experiences
|
조혜영, 권정윤
|
p. 19-33
|
|
|
|
간호대학생의 전공만족도, 학업성취도와 임상수행능력의 관련성 = Relationship among major satisfaction, academic achievement, and clinical performance of nursing students at a college of nursing
|
한정화
|
p. 35-43
|
|
|
|
강의평가 문항 개발 및 타당화 연구 = Development and validation of course evaluation items : a case study of D university : D대학 사례를 중심으로
|
장지현, 김서진, 라혜수
|
p. 45-58
|
|
|
|
중등교사 일터영성 척도 구성요인 타당화 = Construct validation of a workplace spirituality scale for secondary school teachers
|
최현주
|
p. 59-73
|
|
|
|
여성 노인들의 디지털 리터러시 교육 참여 경험을 통한 디지털 기기 활용과 인식 변화에 관한 사례연구 = A case study on the use of digital devices and ghanges[실은 changes] in awareness through the experience of participating in digital literacy education among elderly women
|
신민주
|
p. 75-89
|
|
|
|
유아교사의 문제행동지도전략에 영향을 미치는 요인 = Factors influencing early childhood teachers' problem behavior guidance strategies : a structural relationship analysis of emotional intelligence, job stress, and instructional creativity : 정서지능, 직무스트레스, 교수창의성의 구조적 관계분석
|
천홍준, 김정희
|
p. 91-106
|
|
|
|
취업모의 사회부과 완벽주의가 우울에 미치는 영향 = The effects of social imposition perfectionism of working mothers on depression : the sequential mediating effects of parenting stress and self-compassion : 양육스트레스와 자기자비의 순차매개효과
|
이효덕, 조한익
|
p. 107-118
|
|
|
|
상담자 발달수준과 동성애 혐오 간의 관계 = The relationship between counselor developmental level and homophobia : the moderating effect of self-reflection : 자기성찰의 조절효과
|
최현숙, 반신환
|
p. 131-142
|
|
|
|
초중고 학생의 게임 이용 시간과 학교생활 적응, 학업성취도 간 구조적 관계 = Structural relationships between game time, school adjustment, and academic achievement of elementary, middle, and high school students
|
김정수, 김윤영, 이승연, 최원석
|
p. 143-157
|
|
|
|
상담사의 비판적 의식이 다문화 상담 역량에 미치는 영향 = A study on the influence of counselors' critical consciousness on the multicultural counseling competences : the mediating effect of multicultural counseling self-efficacy : 다문화 상담 자기효능감의 매개효과를 중심으로
|
곽윤정, 최나연
|
p. 159-176
|
|
|
|
유아교사 특성에 따른 디지털 놀이 지원 역량과 2019 개정 누리과정에 기초한 디지털 놀이 실행 및 그 관계 = Digital play support competency and digital play implementation based on the 2019 revised Nuri curriculum by the characteristics of early childhood teachers, and their relation
|
박나운, 장상옥
|
p. 177-197
|
|
|
|
2022 개정 교과 교육과정에서 핵심가치 교육을 위한 학습자 태도 관련 핵심개념어 경향성 분석 연구 = A study of learner attitude conceptual words trends for core values education in national curriculum
|
유지선, 양성훈, 이의연
|
p. 199-225
|
|
|
|
플립러닝 적용 학습자 중심 수업이 간호대학생의 의사소통능력, 문제해결능력 및 자기주도적 학습능력에 미치는 효과 = The effects of flipped learning-based learner-centered instruction on nursing students' communication skills, problem-solving abilities, and self-directed learning skills
|
곽명희, 고정아
|
p. 119-129
|
|
|
|
유아교사의 공감능력, 교사-유아 상호작용 및 놀이지원역량 간의 관계 연구 = A study on the relationship between early childhood teachers' empathy ability, teacher-child interaction and play support competency : focusing on the mediation effect of play support competency : 교사의 놀이지원역량의 매개효과를 중심으로
|
정태영, 이정애
|
p. 227-244
|
|
|
|
보육교사의 공감능력과 전문성발달 수준이 교사-영아 상호작용에 미치는 영향 = The effect of teachers' empathy and professional development levels on teacher-young child interactions
|
박민희, 곽경화
|
p. 245-265
|
|
|
|
초임 보육교사의 영유아 권리존중보육 실행 및 어려움과 요구 = Implementation, difficulties, and demands of childcare respect for infant rights by beginning childcare teachers
|
윤수빈, 황인애
|
p. 267-291
|
|
|
|
유아교사의 4C역량 군집유형에 따른 스트레스 마인드셋과 교육과정 운영 자율성의 차이 = Differences in stress mindset and curriculum autonomy according to 4C competency cluster types among preschool teachers
|
김남희, 탁정화
|
p. 293-307
|
|
|
|
학습동기, 전이설계, 학습전이와 학습지속의향의 구조적 관계 = Structural relationships between learning motivation, transfer design, learning transfer and learning persistence : focusing on learners of KIRD research ethics education : KIRD 연구윤리 교육 수강자를 중심으로
|
신준석, 김경환, 김지영
|
p. 309-322
|
|
|
|
대학생의 정서지능과 진로결정 자기효능감의 관계에서 문화역량과 학습몰입의 순차매개효과 = Sequential mediating effects of cultural competence and learning engagement in the relationship between emotional intelligence and career decision-making self-efficacy of college students
|
박보경
|
p. 323-337
|
|
|
|
기초간호과학 병리학 수업에서 팀 기반 학습의 효과 = Team-based learning effectiveness in a basic nursing science pathology class
|
안미나
|
p. 339-352
|
|
|
|
초등학생 자녀를 둔 어머니의 양육스트레스와 스마트폰 중독 간의 관계 = Relationship between parenting stress and smartphone addiction of mothers with elementary school children : mediating effect of emotional dysregulation : 정서조절곤란의 매개효과
|
김현숙, 남미경
|
p. 353-363
|
|
|
|
고등학생의 자기효능감과 학교생활적응의 관계에서 사회적 지지의 조절효과 = The moderating effect of social spport in the relationship between high school students' self-efficacy and school life adjustment
|
권미영, 최보영
|
p. 365-375
|
|
|
|
부모와의 관계에서 겪은 차별 경험에 대한 자문화기술지 = Autobiographical ethnography of experiencing discrimination in parent-child relationships
|
고정임, 김명찬
|
p. 377-393
|
|
|
|
2022 개정 영어과 교육과정에 나타난 텍스트와 맥락의 개념 검토 = A review of the concepts of text and context in the 2022 revised national English curriculum
|
김경한
|
p. 419-434
|
|
|
|
경력 30년 이상인 GX 여성지도자의 지도전략 사례연구 = Case study approach to instructional strategies in a GX female physical activity lectures with over 30 years of experience
|
김윤희
|
p. 435-452
|
|
|
|
IB MYP 디자인 교과를 접목한 중학교 기술 수업 단원 계획서 작성 과정 연구 = A study on the process of writing a middle school technology curriculum unit plan grafting IB MYP design
|
조용, 홍후조
|
p. 453-475
|
|
|
|
중국 대학생의 대학 교육서비스질, 학생만족도, 학교신뢰 및 학생충성도 간의 구조적 관계 = Relationship between the educational service quality, student satisfaction, school trust, and student loyalty among Chinese university students
|
Qie Liuyin, 전춘련
|
p. 477-490
|
|
|
|
서이초 사건 이후 교권보호정책의 역동성과 안정성 = The dynamics and stability of teachers' rights protection policy after the Seoicho incident : focusing on a modified mu[l]tiple streams framework : 수정된 다중흐름모형 중심으로
|
김보엽
|
p. 491-510
|
|
|
|
과학교육전공생들의 사범대학 적응과정에서 나타나는 ((예비교사))의 수용과 저항 = Acceptance and resistance of ((pre-service teacher)) in science education majors students within the settlement process of college of education : Lacan 정신분석학의 상징계 이론을 토대로
|
황효정, 박은주, 이준기
|
p. 395-418
|
|
|
|
중국 대학생의 셀프리더십과 학습몰입의 관계에서 긍정적 심리자본의 매개효과 = On the mediating effect of positive psychological capital from the mediating effect of positive psychological capital in the relationship between self-leadership and learning engagement of Chinese university students
|
정려, 전춘련
|
p. 511-520
|
|
|
|
놀이와 유아중심에 대한 유아교사의 메타포 분석 = An analysis of early childhood teachers' metaphors on play and child-centered approaches
|
박서연, 이숙희
|
p. 521-534
|
|
|
|
보육교사의 감정노동, 교사-영유아 상호작용 간의 구조적 관계 = The structural relationship between childcare teachers' emotional labor and teacher-child interaction : focusing on the mediating effect of happiness : 보육교사의 행복감 매개효과를 중심으로
|
이소영, 구광현
|
p. 535-548
|
|
|
|
빅데이터 기반 2022 개정 체육과 교육과정 정책에 대한 연구동향 분석 = Big data-based 2022 revised physical education division analysis of research trends on curriculum policy
|
함지선
|
p. 549-562
|
|
|
|
chat GPT를 활용한 토의에 대한 예비교사 인식 연구 = A study of pre-service teachers' perceptions of discussions using chat GPT : focusing on pre-service teachers taking 'teaching practice' classes at A university : A 대학 교직실무 과목 수강생을 중심으로
|
성지훈
|
p. 563-581
|
|
|
|
탈북학생을 가르치는 과학교사의 문화적으로 적합한 과학교수 실천 탐색 = Exploring culturally relevant science teaching practices of teachers of North Korean defector students
|
김혜정, 임미연
|
p. 583-607
|
|
|
|
가정환경 및 인구학적 요인에 따른 11세 아동의 문제행동 예측모델 개발 = Development of model to predict problem behavior in 11-year-old children based on home environment and demographic factors
|
고은경
|
p. 609-622
|
|
|
|
디지털 학습 도구를 이용한 ARCS 동기 활동이 온라인학습 지속의도와 학업성취에 미치는 영향 = The impact of ARCS motivation strategies through digital learning tools on online learning continuance intention and achievement : the mediating role of course satisfaction : 수업만족의 매개효과를 중심으로
|
조혜원
|
p. 623-635
|
|
|
|
초등 신규교사의 교직적응 프로파일 분석 및 영향요인 탐색 = Exploring the types of professional adaptation and influential factors of novice elementary school teachers
|
박정, 유신복
|
p. 637-650
|
|
|
|
전공교육과정 개선을 위한 재학생 인식 분석 = Analysis of student perception for improving major curriculum : focusing on K university in 2023 : 2023년도 k대학을 중심으로
|
조보람
|
p. 651-663
|
|
|
|
중학생 비행에 관한 국내 연구 동향 분석 = Analysis of domestic research trends on middle school student delinquency : comparison of before and after corona in academic journals published in April 2015-2024 : 2015∼2024년 4월 게재된 학술지 코로나 전⋅후 비교
|
정원정, 전효정
|
p. 665-676
|
|
|
|
성격강점이 초등학교 저학년 아동의 학교생활적응에 미치는 영향 = The effects of character strengths on school adjustment of elementary school students in lower grades
|
하요상, 양곤성
|
p. 677-691
|
|
|
|
직장인의 일상 스트레스와 자기개방의 관계에서 자기비판적 완벽주의의 조절효과 = The moderating effect of self-critical perfectionism on the relationship between daily stress and self-disclosure in office workers
|
이은정, 이은지
|
p. 693-712
|
|
|
|
대학생 대상 진로집단상담 프로그램 개발을 위한 4MAT 학습유형 및 Holland 진로유형 분석 = Analysis of 4MAT learning types and Holland career types for the development of career group counseling programs for university students
|
조중현
|
p. 713-728
|
|
|
|
지적장애인을 대상으로 한 AAC 활용 국내 중재 연구 동향 = Trends in domestic intervention research using AAC for individuals with intellectual disabilities
|
송주희, 박은혜, 이숙향
|
p. 729-746
|
|
|
|
CIPP 평가모형에 기반한 의료기관 인증평가 대비 역량 강화 교육에 대한 연구 = A study on competency enhancement education for prepare to medical institution certification evaluation based on the CIPP model : focusing on a tertiary hospital outpatient department
|
이경란, 마경희, 박경애, 홍진아, 황은화, 강가희
|
p. 747-761
|
|
|
|
문제중심학습 기반 임상실무중심의 간호시뮬레이션 교육이 간호대학생의 비판적 사고, 문제해결과정, 간호지식, 간호업무수행 자신감에 미치는 효과 = Effects of problem-based learning based on clinical practice-based nursing simulation education on critical thinking, problem solving process, knowledge and confidence in nursing performance for nursing students
|
이은희, 조진희, 이혜진
|
p. 763-775
|
|
|
|
대학생의 사회부과 완벽주의가 사회불안에 미치는 영향 = The effect of socially prescribed perfectionism on social anxiety : focusing on the mediation effects of intolerence of uncertainty and self-coldness : 불확실성에 대한 인내력 부족과 자기냉담의 이중매개효과
|
홍은주, 이희경
|
p. 777-793
|
|
|
|
간호대학생의 학습 동기, 학업적 자기효능감, 약물 계산 자신감, 약물 계산 불안감의 관계 = Relationship among learning motivation, academic self-efficacy, medication calculation confidence, and medication calculation anxiety of nursing students
|
최정례, 윤미림
|
p. 795-806
|
|
|
|
델파이 기법을 이용한 간호술기 평가를 위한 프로토콜 개발 = Development of a nursing skill evaluation protocol using the Delphi method : 'patient identification', 'pain management', 'pressure ulcer care and fall prevention', and 'drain care' : ‘환자확인’, ‘통증관리’, ‘욕창관리 및 낙상예방’과 ‘배액관 관리’
|
양정하, 박금주
|
p. 807-818
|
|
|
|
분노감정 완화를 위한 수용전념치료 프로그램 효과의 메타분석 = Meta-analysis of the effectiveness of acceptance and commitment therapy programs for alleviating anger feelings
|
김종배, 황혜정
|
p. 819-835
|
|
|
|
진로전담교사 전문성 척도 개발 및 타당화 연구 = A study on the development and validation of the career teacher's professionalism scale
|
조영아, 곽미선
|
p. 837-850
|
|
|
|
기업의 교육훈련 투자와 근로자의 이직의도 간의 관계 = The relationship between corporate T&D investment and turnover intention of employees : focused on the mediating effects of job proficiency and perceived organizational culture : 직무숙련도와 조직문화 인식 간 매개효과를 중심으로
|
이지은
|
p. 851-866
|
|
|
|
비와 비율 개념 지도에 대한 초등수학 교과서 분석 = Analysis of elementary school mathematics textbooks on teaching of the concept of ratio and rate : focusing on the 2015 revised elementary school mathematics textbooks : 2015 개정 초등수학 교과서를 중심으로
|
황은지, 고은성
|
p. 867-881
|
|
|
|
국내 고등학교 미술 수업 흥미 증진의 결정요인 분석 = Analysis of determinants for enhancing interest in domestic high school art classes : focused on AHP analysis : AHP 분석을 중심으로
|
김예임
|
p. 883-895
|
|
|
|
대학 실용문 쓰기의 교수-학습 내용에 따른 루브릭 = Rubric based on teaching-learning content of college practical writing
|
이내관
|
p. 897-918
|
|
|
|
영유아 교사 교권 관련 연구동향 분석 = Analysis of research trends on the authority of early childhood teachers : a focus on domestic journals and dissertations over the past 20 years (2004-2023) : 최근 20년간(2004-2023)간 국내 학술지 및 학위논문을 중심으로
|
이경진, 황성온
|
p. 919-937
|
|
|
|
중학교 자유학기제 미술교육 참여경험에 대한 질적 사례연구 = A qualitative case study on the experience of participating in free semester art education of junior high school : the convergence of formative art and art therapy : 조형미술과 미술치료의 융합
|
김현희, 김갑숙
|
p. 939-958
|
|
|
|
간호대학생의 한국간호사 윤리강령 인식에 대한 분석 = Analysis of nursing students' perception of Korean nurses' code of ethics
|
고정연
|
p. 959-980
|
|
|
|
보건계열 대학생의 셀프리더십이 학습동기를 매개로 학습지속의향에 미치는 영향 = The effect of self-leadership of health college students on learning persistence through learning motivation
|
홍수미, 윤형완, 김덕원
|
p. 981-991
|
|
|
|
중등 체육교사의 교사학습공동체 경험과 교사 정체성의 관계에서 교직 헌신, 교육 변화 수용 태도의 매개효과 = Mediating effect of teaching commitment and educational change acceptance attitude on the relationship between secondary physical education teachers' experience of teacher learning community and teacher identity
|
박지흠, 정성휘, 박종률
|
p. 1011-1025
|
|
|
|
자해 경험이 있는 성인들의 성인애착이 비자살성 자해에 미치는 영향 = Effects of self-hurt experience adult attachment on non-suicide self-harm : the sequential mediating effect of negative emotions and self-forgiveness : 부적정서와 자기용서의 순차이중매개효과
|
홍지은
|
p. 993-1009
|
|
|
|