2022 개정 연극영화 교육과정 연구 = A study on the 2022 revised film curriculum : 영화 교과를 중심으로
|
이아람찬
|
p. 1-14
|
|
|
|
상호교차성 페미니즘 관점에서 본 드라마 <파친코> = The drama Pachinko from an intersectional feminist perspective : the impact of intersecting oppressions on character development : 교차적 억압이 캐릭터 형성에 미치는 영향
|
이정민, 최정인
|
p. 15-30
|
|
|
|
예술고등학교 교육과정 개선방향 연구 = A study on the improvement direction of arts high school curricula : focusing on the curriculum for theater and film education : 연극·영화과를 중심으로
|
이대영, 오수빈
|
p. 31-51
|
|
|
|
고레에다 히로카즈 영화 <괴물>의 서사전략 연구 = A study on the narrative strategies in film <Monster> : focused on information control : 정보 제어 관점으로
|
송예진
|
p. 53-68
|
|
|
|
무대 운동 이미지의 표현과 의미 상관성 = Intermedial expression of sensorimotor image and mechanism of theatre stage : based on the notion of cognitive embodiment and image schema : 이미지 도식과 체현 인지 개념을 바탕으로
|
백영주
|
p. 69-85
|
|
|
|
학생 중심 예술 영화제 활성화 방안 = Strategies for revitalizing student-centered art film festivals
|
김경배
|
p. 87-103
|
|
|
|
미디어 아트영상제작을 바탕으로 한 예술영상제작 교육의 환경 연구 = Based on the media art video production, a study on the environment of art film production education
|
진승현
|
p. 105-120
|
|
|
|
제주특별자치도의 가정·학교·지역사회 연계로 늘봄 교실 = Classrooms for families, schools, and communities of Jeju Special Self-Governing Province : local culture and arts education centered on the ethics of care "Happiness and Education" by Nel Noddings : 보살핌의 윤리 ‘넬 나딩스(Nel Noddings)의 「행복과 교육」’ 중심으로 한 지역문화예술교육
|
안지언
|
p. 121-145
|
|
|
|
Action Learning 기반 음악교양수업에서 대학생의 팀효능감과 수업만족도가 대인관계능력 및 문제해결태도에 미치는 효과 연구 = A study of the effect of team effectiveness and class satisfaction on interpersonal skills and problem-solving attitudes of university students in an action learning-based music liberal arts classes
|
한수정
|
p. 147-179
|
|
|
|
교사의 문화예술교육 연수에 관한 연구 동향 분석 = Analysis of research trends in teacher training for culture and arts education
|
윤지영
|
p. 181-195
|
|
|
|
한·중 실용음악 입시생 고등학교 3학년의 음악 이론 학습 성취도 비교 연구 = A comparative study on the music theory learning achievements of high school seniors applying for practical music entrance exams in Korea and China
|
남천홍, 이철희
|
p. 197-210
|
|
|
|
예술교육 활성화를 위한 교육재정 현황과 정책 개선 방안 고찰 = A review of educational finance status and policy improvement measures for the promotion of arts education
|
손승혁
|
p. 211-231
|
|
|
|
AI 음악 생성기 수노(Suno)의 교육적 가치에 대한 예비교사의 인식 = Pre-service teachers' perception about the educational value of AI music generator Suno
|
양종모
|
p. 233-254
|
|
|
|
예술고등학교 현황 조사 및 운영 방향 제안 = Current status and operational direction proposals for arts high schools : insights from education administrators, arts education researchers, and artists : 예술고 교육 행정 및 관리자, 예술 교육 연구자, 예술가의 경험으로부터
|
안지연, 김지현, 정옥희
|
p. 255-275
|
|
|
|
2022 개정 통합 교과용 도서로 살펴본 초등 저학년 국악교육의 문제점과 개선 방향 = Issues and improvement direction in Korean traditional music education for early-grade elementary students based on the 2022 revised integrated textbooks
|
김아현
|
p. 277-299
|
|
|
|
무용학과 대학생의 창의적 마인드셋, 창의적 자기신념 및 동기의 프로파일 분석 = Analyzing profiles of creative mindset, creative self-beliefs, and motivation in university dance students
|
장보경
|
p. 301-322
|
|
|
|
개념 기반 탐구학습으로서의 음악 창작 교수·학습 방안 제안 = A study on instructional and learning strategies for music creation based on concept-based inquiry learning
|
정윤정
|
p. 323-345
|
|
|
|
자가 수업컨설팅을 통한 연기교수법 연구 = Research on acting teaching methods through self-lesson consulting : based on 'basic acting Ⅰ' from Kyonggi University : 경기대학교 ‘기초연기1’ 수업을 중심으로
|
김혜주
|
p. 347-366
|
|
|
|
인간과 생성형 인공지능의 협업 = Collaboration between humans and generative AI : guiding V-log production in high school music classes : 고등학교 음악 수업에서 브이로그 제작 지도
|
정영선, 권혜근, 문현경
|
p. 367-381
|
|
|
|
실험영화의 프레임 연구 = A study of the frame in experimental film
|
장민용
|
p. 383-392
|
|
|
|
페미니즘 지리학 관점에서 본 영화 <82년생 김지영>의 공간 분석 = Spatial analysis of the film <Kim Ji-young, Born 1982> from the perspective of feminist geography
|
윤장호
|
p. 393-409
|
|
|
|
시네포엠을 활용한 영화치료 연구 = A study on cinema therapy using cine-poem
|
송낙원
|
p. 411-427
|
|
|
|
아녜스 바르다의 영화와 일상적 실천 = Everyday practice in Agnès Varda's film focusing on Daguerréotypes : 영화 <다게레오타입들>을 중심으로
|
김동윤
|
p. 429-444
|
|
|
|
아역, 청소년 배우의 자아정체성 유실과 혼란 현상에 관한 연구 = A study on the foreclosure and diffusion of self-identity in child and adolescent actors : a grounded theory approach : 근거이론을 중심으로
|
양소영, 김현희
|
p. 445-467
|
|
|
|
대학 연극 공연의 교육적 활용을 위한 저작권제도 개선 방안 = Copyright improvement strategies for educational use in college theater productions : application of fair use doctrine : 공정이용법리의 적용
|
이영미
|
p. 469-482
|
|
|
|
디지털시대의 미디어 무용의 창작 제작을 위한 과제와 대응 = A study on the challenges and responses for the creative production of media dance in the digital age
|
이인숙
|
p. 483-501
|
|
|
|
국내 창작 뮤지컬의 ESG 가치 실현 사례 연구 = A study on the realization of ESG values in Korean original musical : focusing on the case of the musical <Laura the Polar Bear> : 뮤지컬 <북극곰 로라>의 사례를 중심으로
|
유채하, 조준희
|
p. 503-526
|
|
|
|
음악의 향유와 회복탄력성 = The music enjoyment and resilience : the mediating effects of mindfulness and the moderated mediating effect of catharsis : 마음챙김의 매개효과와 카타르시스의 조절된 매개효과
|
김요완, 이승현
|
p. 527-543
|
|
|
|
태극권 융복합 예술의 문화콘텐츠적 가치에 관한 고찰 = Reflections on the cultural content value of taekwondo fusion art : focusing on taekwondo fusion performance : 태극권 융복합 퍼포먼스를 중심으로
|
유비, 진승현
|
p. 545-561
|
|
|
|
비올라 스폴린의 연극게임이 지닌 효용성 연구 = A study on the effectiveness of Viola Spolin's theater games
|
함현경
|
p. 563-578
|
|
|
|
Suno AI와 Udio AI로 만든 음악 작품 분석 = Analysis of music works created with Suno AI and Udio AI
|
박은비, 김민지
|
p. 579-596
|
|
|
|
음악과 보편성의 파동 = The wave of universality in music : understanding the music market through trading analysis : 트레이딩 분석법을 활용한 음악시장의 이해
|
천주성
|
p. 597-618
|
|
|
|
(The) process of festivalization througsssh[i.e. through] the formation and production of regional culture = 지역 문화의 형성과 생산을 통한 축제화 과정 : 강릉커피축제를 중심으로 : focusing on the Gangneung Coffee Festivalss[i.e. Festivals]
|
Yoon, hakro, Park, jongick
|
p. 619-644
|
|
|
|
뮤지엄 관람객의 상호작용을 진작하는 사회적 사물과 질문의 중요성 = Significance for social objects and questions to encourage visitor interaction in museum exhibition
|
이혜진
|
p. 645-659
|
|
|
|
가야금산조 ‘중중모리’에 나타나는 시김새 분석 = Analysis of Sigimsae of Gayageum Sanjo 'Jungjungmori' : focusing on Gayageum Sanjo of 7 schools : 7개 유파 가야금산조를 중심으로
|
장원희
|
p. 661-683
|
|
|
|
대학에서 예술분야 전공교육과정 인증모형 개발 연구 = Research on development of accreditation model for arts major curriculum in university
|
김혜경, 홍수진
|
p. 685-703
|
|
|
|
교사와 학생의 정서적 유대감 증진을 위한 창의 예술치유 프로그램 개발 요구 = The need for developing creative arts therapy programs to enhance emotional bonds between teachers and students
|
김정혜, 태진미
|
p. 705-729
|
|
|
|
음악 창작교육 연구 동향 = Research trends in teaching and learning for creating music in Korea
|
신혜경
|
p. 731-750
|
|
|
|
구성주의 학습 환경 설계모형(CLEs)기반 인공지능(AI) 작곡 프로그램을 활용한 음악창작 수업 개발 = Development of an artificial intelligence(AI) composition program-based creative music instructional program grounded in the constructivist learning environment(CLEs) design model
|
한수현, 한경훈
|
p. 751-770
|
|
|
|
한국의 미술정책 중장기 계획 동향 분석과 과제 = Trends and future task for Korea's long-term art policy : a PESTLE analysis : PESTLE 분석을 바탕으로
|
김혜인, 이소민
|
p. 771-792
|
|
|
|
백워드 설계를 활용한 프로젝트형 음악 수업 설계 방안 연구 = A study on the design of project-based music classes using backward design
|
이보림, 진승현
|
p. 793-813
|
|
|
|