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자료명/저자사항
(학술연구조성비에의한)연구보고서. 1981, 어문학계(1-11) / 문교부 인기도
발행사항
서울 : 문교부, [1981]
청구기호
041.1 ㅇ253
자료실
[서울관] 서고(열람신청 후 1층 대출대)
형태사항
冊 ; 26 cm
제어번호
MONO1199313704
주기사항
v.48-58: 어문학계1-11
원문

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표제지

국민교육헌장

목차

218. 鄕歌의 性格과 그 갈래 / 徐首生 ; 金文基 7

1. 序論 8

2. 新羅詩歌의 槪觀 10

3. 鄕歌의 갈래 36

(1) 鄕歌의 槪念 36

(2) 鄕歌의 갈래 39

4. 詞腦歌의 가락 42

(1) 「三句六名」의 意味 43

(2) 詞腦歌의 가락 52

5. 結論 57

219. 現代文學에 그려진 人間像(V) - H. Böll 作品을 中心으로 / 金哲子 60

I. 序言 61

II. H. Böll의 作家世界 65

III. H. Böll의 人物들의 一般的特性 68

IV. 小說《Ansichten eines Clowns》와 《Gruppenbildmit Dame》에 묘사된 人間像硏究 70

1. 小說《Ansiehten eines Clowns》 硏究 70

2. 《Gruppenfild mit Dame》 硏究 75

V. 結言 77

Literaturhinweise 78

220. 現代 英美詩에 있어서 Image의 機能에 대한 硏究 / 金良洙 79

I. 序論 80

II. 現代詩의 位相 81

III. Image의 定義 82

IV. Image의 形態 90

(1) Image의 Pattern 90

(2) Image의 構造 97

V. Image의 種類 100

VI. Image와 詩的인 效果 106

VII. 結論 112

Bibliography 113

Abstract 114

221. 現代 英美詩의 隱喩에 관한 硏究 / 金麟弘 116

I. 서론 117

II. 은유에 관한 이론들 118

III. 은유적 긴장 123

1. Tenor-Vehicle의 관계 124

2. Epiphor vs. Diaphor 126

IV. 은유와 전통(결론) 131

Bibliography 134

Summary 137

222. 現代韓國의 愛情詩硏究(A Study on the Modern Korea Love Poems) / 申尙澈 138

ABSTRACT 139

I. 緖論 140

II. 1920年代의 愛情詩 - 觀念속의 虛像 141

III. 1930年代의 愛情詩 - 촛불의 影像 154

IV. 解放空間과 1950年代의 愛情詩 - 抒情性과 愛欲의 兩面 164

V. 結論 176

1. 1920年代의 愛情詩 - 觀念 속의 虛像 176

2. 1930年代의 愛情詩 - 촛불의 영상 177

3. 解放空間과 1950年代의 愛情詩 - 抒情性과 愛欲의 兩面 177

參考文獻 178

223. 現地調査를 통한 百濟說話의 硏究 / 崔來沃 184

I. 序論 185

II. 百濟 神話의 移動 188

1. 廣州時代와 朱蒙神話 188

2. 公州時代와 곰나루傳說 195

3. 扶餘時代와 夜來者傳說 198

III. 百濟傳說의 解釋 202

1. 釣龍臺傳說 202

2. 都彌說話 205

3. 元堂山傳說 208

4. 思山別神굿傳說 209

IV. 結論 212

부록 214

① 은산별신굿 상당굿 주문 214

② 은산별신굿 하당굿 주문 215

③ 光復後恩山別神祭 記錄 216

④ 조룡대전설 채록 216

224. 홍길동전에 나타난 道仙思想 硏究(A Study of Taoism in Hong-Gil-Dong-Jeon) / 崔三龍 218

Abstract 219

I. 序論 219

II. 本論 220

1. 漢文小說에서 홍길동전까지 220

2. 홍길동의 實存與否 223

3. 道仙家의 法術 224

4. 道術的 英雄 226

III. 結論 231

參考文獻 232

225. 話用論에 입각한 言語分析 / 李孟成 233

1. 發話內行爲(Illocutionary Act) 234

1.1. 遂行文(Performative Sentence) 235

1.2. 平敍文, 命令文, 疑問文과 遂行文 237

1.3. 適切性條件(Felicity Conditions) 241

1.4. 眞僞條件과 適切性條件 242

1.5. 命題와 文과 話行爲 243

2. 前提(Presupposition) 245

2.1. 前提와 含意 245

2.2. 話用論的 前提 253

3. 會話의 含意(Conversational Implicature) 255

4. 間接的 話行爲(Indirect Speech Act) 259

註 265

參考文獻 266

226. 效率的인 學習을 爲한 第二外國語로서의 大學 敎養佛語敎材의 硏究 / 曹禹鉉 ; 朴潤桓 ; 宋榮奎 268

I. 序論 269

II. 佛語의 위치와 중요성 270

III. 효율적인 교수법 272

IV. 대학불어교재에 대한 고찰 277

V. 결론 281

參考文獻 281

227. Hulme과 Pound : 이미지스트 詩學 / 全洪實 282

228. Aeschylus' Orestes / Chol Kyu Yim 300

229. THE CONTRASTIVE ANALYSIS OF KOREAN-GERMAN / Hwang, Sunae 325

1. Transfer and Interference 326

1.1. The Function of Contrastive Analysis 327

1.2. Procedures 327

2. Contrastive Analysis of Korean-German: Error Analysis 328

2.1. Phonetic-phonological Analysis 328

2.1.1. Vowels 328

2.1.2. Consonants 330

2.1.3. Phonetic-phonological Interference 333

2.2. Lexical-syntactic Analysis 339

2.2.1. Lexical-syntactic Interference 340

3. Conclusion 344

참고문헌 345

요약 347

230. THE DEVELOPMENT OF THE CONCEPT OF THE COMPETENCE-PERFORMANCE DICHOTOMY IN CHOMSKY'S LINGUISTIC THEORY 348

0. Summary 349

1. Pre-dichotomy Stage 350

2. Aspects Stage 354

3. Advanced Stage 358

Notes 370

References 370

Abstract 372

231. Etude sur la théorie linguistique de Gustave Guillaume(Temps et Aspect) / Song tai-yong 374

232. La función distintiva del artículo en los complementos circunstanciales / Yong-Guk Cho 384

I. Presentación 385

1. Introducción 385

2. Límites propuestos del título 386

II. El artículo y las preposiciones 390

III. La función distintiva del artículo 392

IV. El articulo en los complementos circunstanciales 394

V. Conclusión 400

Bibliografia 401

233. John Donne : Humanism and Divinity / Eung-Soon Won 404

234. Moyen d'amélioration de la didactique du français contemporain en vue de l'enseignement du français vivant / DONG-U LEE 455

I. INTRODUCTION 456

II. DIFFERENCES LINGUISTIQUES ENTRE LE COREENET LE FRANCAIS. 457

III. LINGUISTIQUE APPLIQUEE A L'ENSEIGNEMENT DU FRANCAIS EN COREE 463

IV. APPLICATION A L'ENSEIGNEMENT DU FRANCAIS EN COREE 472

A) Français fonctionnel 472

B) Bandes dessinées et didactique du francais 474

C) Jeux didactiques 476

D) Neveaux de langue 477

V. CONCLUSION 478

BIBLIOGRAPHIE 479

국문요약 480

235. On Passive Voice in English Verb - 수동 구문사용 용도 및 agentless 구문 분류를 중심으로 / 曹斗相 481

236. Problems in Treating the English Tense System / An, Dong-hwan 507

237. A Study on Some Ways to Improve English Composition Competence / Yang Yong-Deuk 559

I. Introduction 560

II. Three Kinds of Theory of Language Learning 561

A. Theory of Structuralism 562

B. Theory of Transformational Generative Grammar 562

C. Theory of Eclecticism(Putting it all together) 563

III. Various Stages of Development in Writing 564

A. Copying(Writing down) 565

B. Reproduction 566

C. Recombination 566

D. Guided Writing 567

E. Composition 567

IV. An Efficient Method to Relate Composition Correction to Teaching Aims under Unfavorable Circumstances 569

A. Teachers' Desirable Role of Diminishing Teacher-fatigue 569

B. The Check-list as Used in Teaching 571

C. Basic Procedures in Teaching with Controlled Composition 571

V. Controlled Composition and Its Application 574

A. Typology of Exercises 575

VI. Conclusion 580

Bibliography 582

238. A Thematic Analysis of A Midsummer Night's Dream in Terms of Shakespeare's Idea of Action / 홍기창 583

239. A Well-formedness Condition on Syllable Structure / 이병건 605

0. Introduction 606

1.1. Korean t-Insertion 606

1.2. The Rule of Korean sai-sios 608

1.3. Korean a-Deletion 610

1.4. A Phonotactic Constraint in Middle Korean 611

2.1. Yawelmani Vowel Deletions 613

2.2. Tonkawa Vowel Elision 614

2.3. Klamath Vowel Drop 614

3.1. Sanskrit t-Gemination 616

3.2. Chi-Mwi:ni High-vowel Drop 616

3.3. French Schwa-Deletion 617

4.1. Klamath Vocalization 619

4.2. Eastern Ojibwa Glide Formation 620

5. Conclusion 621

Notes 622

References 622

240. Zur Lyrik Erich Kästners / Chung-Ok Kim 624

요약 625

Vorbemerkung 625

Intentionen 626

Kommentare über Kästner aus seiner Zeit 626

Katalogisierung der Gedichte 626

Publikationsform 626

Gedichtform 627

Themen 627

Motive 627

Stil 627

Art der Darstellung 628

Subjekt-Objekt Beziehung 629

Autor-Leser Verhältnis 629

Gesellschaftlicher Gehalt 629

Zu 1 630

Zu 2 630

Zu 3 630

Kritik 630

Zusammenfassung 631

Anmerkung 631

Literaturhinweise 632

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