생몰정보
소속
직위
직업
활동분야
주기
서지
국회도서관 서비스 이용에 대한 안내를 해드립니다.
검색결과 (전체 1건)
원문 있는 자료 (1) 열기
원문 아이콘이 없는 경우 국회도서관 방문 시 책자로 이용 가능
목차보기더보기
표제지
Foreword(인사말) / 윤성용
Foreword(인사말) / Mila Milene CHIOVATTO
Contents
목차
CECA-ICOM Connecting Museum Education Worldwide Its Roots, History, Activities and Current Dilemmas(CECA-ICOM 박물관교육을 전 세계적으로 연결하다 그 뿌리, 역사, 활동 그리고 현재의 딜레마) / Mila Milene CHIOVATTO 10
I. Cultural Democratization v.Cultural Democracy(문화 민주화 vs. 문화 민주주의) 12
II. About CECA(CECA 소개) 22
III. Cultural Action Special Project(문화 활동 특별 프로젝트) 30
IV. More Inquiries and First Results(추가 조사와 첫 결과) 32
V. Finally, What do we Do in CECA?(마지막으로, CECA에서 우리는 어떤 일을 하는가?) 34
What's in a name? Talking about Museum Education and Cultural Action - Words and Meanings Reflecting Views on our Profession(무엇이 이름에 담겨있는가? 박물관 교육과 문화활동에 대한 논설 - 전문분야의 견해를 반영하는 단어와 의미) / Arja van VELDHUIZEN 40
I. The meanings of education and cultural action('교육'과 '문화활동'의 의미) 44
II. ICOM Education 28 44
III. Survey on the understanding of cultural action('문화활동'의 이해에 대한 조사) 48
IV. Towards a CECA-Vocabulary(CECA-어휘) 50
V. My first thoughts based on the CECA-Vocabulary(CECA-어휘에 기반한 첫 번째 생각) 52
VI. Feedback from the Tbilisl conference, 24-27 September 2018(2018년 9월 24-27일, 트빌리시 회의에서 나온 피드백) 60
VII. Invitation(초대) 64
Cultural Education through Literacy Artifacts in the Museums(박물관에서 유물 리터러시를 통한 문화교육) / Jaeman RYU(류재만) 68
I. Introduction(여는 글) 70
II. Educational Implication of Artifact Literacy(유물 리터러시의 교육적 의의) 72
1. Definition of Artifact Literacy(유물 리터어시의 개념) 72
2. Cultural Significance of Artifacts(유물의 문화적 가치) 72
3. Educational Implication of Artifact Literacy(유물 리터러시의 교육적 의의) 74
III. Measures for Artifact Literacy Education(유물 리터러시 교육의 방안) 76
1. Reading the Artifacts(유물 읽기) 76
2. Writing Artifacts(유물 쓰기) 84
IV. Recreation of Artifact Culture(유물 문화의 재창조) 88
1. Cases of Artifact Recreation(유물 재창조의 사례) 88
2. Implications of Artifact Recreation(유물 재창조의 시사점) 92
V. Conclusion(닫는 글) 94
Bibliography(참고문헌) 96
National Museum of Malaysia - Education and Cultural Programs - Challenges of a Multiracial and Multicultural Society.(말레이시아 국립박물관 - 다민족·다문화 사회의 교육 및 문화 프로그램 과제) / Darniza DAUT 100
Abstracts(초록) 102
I. Introdiction(도입부) 102
II. Overview of Malaysia(말레이시아에 대한 개요) 104
III. History of the National Museum(말레이시아 국립박물관의 역사) 104
IV. Educational Programs and its challenges(교육 프로그램과 그 과제) 110
V. Conclusion(결론) 124
References(참고문헌) 126
Museums as Spaces of Cultural Actions and Education(문화 활동 공간으로서의 박물관 - 관람객을 위한 해석과 교육) / Ambika PATEL 128
I. Museum and Cultural Action(박물관과 문화 활동) 130
II. Cultural Actions with in Museum Galleries(박물관 갤러리 내에서의 문화 활동) 134
1. Gallery Talks / Group Interaction(갤러리 토크 / 그룹 상호작용) 136
2. Activity Sheets and Gallery Trails(활동지와 갤러리 관람) 138
3. Narrations and Story Telling Sessions(서술과 스토리텔링 세션) 140
4. Enactment, Role Play / Drama(상연, 역할극 / 연극) 142
III. PROSPECTS(전망) 146
References(참고문헌) 148
Multicultural? Intercultural? Embracing Cultural Diversity(다문화? 상호문화? 문화다양성 확산) / Eunmi Yl(이은미) 150
I. Education on Cultural Diversity at the National Folk Museum of Korea(국립민속박물관의 문화다양성 교육) 152
II. Culture Discovery Box - A Box Filled with Cultured Items for Understanding Cultural Diversity(문화다양성 이해를 위한 문화상자, 다문화꾸러미) 154
III. Special Exhibition on Cultural Diversity - 'Asian Kitchen: Rice, Bread, and Noodles'(문화다양성 특별전 '맛있는 아시아, 밥·빵·국수') 162
IV. Multiculturalism, Interculturalism, and Promoting Cultural Diversity(다문화, 상호문화, 문화다양성 증진) 164
Bibliography(참고문헌) 166
Educational Role and Implication of Museum Activity Paper(박물관 활동지의 교육적 역할과 함의) / Myunglim CHOI(최명림) 168
I. Activity papers? Learning paper? Worksheet?(활동지? 학습지? 워크시트?) 170
II. Activity papers ad instructional medium and means of communication(교수학습 매체와 의사소통 매개로서의 활동지) 172
1. Activity papers as instructional media(교수학습 매체로서의 활동지) 172
2. Activity papers as means of communication(의사소통 매개로서의 활동지) 174
III. Educational significance of activity papers shown through questioning(발문을 통해 본 활동지의 교육적 의미) 176
1. Activity paper development and development models(활동지의 개발과 개발 모형) 176
2. The meaning of questioning in comparison with inquiry(질문과의 비교를 통해 본 발문의 의미) 178
3. Analysis of questioning types seen through activity papers(활동지를 통해 본 발문의 유형 분석) 180
IV. Educational implication and agenda of museum activity papers(박물관 활동지의 교육적 함의와 과제) 194
1. Strengthen the educational significance of museum activity papers(박물관 활동지의 교육적 의미 강화) 194
2. Improve the core competencies of activity paper developers(활동지 개발자의 핵심 역량 강화) 196
A Museum for All - Education and Cultural Action at The National Museum of Korea(모두를 위한 박물관 - 국립중앙박물관에서의 교육과 문화 활동) / Yun-hee PARK(박연희) 200
I. Introduction(서론) 202
II. Key Initiative(본론) 204
1. Education the transcends 'age'('나이'를 초월한 교육) 204
2. Education that transcends 'category'(계층을 초월한 교육) 208
3. Education that transcends 'space'(공간을 초월한 교육) 210
III. Conclusion(결론) 214
Bibliography(참고문헌) 216
Co-evolution and Implantation of Cultural Action in Museum Mission(박물관 사명을 실행하며 공진화(Co-evolving)하는 문화 활동) / Younsoo LEE(이연수) 218
I. Introduction(서론) 220
II. Museums and Cultural Activities(박물관과 문화 활동) 222
III. Beneficiaries of Cultural Activities within the National Museums of Korea(한국 국립박물관내 문화 활동 수혜자) 224
IV. Conclusion(결론) 234
References(참고문헌) 236
Mediation Strategies for Cultural Action in Museums(박물관 내 문화 활동을 위한 매개 방안) / Judith SABAN 238
References(참고문헌) 254
Meanings and Dissemination of Cultural Activities through National Folk Museum of Korea's Education(국립민속박물관의 교육을 통한 문화 활동에 대한 의미와 보급) / Youngjae KIM(김영재) 258
I. Role of the National Folk Museum of Korea(국립민속박물관의 역할) 258
II. Cultural Activities through the National Folk Museum of Korea's Educational Programs(국립민속박물관의 교육을 통한 문화활동) 260
1. Development and expansion of folk content(민속콘텐츠의 개발 및 확대) 260
2. Development and Dissemination of Educational Programs Related to Clothing Culture(의생활 문화와 관련된 교육 프로그램의 개발 및 보급) 266
III. Development and Dissemination of Educational Programs Based on Intangible Cultural Assets(무형유산을 활용한 교육 프로그램의 개발 및 보급) 276
IV. Future Directions for the National Folk Museum of Korea's Educational Programs(국립민속박물관의 교육으로서의 문화 활동 방향) 278
Museum Visitors and Education for the public - Focusing on the Educational Programs of the Seoul Museum of History(박물관 관람객 및 공공을 위한 교육 - 서울역사박물관 교육프로그램 사례 중심으로) / Jiyeon KIM(김지연) 282
I. Introduction(서론) 284
II. Case studies of educational programs for the public(new approaches, new public audience): Linkage with the public educational system, participant-centered education(공공을 위한 교육의 사례(new approaches, new public): 공교육과의 연계, 참여자 중심의 교육) 286
1. New Target Audience: Educational Programs for School Teachers(새로운 공유의 대상: 학교 교사 대상 교육 프로그램) 288
2. Participant-oriented Programs: SEMU Exploration, Curator Prep Course for Undergraduate Students(참여자 중심의 프로그램 : 세뮤(SEMU) 탐험대, 대학생 예비 큐레이터 과정) 292
3. New Methods of Sharing: Outreach Program(새로운 공유의 방식: 찾아가는 박물관) 296
III. Developing New Educational Contents: Special Exhibition-related Educational Programs(새로운 교육 콘텐츠의 개발(new contents): 특별전 연계 교육) 298
1. Special Exhibition-related Education: Educational Programs Linked with the Themed Exhibition 'I Can Do It'(특별전시 연계 교육: 'I can do it' 전시 연계 프로그램) 300
IV. Conclusion: Museum Education in a New Era(결론: 새로운 시대의 박물관의 교육) 304
The Social Challenge faced by the National Ainu Museum and the Activities to prepare for its Opening(일본의 새로운 국립박물관 '국립아이누민족박물관'의 개관 준비와 사회적 도전) / Kazuyoshi SASAKI 308
Abstract(요약문) 310
I. Overview of Ainu(아이누의 개요) 312
1. Indigenous people(원주민) 312
2. Ainu language(아이누어) 312
II. Background of National Ainu Museum(NAM)(국립아이누민족박물관의 배경) 314
1. Historical overview(역사적 개요) 314
III. Overview of NAM(국립아이누민족박물관의 개요) 316
1. Mission of NAM(국립아이누민족박물관의 사명) 316
2. Purpose of NAM(국립아이누민족박물관의 목적) 316
3. Plan(계획) 318
IV. Feature of NAM and subject it deals with(국립아이누민족박물관의 특징과 다루는 주제) 322
1. Current situation around Ainu(아이누를 둘러싼 현 상황) 322
2. Characteristics of Ainu objects(아이누 물품의 특징) 324
3. Multilingual explanations with Ainu captions(다국어 해설과 아이누어 캡션) 326
4. Involve Ainu community for managing the museum together(박물관 관리에 참여하는 아이누 공동체) 328
Conclusion(결론) 330
Bibliography(참고문헌) 330
The Hangeul Brand Workshop, an Educational Program for Adults at the National Hangeul Museum - A Case Study(국립한글박물관 성인 대상 교육 프로그램 - 한글 브랜드 워크숍) / Young-eun MOON(문영은) ; Jiwon KIM(김지원) 332
I. Preface(들어가며) 334
II. Approach to Hangeul for Educational Design(교육 설계를 위한 접근법) 336
1. Hangeul as a set of characters(글자로서의 한글) 336
2. Hangeul as a design(디자인으로서의 한글) 338
3. Hangeul font as a material for self-expression(자기표현의 제재로서의 한글 글꼴) 342
4. Why a 'Hangeul brand?'(왜 '한글 상표'인가) 344
III. Introduction of Hangeul Brand Workshop Education(한글 상표 워크숍 교육 소개) 346
IV. Significance of the Program: Special Experience through the Medium of Language(프로그램의 의의: 언어를 매개로 하는 특별한 경험) 352
1. Discovery of the value of my mother language(나의 언어의 가치를 발견하는 경험) 352
2. Linguistic reasoning(언어적으로 사유하는 경험) 354
3. Expressing my perspective in my mother tongue(나의 언어로 나의 관점을 나타내는 경험) 354
PHOTOGRAPHS 358
판권기 371
이용현황보기
가상서가
원문구축 및 2018년 이후 자료는 524호에서 직접 열람하십시요.
도서위치안내: / 서가번호:
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
* 표시는 필수사항 입니다.
* 주의: 국회도서관 이용자 모두에게 공유서재로 서비스 됩니다.
저장 되었습니다.
로그인을 하시려면 아이디와 비밀번호를 입력해주세요. 모바일 간편 열람증으로 입실한 경우 회원가입을 해야합니다.
공용 PC이므로 한번 더 로그인 해 주시기 바랍니다.
아이디 또는 비밀번호를 확인해주세요