생몰정보
소속
직위
직업
활동분야
주기
서지
국회도서관 서비스 이용에 대한 안내를 해드립니다.
검색결과 (전체 1건)
원문 있는 자료 (1) 열기
원문 아이콘이 없는 경우 국회도서관 방문 시 책자로 이용 가능
목차보기더보기
[표지]
목차
회의일정 / PROGRAM 3
발제 1. A Media-based Explanation of the Fales Consensus Effect - Evidence from a Presidential Election Prediction Market / 한규섭 ; 조남운 ; 신혜리 5
1. Theoretical Background 6
2. Method 9
3. Results 12
4. Conclusion & Implications 15
발제 2. 한국 유권자들의 정당일체감에 따른 이슈투표 : 2012년 대선을 중심으로 / 송진미 16
논문 요약 16
I. 서론 17
II. 이론적 논의 18
III. 연구 가설 설정 및 변수 조작화 19
1. 연구 가설 설정 19
2. 변수의 조작화 21
IV. 경험적 분석 결과 22
V. 결론 및 함의 26
참고문헌 27
발제 3. Social Networks and Voting : A network analysis of university groups in the 18th Korean Presidential Election / Bonmi Lee(이미지참조) 28
ABSTRACT 28
INTRODUCTION 29
THEORETICAL BACKGROUND 29
The Social Calculus of Voting 29
How Are Networks Formed? 30
Do Networks Matter? 30
DATA AND RESEARCH DESIGN 31
RESULTS 32
Influence of the Social Context 32
Political and General Discussion Networks 33
Dyadic Analysis : Conditions of Political Discussion Frequency 34
Judgment Accuracy of Discussant Preferences 38
DISCUSSION : CONTEXT, NETWORKS, AND FORMING POLITICAL PREFERENCES 40
How Interpersonal Networks Influence Political Preferences 40
Social Logic of Voting : Positive and Negative Information Networks 43
CONCLUSION 46
References 47
발제 4. The Influence of Political Awareness on voter emotion in the 18th Korean Presidential Election : focusing on media / Min Hee Seo 50
Abstract 50
I. Introduction 51
II. Theoretical frame and literature review 52
1. Voters information consumption process 52
2. The Influence of Information on Voter Emotion 55
III. Data and Study Design 57
1. Data 57
2. Operationalization of Variables 58
IV. Result 61
V. Conclusion 65
BIBLIOGRAPHY 66
발제 5. The Consumption and Diffusion Patterns of Election News on Twitter during the 18th Korean Presidential Election Campaign / Kyu Sup Hahn ; T.K.Ahn ; Won-Ho Park ; Jihye Lee ; Hyeyon Lee 67
1. Introduction 68
2. Literature Review 69
3. Methods 72
1) Sample 73
2) Twitter study design 74
4. Results 76
1) Overall levels of consumption and diffusion of election news on Twitter 76
2) Hypothesis Testing 77
5. Conclusion 84
Reference 86
발제 6. 지지 후보에 따른 매체 편향성 인식의 비대칭성 - 적대적 매체 지각 개념을 중심으로 / 이지혜 ; 이혜연 89
1. 연구 배경 89
2. 이론적 논의 및 연구 문제 90
1) 개인적 요인과 적대적 매체지각 90
2) 대인 커뮤니케이션과 적대적 매체지각 91
3) 정보원과 적대적 매체 지각 92
3. 연구 방법 93
1) 연구 디자인 93
2) 변인 측정 및 분석 전 처리 94
4. 연구 결과 96
1) 기사 차원의 편향성 진단 96
2) 기술 통계 분석 및 t-검정 97
3) 위계적 회귀분석 98
5. 결론 101
참고문헌 103
[뒷표지] 106
원문구축 및 2018년 이후 자료는 524호에서 직접 열람하십시요.
도서위치안내: / 서가번호:
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
* 표시는 필수사항 입니다.
* 주의: 국회도서관 이용자 모두에게 공유서재로 서비스 됩니다.
저장 되었습니다.
로그인을 하시려면 아이디와 비밀번호를 입력해주세요. 모바일 간편 열람증으로 입실한 경우 회원가입을 해야합니다.
공용 PC이므로 한번 더 로그인 해 주시기 바랍니다.
아이디 또는 비밀번호를 확인해주세요