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목차
[주제발표 1] 일본 해운조선정책 일원화와 위기극복 사례 / 한종길 3
1. 조선과 해운산업의 관계 6
한국과 일본의 차이(1)-조선 7
한국과 일본의 차이(2)-국제교섭력 8
2. 일본해운조선산업의 위상 9
일본조선업의 위치 10
일본 해사클러스터의 국내 상호연계 11
일본조선업의 강점-해사클러스터의 존재 12
일본조선업의 변화 13
일본 해운조선을 둘러싼 환경 변화 14
환율과 일본 해사산업 16
3. 포터의 다이아몬드 모델과 일본조선업 17
일본의 해운-조선 협력의 역사 18
시장수요조건 19
관련/지원산업 현황 20
생산요소조건 21
기업전략, 구조, 라이벌간 경쟁 22
정부조직 및 지원: 일본 국토교통성 해사국 조직 23
기회요인: 환율이 한일조선업의 경쟁에 주는 영향 24
일본 조선업 횡단분석 25
4. 최근의 주요 조선시책 26
5. 시사점 29
[주제발표 2] IMO 환경규제 추이와 기술기반의 선진적 해운경영 / 이화룡 30
SCENARIOS 33
REGULATORV PRESSURE-TIME LINE TOWARDS 2020 34
REGULATORY TIMELINE TOWARDS 2030 37
AIR EMISSIONS IN A NUTSHELL 39
LIQUIFIED NATURAL GAS (LNG) AS FUEL-Revolution or contribution? 40
BWM STATUS: CONVENTION SIGNED BY 45 COUNTRIES 41
BALLAST WATER TREATMENT 42
TECHNOLOGY OVERVIEW 43
THE UNCERTAINTIES WHEN SELECTING A BALLAST WATER TREATMENT SYSTEM ARE MANY 44
SELECTIVE CATALVTIC REDUCTION (SCR) 45
EXHAUST GAS RECIRCULATION (EGR) 46
SCRUBBER-the simple choice? 47
HYBRID FUELS-ECA compliance ok. But 48
OPTIMIZED SHIP DESIGN-the new standard? 49
BATTERY HYBRID-relevant for every vessel? 50
BATTERY Zero emission technology for special segments 51
SYSTEM OPTIMIZATION-for every design or retrofit project? 52
TECHNOLOGY UPTAKE 53
A TANKER OWNER-How to be the best for decision? 54
A BULK OWNER-How to be the best for decision? 55
A CONTAINER OWNER-How to be the best for decision? 56
A OFFSHORE SERVICE VESSEL OWNER-How to be the best for decision? 57
SUMMARY OF FINDINGS-WHAT'S IN IT FOR ME? 58
DIGITALIZATION-A ROOM OF OPPORTUNITIES? HOW TO GO AHEAD FOR THE MARITIME WORLD? 59
EXAMPLE OF SMART-DATA OPPORTUNITIES-AS SEEN FROM DNV GL'S, PERSPECTIVE 60
GREEN COASTAL SHIPPING PROGRAM- A CASE EXAMPLE OF INDUSTRY COLLABORATION AND INNOVATION 61
GREEN COASTAL SHIPPING PROGRAM: PILOT PROJECTS WERE DEFINED 〈TO MAKE THINGS HAPPEN〉, PHASE 1 62
MASSIVE INFORMATION & COMMUNICATION TECHNOLOGY (ICT) RELATED CHANGE IS GOING ON AROUND US 63
IN SHIPPING THERE ARE ALREADY NOW MASSIVE AMOUNTS OF DATA GENERATED WHICH COULD BE USED TO GENERATE FURTHER INSIGHTS 64
SHIPPING WILL BE AFFECTED IN DIFFERENT ASPECTS 65
OPERATIONS COULD BE FURTHER OPTIMIZED THROUGH REAL TIME PERFORMANCE MANAGEMENT AND CBM 66
COST AND HUMAN ELEMENT RELATED RISK COULD BE REDUCED THROUGH UNMANNED, REMOTE CONTROLLED OR AUTONOMOUS SHIPS 67
ADMINISTRATIVE EFFORT ACROSS STAKEHOLDERS COULD BE REDUCED IN ONE EXAMPLE THROUGH A 'SHIPPING INFORMATION PIPELINE' 68
"IT IS DIFFICULT TO PREDICT, ESPECIALLY ABOUT THE FUTURE" MAKE IT MORE TRANSPARENT AND SYSTEMATIC 69
[토론 1] 해운/조선 상생발전 / 홍성인 73
1. 여전히 암울한 시장, 연관산업간 상생공조 필수 74
1. 세계 경제성장률, 계속 하향 조정 → 물동량 증가율↓(글로벌 금융위기 이후 최저 세계경제전망) 74
2. 해운과 조선, 고난의 시기 76
3. 침체시기의 구원투수, 연관산업간 상생공조 필수 78
2. 대응 방향 및 제언 79
[토론 2] 글로벌 선박 환경규제 동향에 대한 고찰 / 이택규 81
원문구축 및 2018년 이후 자료는 524호에서 직접 열람하십시요.
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