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자료명/저자사항
해운조선정책포럼 [전자자료] : 제2회 세미나 / 한국해양수산개발원 [주최] 인기도
발행사항
부산 : 한국해양수산개발원, 2016
청구기호
전자형태로만 열람 가능함
자료실
전자자료
내용구분
연구자료
출처
외부기관 원문
면수
83
제어번호
PAMP1000049720
주기사항
일시: 2016.7.15(금) 10:00~12:00, 장소: 해운빌딩 10층(여의도)
본문은 한국어, 영어가 혼합수록됨
원문

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표제지

목차

[주제발표 1] 일본 해운조선정책 일원화와 위기극복 사례 / 한종길 3

1. 조선과 해운산업의 관계 6

한국과 일본의 차이(1)-조선 7

한국과 일본의 차이(2)-국제교섭력 8

2. 일본해운조선산업의 위상 9

일본조선업의 위치 10

일본 해사클러스터의 국내 상호연계 11

일본조선업의 강점-해사클러스터의 존재 12

일본조선업의 변화 13

일본 해운조선을 둘러싼 환경 변화 14

환율과 일본 해사산업 16

3. 포터의 다이아몬드 모델과 일본조선업 17

일본의 해운-조선 협력의 역사 18

시장수요조건 19

관련/지원산업 현황 20

생산요소조건 21

기업전략, 구조, 라이벌간 경쟁 22

정부조직 및 지원: 일본 국토교통성 해사국 조직 23

기회요인: 환율이 한일조선업의 경쟁에 주는 영향 24

일본 조선업 횡단분석 25

4. 최근의 주요 조선시책 26

5. 시사점 29

[주제발표 2] IMO 환경규제 추이와 기술기반의 선진적 해운경영 / 이화룡 30

SCENARIOS 33

REGULATORV PRESSURE-TIME LINE TOWARDS 2020 34

REGULATORY TIMELINE TOWARDS 2030 37

AIR EMISSIONS IN A NUTSHELL 39

LIQUIFIED NATURAL GAS (LNG) AS FUEL-Revolution or contribution? 40

BWM STATUS: CONVENTION SIGNED BY 45 COUNTRIES 41

BALLAST WATER TREATMENT 42

TECHNOLOGY OVERVIEW 43

THE UNCERTAINTIES WHEN SELECTING A BALLAST WATER TREATMENT SYSTEM ARE MANY 44

SELECTIVE CATALVTIC REDUCTION (SCR) 45

EXHAUST GAS RECIRCULATION (EGR) 46

SCRUBBER-the simple choice? 47

HYBRID FUELS-ECA compliance ok. But 48

OPTIMIZED SHIP DESIGN-the new standard? 49

BATTERY HYBRID-relevant for every vessel? 50

BATTERY Zero emission technology for special segments 51

SYSTEM OPTIMIZATION-for every design or retrofit project? 52

TECHNOLOGY UPTAKE 53

A TANKER OWNER-How to be the best for decision? 54

A BULK OWNER-How to be the best for decision? 55

A CONTAINER OWNER-How to be the best for decision? 56

A OFFSHORE SERVICE VESSEL OWNER-How to be the best for decision? 57

SUMMARY OF FINDINGS-WHAT'S IN IT FOR ME? 58

DIGITALIZATION-A ROOM OF OPPORTUNITIES? HOW TO GO AHEAD FOR THE MARITIME WORLD? 59

EXAMPLE OF SMART-DATA OPPORTUNITIES-AS SEEN FROM DNV GL'S, PERSPECTIVE 60

GREEN COASTAL SHIPPING PROGRAM- A CASE EXAMPLE OF INDUSTRY COLLABORATION AND INNOVATION 61

GREEN COASTAL SHIPPING PROGRAM: PILOT PROJECTS WERE DEFINED 〈TO MAKE THINGS HAPPEN〉, PHASE 1 62

MASSIVE INFORMATION & COMMUNICATION TECHNOLOGY (ICT) RELATED CHANGE IS GOING ON AROUND US 63

IN SHIPPING THERE ARE ALREADY NOW MASSIVE AMOUNTS OF DATA GENERATED WHICH COULD BE USED TO GENERATE FURTHER INSIGHTS 64

SHIPPING WILL BE AFFECTED IN DIFFERENT ASPECTS 65

OPERATIONS COULD BE FURTHER OPTIMIZED THROUGH REAL TIME PERFORMANCE MANAGEMENT AND CBM 66

COST AND HUMAN ELEMENT RELATED RISK COULD BE REDUCED THROUGH UNMANNED, REMOTE CONTROLLED OR AUTONOMOUS SHIPS 67

ADMINISTRATIVE EFFORT ACROSS STAKEHOLDERS COULD BE REDUCED IN ONE EXAMPLE THROUGH A 'SHIPPING INFORMATION PIPELINE' 68

"IT IS DIFFICULT TO PREDICT, ESPECIALLY ABOUT THE FUTURE" MAKE IT MORE TRANSPARENT AND SYSTEMATIC 69

[토론 1] 해운/조선 상생발전 / 홍성인 73

1. 여전히 암울한 시장, 연관산업간 상생공조 필수 74

1. 세계 경제성장률, 계속 하향 조정 → 물동량 증가율↓(글로벌 금융위기 이후 최저 세계경제전망) 74

2. 해운과 조선, 고난의 시기 76

3. 침체시기의 구원투수, 연관산업간 상생공조 필수 78

2. 대응 방향 및 제언 79

[토론 2] 글로벌 선박 환경규제 동향에 대한 고찰 / 이택규 81

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