본문바로가기

자료 카테고리

전체 1
도서자료 0
학위논문 0
연속간행물·학술기사 1
멀티미디어 0
동영상 0
국회자료 0
특화자료 0

도서 앰블럼

전체 (0)
일반도서 (0)
E-BOOK (0)
고서 (0)
세미나자료 (0)
웹자료 (0)
전체 (0)
학위논문 (0)
전체 (1)
국내기사 (1)
국외기사 (0)
학술지·잡지 (0)
신문 (0)
전자저널 (0)
전체 (0)
오디오자료 (0)
전자매체 (0)
마이크로폼자료 (0)
지도/기타자료 (0)
전체 (0)
동영상자료 (0)
전체 (0)
외국법률번역DB (0)
국회회의록 (0)
국회의안정보 (0)
전체 (0)
표·그림DB (0)
지식공유 (0)

도서 앰블럼

전체 1
국내공공정책정보
국외공공정책정보
국회자료
전체 ()
정부기관 ()
지방자치단체 ()
공공기관 ()
싱크탱크 ()
국제기구 ()
전체 ()
정부기관 ()
의회기관 ()
싱크탱크 ()
국제기구 ()
전체 ()
국회의원정책자료 ()
입법기관자료 ()

검색결과

검색결과 (전체 1건)

검색결과제한

열기
기사명/저자명
Comparison of L1 and L2 Reading Strategy Use of Korean English Learners / 신지혜, 박분주 인기도
발행사항
서울 : 한국영미어문학회, 2013.09.30
수록지명
영미어문학 = Studies in british and American language and literature. 제109호 (2013. 9), pp.207-231
자료실
[서울관] 정기간행물실(524호)  도서위치안내(서울관)
외부기관 원문
외부기관 원문
제어번호
KINX2014084375
주기사항
한국연구재단에서 제공한 KCI 등재학술(후보)지임
원문

초록보기 더보기

This study investigated similarities and differences between L1 and L2 reading strategies of Korean English learners. Twenty-one Korean university students participated in the study. Data was obtained by means of the think-aloud method to identify their L1 and L2 comprehension strategies and their patterns focusing on global, support, and problem-solving strategies. In addition, changes in their strategic behaviors as their reading proficiency develops are further explored. The results revealed overall similarities in the basic trends of sub-strategy use in both L1 and L2 reading but differences in the frequency of strategies used. The findings seem unable to be explicated by the linguistic interdependence hypothesis or the linguistic threshold hypothesis alone. Pedagogical implications for strategy training and raising students’ metacognitive awareness are suggested.

권호기사보기

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 기사목차
셰익스피어 역사극의 여성 재현 : 『헨리 6세』삼부작을 중심으로 이정영 pp.111-130 원문보기 (음성지원, 국회도서관 방문 후 이용 가능 )
버지니아 울프의『막간』에 나타난 창조적 여성의식 노영신 pp.23-46 원문보기 (음성지원, 국회도서관 방문 후 이용 가능 )
The Choice of English Articles Patternized in Korean Adult EFL Learners 배상희, 박성만 pp.233-253 원문보기 (음성지원, 국회도서관 방문 후 이용 가능 )
대학 내 영어전용공간 운용에 관한 사례연구 이문우 pp.255-274
의문사 이동과 동결효과 김영석 pp.173-189 원문보기 (음성지원, 국회도서관 방문 후 이용 가능 )
오드르 로드 : 성애적인 것과 신화 박재열 pp.1-22 원문보기 (음성지원, 국회도서관 방문 후 이용 가능 )
『피아노 레슨』에 나타난 커뮤니타스 : 제의를 통한 역사 복원과 공동체 통합 신지숙 pp.152-172 원문보기 (음성지원, 국회도서관 방문 후 이용 가능 )
링컨의 게티즈버그 연설문에 나오는 'government'의 번역에 대한 소고 박승혁 pp.191-205 원문보기 (음성지원, 국회도서관 방문 후 이용 가능 )
이사벨라의 선택의 의미 : 『자에는 자로(Measure for Measure)』 한도인 pp.131-149 원문보기 (음성지원, 국회도서관 방문 후 이용 가능 )
호손, 제노비아, 그리고 문학시장 박연옥 pp.47-68 원문보기 (음성지원, 국회도서관 방문 후 이용 가능 )
두 문명 간의 충돌 : 제임스 조이스(James Joyce) 문학을 중심으로 최병갑 pp.69-90 원문보기 (음성지원, 국회도서관 방문 후 이용 가능 )
벤 르윈의 <세션>에 나타난 장애인의 섹슈엘리티와 능력주의 김영덕 pp.91-110 원문보기 (음성지원, 국회도서관 방문 후 이용 가능 )
Comparison of L1 and L2 Reading Strategy Use of Korean English Learners 신지혜, 박분주 pp.207-231 원문보기 (음성지원, 국회도서관 방문 후 이용 가능 )

참고문헌 (28건) : 자료제공( 네이버학술정보 )더보기

참고문헌 목록에 대한 테이블로 번호, 참고문헌, 국회도서관 소장유무로 구성되어 있습니다.
번호 참고문헌 국회도서관 소장유무
1 Alderson, J. C. (1984). Reading in a foreign language: a reading problem or a language problem. J. C. Alderson and A. H. Urquhart (eds.). Reading in a Foreign Language, 1-24. London: Longman. 미소장
2 Progress and procrastination in second language reading 네이버 미소장
3 Bernhardt, E. & Kamil, M. (1997). Interpreting relationships between L1 and L2 reading: consolidating the linguistic threshold and the linguistic interdepen- dence hypotheses. Applied Linguistics 16, 15-34. 미소장
4 How Do L1 and L2 Reading Differ? Evidence from Think Aloud Protocols 네이버 미소장
5 Connections between first‐ and second‐language reading 네이버 미소장
6 The Ability To Learn New Word Meanings from Context by School-Age Children with and without Language Comprehension Difficulties. 네이버 미소장
7 Carrell, P. L. (1991). Second language reading: Reading ability or language proficiency? Applied Linguistics 12(2), 159-179. 미소장
8 The Short Circuit Hypothesis of ESL Reading - Or When Language Competence Interferes with Reading Performance 네이버 미소장
9 Comprehension of Expository Text: Insights Gained from Think-Aloud Data 네이버 미소장
10 Reading: A psycholinguistic guessing game 네이버 미소장
11 Gough, P.B. (1972). One second of reading. J. F. Kavanagh & I. G. Mattingly (eds.), Language by Ear and by Eye, 331–358. Cambridge: MIT Press. 미소장
12 Reading Strategies in L1 and L2: Comparison of Korean EFL Learners’ Reading Strategy Use 소장
13 Kim, NamHee (2013). English language learning styles based on different cultural backgrounds: Cases of Korean and Chinese EFL learners. Studies in British and American Language and Literature 107, 239-258 미소장
14 Kong, A. (2006). Connections between L1 and L2 readings: reading strategies used by four Chinese adult readers. The Reading Matrix 6(2), 19-45. 미소장
15 The Relative Contribution of L2 Language Proficiency and L1 Reading Ability to L2 Reading Performance: A Test of the Threshold Hypothesis in an EFL Context 네이버 미소장
16 Extending the compensatory model of second language reading 네이버 미소장
17 Assessing Students' Metacognitive Awareness of Reading Strategies. 네이버 미소장
18 Working Memory Deficits in Poor Comprehenders Reflect Underlying Language Impairments 네이버 미소장
19 Strategies Appearing in Peer Response through CMC in EFL Writing 소장
20 First and Second Language Reading Comprehension 네이버 미소장
21 Pressley, M., & Afflerbach, P. (1995). Verbal Protocols of Reading: The Nature of Constructively Responsive Reading. Hillsdale, NJ: Erlbaum. 미소장
22 Do L2 Proficiency and L1 Reading Strategies Affect Persian EFL Learners’ Use of English Reading Strategies? Threshold Hypothesis Revisited 네이버 미소장
23 Rumelhart, D.E. (1977). Toward an interactive model of reading. S. Dornic (ed). Attention and performance (Vol. 6), New York: Academic Press, 573-603. 미소장
24 Inhibition or Compensation? A Multidimensional Comparison of Reading Processes in Dutch and English 네이버 미소장
25 Urquhart, S. & Weir, C. (1998). Reading in a Second Language: Process, Product and Practice. London: Longman. 미소장
26 The Interplay between Automatic and Control Processes in Reading 네이버 미소장
27 Yamashita, J. (2002a). Influence of L1 reading on L2 reading: Different perspectives for the process and product of reading. Essay on Language and Culture 23(2), 271-283. 미소장
28 Mutual compensation between L1 reading ability and L2 language proficiency in L2 reading comprehension 네이버 미소장

권호기사보기

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 기사목차
연속간행물 팝업 열기 연속간행물 팝업 열기