국문목차
표제지=0,1,4
목차=i,5,2
표목차=iii,7,1
그림목차=iv,8,2
ABSTRACT=vi,10,1
I. 서론=1,11,1
1. 연구배경=1,11,1
2. 연구동향=2,12,2
3. 연구목적 및 방법=3,13,1
4. 논문 구성=3,13,2
II. 비행제어시스템 다중화관리와 비행안전성=5,15,1
1. 비행제어시스템 다중화관리=5,15,1
1.1 다중화(Redundancy)=5,15,1
1.2 비행제어시스템 다중화(FCS Redundancy)=5,15,3
1.3 비행제어시스템 다중화관리(FCS Redundancy Management)=7,17,3
2. 비행제어시스템 다중화관리와 정량적 비행안전성=9,19,1
2.1 신뢰도(Reliability)와 고장확률(Probability of Failure)=9,19,2
2.2 비행제어시스템 다중화구조와 정량적 안전성=11,21,3
3. 3중 vs. 4중 다중화의 정량적 비행안전성 비교=14,24,1
3.1 다중화별 정량적 안전성과 신뢰성 상호비교=14,24,2
3.2 Fault Tree Analysis를 이용한 정량적 비행안전성 산출=16,26,3
III. 다중화 감소와 비행안전성-사례연구=19,29,1
1. 다중화 감소 사례연구=19,29,1
2. AFTI/F-16 다중화 사례연구 결과=19,29,1
IV./(VI.) 3중 다중화 Voting Mechanism과 항공기 비행안전성=20,30,1
1. 3중 다중화 고장관리 체계=20,30,3
2. 3중 다중화 고장검출 및 분리 알고리즘 최적화=23,33,3
3. 시뮬레이션 성능검증을 위한 고장 시나리오=26,36,2
4. 최적화 모델 성능검증 시뮬레이션 결과=27,37,4
V. 3중 다중화 Voting Mechanization의 비행안전성 개선방안 연구=31,41,1
1. 다중센서 동시고장 및 발생 가능성 검토=31,41,2
2. 다중센서 동시고장 검출 및 분리를 위한 알고리즘 제언=33,43,2
3. 다중센서 동시고장 검출 기법의 수학적 해석=35,45,1
4. 다중센서 동시고장 검출 모델 성능검증 시뮬레이션 결과=35,45,5
VI. 결론=40,50,1
1. 결론=40,50,1
2. 향후 연구방향=41,51,1
부록=42,52,1
A. Fault Tree Analysis 기법=42,52,8
B. AFTI/F-16 DECS Development-Redundancy Management System Design=50,60,12
C. Flying Quality vs. Flight Safety=62,72,1
D. 수치 시뮬레이션 모델=63,73,1
참고문헌=64,74,3
감사의 글=67,77,1
Table2-1. Maximum Failure Protection Level=7,17,1
Table2-2. Crucial Decision Point=11,21,1
TableB-1. Effect To Self Test Coverage(ST) On Required Branch(MTBFb) and Computer(MTBFc) Mean Time Between Failure=52,62,1
TableB-2. Control Law Reconfiguration Strategies=58,68,1
Figure2-1. Comparison of Control System Mechanizations=6,16,1
Figure2-2. General Triplex Architecture for Flight-Critical Systems=8,18,1
Figure2-3. Comparison of System MTBF and MTBA versus Branch MTBF Various Redundancy Levels=15,25,1
Figure2-4. FCS LOC Prediction-Quadruple Redundancy=16,26,1
Figure2-5. FCS LOC Prediction-Triple Redundancy=17,27,1
Figure2-6. Minimized FCS LOC in Triple Redundancy=18,28,1
Figure4-1. Triple Redundancy FDI Algorithm with Backup Hardware Sensor=20,30,1
Figure4-2. Middle Value Selection of Three Inputs=21,31,1
Figure4-3. Triplex Failure Management Diagram with Hardware Backup Data=22,32,1
Figure4-4. Triple Redundancy FDI Simulation with Hardware Backup Sensor=23,33,1
Figure4-5. Triple Redundancy FDI Algorithm with Hardware Backup Data=25,35,1
Figure4-6. Sequential Sensor Failure Scenario=26,36,1
Figure4-7. Simultaneous Sensor Failure Scenario=27,37,1
Figure4-8. Sequential Sensor Failure Scenario-Level Flight Condition=28,38,1
Figure4-9. Sequential Sensor Failure Scenario-Maneuver Condition=29,39,1
Figure4-10. Simultaneous Sensor Failure Scenario-Level Flight=30,40,1
Figure5-1. What Causes Simultaneous Sensor Failures=32,42,1
Figure5-2. Triple Redundancy FDI Concept Using Estimated Output=33,43,1
Figure5-3. Triplex Failure Management Concept Diagram Using Estimated Output=34,44,1
Figure5-4. Triple Redundancy FDI Algorithm for Simultaneous Sensor Fault Diagnosis with Estimated Output=36,46,1
Figure5-5. Sequential Sensor Failure Scenario-Level Flight&Maneuver=37,47,1
Figure5-6. Simultaneous Sensor Failure Scenario-Level Flight=38,48,1
Figure5-7. Simultaneous Sensor Failure Scenario-Maneuver=39,49,1
FigureA-1. Fault Tree Symbols=42,52,1
FigureA-2. Positive vs. Fault Tree=45,55,1
FigureA-3. Probability Calculation Rules=46,56,1
FigureA-4. Positive Tree With Success Probability Calculated Using reliability Data=47,57,1
FigureA-5. Fault Tree With Failure Probability Calculated=47,57,1
FigureA-6. Cut Set Example No.1=48,58,1
FigureA-7. Cut Set Example No.2=49,59,1
FigureB-1. System Architecture Employing Only an Output S/M Plane=51,61,1
FigureB-2. Triplex Configuration Employing Both Input and Output S/M Plane=53,63,1
FigureD-1. Longitudinal Axis Simulation Block Diagram=63,73,1
FigureD-2. Simulation Result-Flight Condition:Mach=0.6, H=10000=63,73,1