국문목차
표제지=0,1,3
목차=i,4,2
표 목차=iii,6,1
그림 목차=iv,7,3
Abstract=vii,10,2
I. 서론=1,12,1
1.1 연구배경=1,12,5
1.2 목적=5,16,2
II. 강착 장치 구조물의 설계=7,18,1
2.1 설계 개요=7,18,2
2.2 설계 요구=8,19,2
2.3 이론 및 특성=9,20,12
III. 구조물의 비선형해석=21,32,2
3.1 유한 요소 모델링=22,33,6
3.2/(3.3) LS-DYNA를 이용한 낙하 충돌 해석=28,39,27
IV. 충돌해석 및 시험결과 고찰=55,66,3
4.1 Level Landing 조건=57,68,1
4.2 Landing with drag 조건=58,69,1
4.3 One skid landing 조건=59,70,2
4.4 Landing with side loading 조건=60,71,2
V. 결론=62,73,2
부록=64,75,6
참고문헌=70,81,2
감사의 글=72,83,2
표2-1 Gross weight and CG(Ceter of Gravity)=10,21,1
표2-2 Gross weight and moment of inertia of CG=10,21,1
표3-1 Material properties=27,38,1
표4-1 Level landing condition=57,68,1
표4-2 Landing with drag condition=58,69,1
표4-3 One skid landing condition=59,70,1
표4-4 Landing with side loading condition=60,71,1
그림1-1 M427 helicopter landing gear(front view)=3,14,1
그림1-2 M427 helicopter landing gear(side view)=3,14,1
그림2-1 Break down figure for skid gear assembly part=7,18,1
그림2-2/(그림2-3) Schematic diagram of spring-mass system for the skid gear=11,22,1
그림2-3/(그림2-4) Load-deflection curve for M427 landing gear crosstube=12,23,1
그림2-4/(그림2-5) 3D model layout for skid gear assembly=13,24,1
그림2-5/(그림2-6) Time history of level landing with forward velocity=19,30,1
그림3-1 Design flow chart for helicopter landing gear=21,32,1
그림3-2 Skid landing gear components=23,34,1
그림3-3 Skid structures with linear thickness variation=23,34,1
그럼3-4 MSC PATRAN lGS import(1/2 model)=24,35,1
그림3-5 3D finite element model for skid gear structure=25,36,1
그럼3-6 FE model for crosstube and fuselage attachment=26,37,1
그림3-7 FE model for attachment part between skid tube and crosstube=26,37,1
그림3-8 Assembled FE model for dynamic impact analysis=27,38,1
그림3-9 LS-DYNA time integration loop=30,41,1
그림3-10 Non linear stress-strain relation for Al 7075-T73 material=31,42,1
그림3-11 Static stress and deformation review at 1g load condition=33,44,1
그림3-12 Deformation plot(level landing t=0 sec)=34,45,1
그림3-13 Deformation plot(level landing t=0.280 sec)=35,46,1
그림3-14 Comparison of deformation plot at the initial and the maximum condition=35,46,1
그림3-15 Dynamic stress response of skid gear system=36,47,1
그림3-16 Instantaneous deformation plots during impact loading(level landing)=37,48,1
그림3-17 Deflection response at several points of skid gear system=38,49,2
그럼3-18 Deformation plot(landing with drag t=0 sec)=40,51,1
그림3-19 Deformation plot(landing with drag t=0.304 sec)=40,51,1
그림3-20 Comparison of deformation plot at the initial and the maximum condition=41,52,1
그림3-21 Dynamic stress response of skid gear system=41,52,1
그림3-22 Instantaneous deformation plot during impact loading(landing with drag condition)=42,53,1
그림3-23 Deflection response at several points of skid gear system=43,54,2
그림3-24 Deformation plot(one skid landing t=0 sec)=45,56,1
그림3-25 Deformation plot(one skid landing t=0.212 sec)=45,56,1
그림3-26 Comparison of deformation plot at the initial and the maximum condition=46,57,1
그림3-27 Dynamic stress response of skid gear system=46,57,1
그림3-28 Instantaneous deformation plots during impact loading(one skid landing condition)=47,58,1
그림3-29 Deflection response at several points of skid gear system=48,59,2
그럼3-31/(3-30) Deformation plot(landing with side loading t=0 sec)=50,61,1
그림3-32/(3-31) Deformation plot(landing with side loading t=0.324 sec)=50,61,1
그림3-33/(3-32) Comparison of deformation plot at the initial and the maximum condition=51,62,1
그림3-34/(3-33) Dynamic stress response of skid gear system=51,62,1
그림3-35/(3-34) Instantaneous deformation plots during impact loading(landing with side loading condition)=52,63,1
그림3-36/(3-35) Deflection response at several points of skid gear system=53,64,2
그림4-1 Full scale drop test set-up condition=55,66,1
그림A-1 Crosstube load-deflection level evaluation=65,76,1
그림A-2 Crosstube load-deflection level test at initial condition=66,77,1
그림A-3 Cross tube load-deflection level test at max. deformed=66,77,1
그림A-4 Drop test initial set-up conditon and measuring device=68,79,1
그림A-5 Skid landing gear assembly drop test result=69,80,1