표제지
목차
Abstract 8
I. 서론 10
II. 관련연구 11
1. ERP (Enterprise Resource Planning) 11
2. ECOUNT ERP 시스템 13
III. SM-ERP 시스템 16
1. SM-ERP 시스템 특징 16
2. SM-ERP 시스템 업무 흐름 17
2.1. 영업관리 업무 및 흐름 18
2.2. 생산관리 업무 및 흐름 19
2.3. 구매/외주관리 21
2.4. 기타관리 23
IV. 구현 및 평가 24
1. 시스템 구현 환경 24
2. 모듈별 구현 기능 25
2.1. 기준정보관리 모듈 25
2.2. 영업관리 모듈 27
2.3. 생산관리 모듈 29
2.4. 구매/외주관리 모듈 32
2.5. 품질/경영정보관리 모듈 34
2.6. 시스템/커뮤니티관리 모듈 36
3. 시스템 구현 결과 37
3.1. 기준정보 관리 구현 37
3.2. 생산관리 구현 38
3.2.1. 자재소요산출 38
3.2.2. 작업계획수립 38
3.3. 구매/외주관리 구현 39
3.4. 재고관리 구현 40
4. 비교 및 평가 41
V. 결론 및 향후 연구과제 43
1. 결론 43
2. 향후과제 43
참고문헌 45
감사의 글 48
Table 1. Information used in the standard information control module 25
Table 2. Information used in the sales control module 27
Table 3. Information used in the production control module 29
Table 4. Information used in the purchasing/managing contractors module 33
Table 5. Information used in the quality/management information control module 34
Table 6. Information used in system/community control module 36
Fig. 1. The development process of ERP system 12
Fig. 2. The screen on the items registration of ECOUNT ERP system 13
Fig. 3. The screen on the working plan of ECOUNT ERP system 14
Fig. 4. The screen on the inventory of ECOUNT ERP system 14
Fig. 5. The diagram of whole formation of SM-ERP system 17
Fig. 6. The flow chart on business of SM-ERP system 18
Fig. 7. The flow chart on the sales control module 19
Fig. 8. The flow chart on the production control module 20
Fig. 9. The flow chart on purchasing/managing contractors module 22
Fig. 10. The flow chart on managing documents module 23
Fig. 11. The UI implementation on the items organization page 26
Fig. 12. The UI implementation on the products delivery page 28
Fig. 13. The UI implementation on the required row material 30
Fig. 14. The UI implementation on the working plan page 31
Fig. 15. The UI implementation on the purchasing orders page 33
Fig. 16. The UI implementation on the quality test page 35
Fig. 17. Implementing the registration page for the item information 37
Fig. 18. Implementing the registration page for the process information 37
Fig. 19. Implementing the production page on the amount of the required materials 38
Fig. 20. Implementing the page for setting up the working plan 39
Fig. 21. Implementing the page for adding the purchasing orders 39
Fig. 22. Implementing the page for the classified inventory 40
Fig. 23. Registration page for item on systems 41
Fig. 24. The comparison of the item amount 42
Fig. 25. The comparison of the inventory 42