표제지
목차
Abstract 8
제Ⅰ장. 서론 9
제Ⅱ장. 세계 자동차 환경 변화와 추이 11
1. 완성차 업체의 글로벌 경쟁구도 변화 11
2. 글로벌화에 따른 국내 자동차 산업의 변화 11
제Ⅲ장. 협력업체와의 파트너십 필요성 13
1. 대-중소기업간 협력 방식의 유형 13
2. 도요타 사태에서 본 협력업체 관계의 중요성 15
3. 협력업체와의 파트너십 필요성 15
제Ⅳ장. 완성차 업체의 협력사 품질 시스템 요구사항 17
1. 완성차 업체의 협력업체 요구 시스템 비교 17
2. 협력업체 수준별 품질 시스템 모형 설계 18
1) 신속 대응 프로세스 19
2) 부적합품 관리 21
3) 검증공정 22
4) 표준 작업 24
5) 표준 작업자 훈련 25
6) 실수방지 검증 26
7) 계층적 공정 감사 27
8) 위험 감소 절차 28
9) 오염 관리 29
10) 외주업체 공급망 30
11) 변경 관리 30
3. 협력업체의 등급별 품질 시스템 적용 31
3. 등급별 업체 관리 수준 적용 후의 결과 35
제Ⅴ장. 결론 37
참고문헌 38
Table 1. Environmental changes and prospects of the automotive industry 9
Table 2. Comparison of EXIT strategy with VOICE strategy (John Paul MacDuffie, 2006) 14
Table 3. Comparison of system requirements in BIG 3 18
Table 4. Quality grade and information of D company's subcontractor (2009년 01월~05월 집계결과) 19
Table 5. Application of QSB system 32
Table 6. QSB application result 33
Table 7. Problem survey result in all QSB item 34
Table 8. Level-up system application 35
Table 9. Defects condition after leveled system application 36
Fig. 1. Fast response process 20
Fig. 2. Fast response tracking sheet 21
Fig. 3. Control of nonconforming product process 22
Fig. 4. Verification station process 23
Fig. 5. Standardized operations process 24
Fig. 6. Standardized operator training process 25
Fig. 7. Error proofing verification process 26
Fig. 8. Layered audits process 27
Fig. 9. Risk reduction process 28
Fig. 10. Contamination control process 29
Fig. 11. Subcontractor tracking management matrix 30
Fig. 12. Managing change process 31
Fig. 13. Improvement result 36