표제지
국문요약
목차
제1장 서론 12
제2장 고속철도 차량의 소음원 연구 16
2.1. 실외 소음 및 열차 표면 소음 분석을 위한 음원 연구 16
2.1.1. 보기(Bogie)와 차량 간극의 공력기인 소음 16
2.1.2. 차륜-레일의 기계기인 소음 18
2.2. 실외 소음 및 열차 표면 소음 예측 23
2.2.1. 객차 2량 1편성의 모델링 24
2.2.2. 광음향 기법 프로그램 모델 적용 25
2.2.3. 차량 단면의 소음 분포 예측 28
제3장 고속철도 차량의 loss factor 연구 35
3.1. 내부손실계수(Damping loss factor) 35
3.1.1. 고속철도 차량의 잔향 시간 측정 35
3.1.2. 잔향 시간법을 이용한 내부손실계수 계산 37
3.2. 전달손실계수(Coupling loss factor) 39
3.2.1. Cremer와 Heckl의 무한 직방성 판재 이론 39
3.2.2. 투과 손실 연구 방법 및 연구 방법 검증 41
3.2.3. 분산형 고속철도 차량의 투과 손실 예측 46
제4장 고속철도 차량의 실내 소음 예측 55
4.1. 고속철도 차량의 SEA 해석 모델 55
4.1.1. 고속철도 차량 모델링 55
4.1.2. 소음원 파악 및 모델링 57
4.2. 통계적 에너지 해석기법을 이용한 실내 소음 예측 62
4.2.1. 개활지 구간의 고속철도 차량의 실내소음 62
4.2.2. 터널 구간의 고속철도 차량의 실내소음 64
4.3. 실내소음 측정을 통한 실내소음 예측 값 검증 65
4.3.1. 고속철도 차량의 실내소음 측정 65
4.3.2. 고속철도 차량의 실내소음 예측 신뢰성 검증 68
4.4. 개활지 구간과 터널 구간 실내소음 비교 73
4.5. 고속철도 차량 실내 소음 기여도 분석 75
제5장 결론 78
● 소음도 예측 해석 기법 78
● 소음도 해석 결과 78
● 해석결과 검증 79
참고문헌 81
ABSTRACT 83
표 2.1. Total acoustic power of bogie and gap 17
표 2.2. SPL Level of noise source points 17
표 2.3. 1/1 octave PWL Level of sound source points 18
표 2.4. A Comparative table of noise sources to the 25m point 19
표 2.5. 1/1 octave PWL Level of wheel-rail noise 20
표 2.6. A noise level of train upper, lower part at open section 30
표 2.7. A noise level of train side part at open section 30
표 2.8. A noise level of train upper, lower part at Tunnel section 33
표 2.9. A noise level of train left side part at open section 34
표 2.10. A noise level of train right side part at open section 34
표 3.1. Resonance frequencies of each panel 53
표 4.1. Overall sound pressure level : open section 63
표 4.2. Overall sound pressure level : tunnel section 64
그림 1.1. Flow chart of numerical analysis for predicting interior noise of high-speed train 14
그림 2.1. Three point noise sources model of bogie and gap 17
그림 2.2. Measurement of outer noise 19
그림 2.3. Analysis method of PWL by unit length 20
그림 2.4. Modeling of noise source (Cross section) 21
그림 2.5. Noise sources point of aero-dynamic nosis and wheel-rail noise 23
그림 2.6. A model of a 350km/h class passenger train by UG NX 24
그림 2.7. Tunnel model with passanger train by UG NX 24
그림 2.8. RAY NOISE method model and Field point of the open section 25
그림 2.9. RAY NOISE method model and Field point of the tunnel section 26
그림 2.10. RAY NOISE method model and Field point of train outside sections 27
그림 2.11. A noise distribution chart of train outside sections (Open section) 29
그림 2.12. A noise distribution chart of train outside sections (Tunnel section) 32
그림 3.1. Reverberation time of high speed train 37
그림 3.2. Damping loss factor of high speed train 38
그림 3.3. Structure of honeycomb panel 39
그림 3.4. FRF measurement result of LRT 42
그림 3.5. Floor panel of LRT 43
그림 3.6. Global bending mode of floor panel of LRT 44
그림 3.7. Global torsion mode of floor panel of LRT 44
그림 3.8. Local resonance mode of floor panel of LRT 45
그림 3.9. Comparing of simulation and experimental results 46
그림 3.10. Floor panel of HST 47
그림 3.11. Local resonance mode of floor panel 48
그림 3.12. Flat ceiling panel of HST 49
그림 3.13. Round ceiling panel of HST 49
그림 3.14. Local resonance mode of flat ceiling panel 50
그림 3.15. Local resonance mode of round ceiling panel 51
그림 3.16. Side panel of HST 52
그림 3.17. Local resonance mode of side panel 52
그림 3.18. Transmission loss of HST 54
그림 4.1. SEA analysis model of high speed train 56
그림 4.2. SEA analysis model of high speed train 56
그림 4.3. Train outside noise at open section 58
그림 4.4. Train outside noise at Tunnel section 58
그림 4.5. Exterior noise of high speed train 59
그림 4.6. Lower exterior noise of high speed train 59
그림 4.7. Upper exterior noise of high speed train 60
그림 4.8. Side exterior noise of high speed train 60
그림 4.9. Side exterior noise of high speed train: tunnel 61
그림 4.10. Side exterior noise of high speed train: tunnel 61
그림 4.11. SEA analysis model of high speed train 62
그림 4.12. Result of interior noise of high speed train 63
그림 4.13. Result of interior noise of single-vehicle train 64
그림 4.14. Measure point in high speed train 65
그림 4.15. Interior noise in high speed train : open section 67
그림 4.16. Interior noise in high speed train : tunnel section 68
그림 4.17. Comparison of estimated data vs. analysis data 69
그림 4.18. Comparison of estimated data vs. analysis data 71
그림 4.19. Sound Pressure Level of high speed train 74
그림 4.20. Comparison of open vs. tunnel section 74
그림 4.21. Relative contribution to interior cavity noise : I-3 75
그림 4.22. Ranking of noise contribution 76
그림 4.23. Increase in input noise through windows 76