표제지
국문요약
목차
서론 7
방법 10
1. 대상 10
2. 도구 10
가. Korean version of Kiddie-Schedule for Affective Disorders and Schizophrenia-Present and Lifetime Version(K-SADS-PL-K) 10
나. 정밀주의집중력평가 (Advanced Test of Attention, ATA) 11
다. 한국판 웩슬러 아동용 지능검사(Korean Educational Developmental Institute-Wechsler Intelligence Scale for Children, KEDI-WISC) 12
3. 임상 평가 12
4. 임상연구심의 위원회 13
5. 통계 방법 13
결과 14
1. 인구학적 특성 14
2. ADHD군과 대조군의 적합도 검정 14
3. ATA 검사 결과 비교 14
가. ADHD군과 대조군 14
나. ADHD 하위 유형과 대조군 간 ATA 수행 비교 19
4. 절단점( 1.0, 1.5, 2.0 표준편차)에 따른 민감도, 특이도 및 정확도 비교 19
5. 정밀주의집중력검사의 판별 분석 22
6. 개인의 검사간 변이도 측정을 위한 급내 상관 계수 비교 22
논의 25
결론 31
참고문헌 32
Abstract 37
Table 1. Demographic and clinical characteristics of the ADHD and control groups 15
Table 2. Comparison of the results of the Advanced Test of Attention (ATA) between subjects... 18
Table 3. Comparison of the results of the ATA by ADHD subtypes 20
Table 4. Sensitivity, specificity, and accuracy using of different cutoff scores on the ATA in... 21
Table 5. Stepwise discriminant analysis of ATA performed to differentiate between ADHD... 23
Table 6. Test-retest reliability: intra-class correlation coefficient values of ATA variables 24
Fig. 1. (A) Goodness of fit test of the ATA visual variables between the ADHD and Control... 16
Fig. 1. (B) Goodness of fit test of the ATA auditory variables between the ADHD and Control... 17