표제지
Abstract
목차
제1장 서론 11
1.1. 연구배경 및 목적 11
1.2. 연구동향 13
1.2.1. 쌍동선형 선박의 연구동향 13
1.2.2. 카페리 선박의 연구동향 14
제2장 쌍동선형 카페리 선박의 설계규정 검토 15
2.1. 쌍동선형 선박의 설계규정 검토 15
2.2. 카페리 선박의 설계규정 검토 16
제3장 쌍동선형 카페리 선박의 구조설계 17
3.1. 구조설계 절차 17
3.1.1. 한국선급(KR) "고속경구조선 규칙" 17
3.2. 연구모델 18
3.2.1. 3D 모델 및 주요 치수 18
3.2.2. 설계도면 19
3.3. 설계하중 22
3.3.1. 가속도 22
3.3.2. 파랑하중 24
3.3.3. 선체거더의 하중 29
3.4. 선체구조 35
3.4.1. 플레이트 설계 36
3.4.2. 스티프너 설계 38
3.4.3. 트랜스버스 및 거더 설계 40
3.4.4. 필러 설계 40
3.4.5. 중앙 단면계수 41
제4장 쌍동선형 카페리 선박의 구조강도 42
4.1. 신규 검토 절차 42
4.2. 좌굴 개념 43
4.3. 플레이트 패널의 좌굴강도 검토 45
4.3.1. 플레이트 패널의 좌굴강도 검토 규정 46
4.3.2. 부재의 좌굴 영향을 고려한 부재 치수 48
4.4. 구조설계에 대한 강도 검토 49
제5장 결론 51
참고문헌 53
Table 2.1. Design criteria of catamaran 15
Table 2.2. Coverage of design criteria 16
Table 3.1. Principal of dimension 18
Table 3.2. Minimum sea pressure 29
Table 3.3. Factor q 33
Table 3.4. Required thickness of plate 36
Table 3.5. Required section modulus of stiffener 39
Table 3.6. Required section modulus of transverses and girders 40
Table 3.7. Required area of pillar 40
Fig. 1.1. Catamaran-type car-ferry 11
Fig. 3.1. Flow-chart of high speed and light crafts rule 17
Fig. 3.2. Catamaran-type car-ferry 18
Fig. 3.3. Lines 19
Fig. 3.4. General arrangement 1/2 20
Fig. 3.5. General arrangement 2/2 20
Fig. 3.6. Midship section 21
Fig. 3.7. Flow-chart of design loads 22
Fig. 3.8. Deadrise angle for round bottom section 25
Fig. 3.9. Flare angle at the considered position 27
Fig. 3.10. The angle between the tangent of the waterline and the buttock line 28
Fig. 3.11. Crest landing 30
Fig. 3.12. Breadth of midship slamming reference area 31
Fig. 3.13. Hollow landing 31
Fig. 3.14. Torsional moment of connection structure 34
Fig. 3.15. Flow-chart of structural design by KR 35
Fig. 3.16. Section modulus calculation of stiffeners and girders 38
Fig. 3.17. Analysis model for midship section 41
Fig. 4.1. New flow-chart of structural design 42
Fig. 4.2. Schematic description of the bifurcation of the equilibrium 44
Fig. 4.3. Buckling check flow-chart 45
Fig. 4.4. Biaxially loaded plate with shear 46
Fig. 4.5. A comparison of minimum requirement values by KR and... 48
Fig. 4.6. Midship section 49
Fig. 4.7. Design bending moment 50
Fig. 4.8. Von-mises stress of midship section 50
Fig. 5.1. New structural design procedures of catamaran-type car-ferry 51