표제지
목차
초록 8
Abstract 9
제1장 서론 10
1.1. 연구 배경 10
1.2. 선행 연구 11
1.3. 연구 방법 및 목적 12
제2장 음의 복원력 13
2.1. 복원력의 개요 13
2.2. 음의 복원력에 의한 횡경사 13
2.3. 경심과 복원력 변화 15
2.4. 음의 복원력을 가진 선박의 복원정 곡선 18
2.5. 음의 복원력에 의한 횡경사각 계산 19
2.5.1. 연직현측공식 19
2.5.2. 횡경사각 산정 21
2.5.3. 음의 복원력에 의해 횡경사된 선박의 경심높이 22
2.6. 음의 복원력을 가진 선박의 거동 23
2.6.1. 무게중심 상승과 복원정 곡선의 변화 23
2.6.2. 복원정 곡선 사례 분석 26
제3장 음의 복원력을 가진 선박의 거동 실험 35
3.1. 실험의 개요 35
3.1.1. 실험설비 35
3.1.2. 음의 복원력 재현 37
3.2. 실험 결과 41
3.2.1. 횡경사각 분석 41
3.2.2. 횡동요 분석 42
3.3. 횡경사각 계산 45
제4장 음의 복원력 사고사례와 대응 47
4.1. 음의 복원력 관련 사고사례 47
4.1.1. C호 전복사고 47
4.1.2. S호 전복사고 52
4.2. 음의 복원력 대응 61
4.2.1. 음의 복원력에 의한 횡경사와 거동 인지 61
4.2.2. 대응방안 인지 64
4.2.3. 복원력 평가 다각화 67
제5장 결론 69
Reference 72
Table 2.1. Principal Particulars of Subject Vessels 26
Table 2.2. Full Loaded Departure Conditions of Subject Vessels 26
Table 3.1. Experimental Equipment Outline 36
Table 3.2. Summary of Inclining Test 38
Table 3.3. Experimental Conditions for Negative GM 40
Table 3.4. Summary of Angle of Loll Test 42
Table 3.5. Summary of Rolling Moment Test 1 43
Table 3.6. Summary of Rolling Moment Test 2 44
Table 3.7. Average of Each Rolling Period 44
Table 3.8. Compare Calc. AOL with Exp. AOL 45
Table 4.1. Principal Particulars of M/V 'C' 47
Table 4.2. Ballast Water Exchange Plan prepared by C/O of M/V 'C' 49
Table 4.3. Principal Particulars of M/V 'S' 54
Table 4.4. Stability States for M/V 'S' in Full Loaded Condition 55
Table 4.5. Details of Deadweight Items for M/V 'S' in Full Loaded Condition 55
Table 4.6. Stability States for M/V 'S' by KMST 57
Table 4.7. Details of Deadweight Items for M/V 'S' by KMST 57
Table 4.8. Stability States for M/V 'S' by Media 58
Table 4.9. Details of Deadweight Items for M/V 'S' by Media 58
Table 4.10. IMO General Criteria regarding GZ Curve Properties 68
Fig. 2.1. Classification of Transverse Inclination 13
Fig. 2.2. Development of Loll 15
Fig. 2.3. Example of B, M, Z Curve 16
Fig. 2.4. GZ Curve with Initial GM 18
Fig. 2.5. GZ Curve with Negative Stability 19
Fig. 2.6. Movement of Wedges 20
Fig. 2.7. Range of Wall-sided 21
Fig. 2.8. GZ Reduction due to Increased KG 24
Fig. 2.9. Change of GZ Curve after Increasing KG 25
Fig. 2.10. GZ Curve for Ship 1 27
Fig. 2.11. GZ Curve for Ship 2 27
Fig. 2.12. GZ Curve for Ship 3 28
Fig. 2.13. GZ Curve for Ship 4 28
Fig. 2.14. GZ Curve for Ship 5 29
Fig. 2.15. GZ Curve with Increased KG for Ship 1 30
Fig. 2.16. GZ Curve with Increased KG for Ship 2 30
Fig. 2.17. GZ Curve with Increased KG for Ship 3 31
Fig. 2.18. GZ Curve with Increased KG for Ship 4 31
Fig. 2.19. GZ Curve with Increased KG for Ship 5 32
Fig. 3.1. Data Sheet for Inclining Test 1 (GM=0.235㎝) 39
Fig. 3.2. Data Sheet for Inclining Test 2 (GM=0.402㎝) 39
Fig. 3.3. Angle of Loll Case 1 (GM=-0.119㎝) 41
Fig. 3.4. Angle of Loll Case 2 (GM=-0.285㎝) 42
Fig. 3.5. Rolling Moment Test 1 (GM=-0.119㎝) 43
Fig. 3.6. Rolling Moment Test 2 (GM=-0.285㎝) 44
Fig. 3.7. GZ Curve for Case 1 46
Fig. 3.8. GZ Curve for Case 2 46
Fig. 4.1. M/V 'C' heavily listed to the Port side 48
Fig. 4.2. GZ Curve for M/V 'C' with Intact Stability Limit... 50
Fig. 4.3. GZ Curve for M/V 'C' with Ballast Water Tanks... 50
Fig. 4.4. Roll angle and Wave amplitude amidships for the Numerical Simulation 51
Fig. 4.5. M/V 'S' 53
Fig. 4.6. GZ Curve for M/V 'S' in Full Loaded Condition 55
Fig. 4.7. Assumed GZ Curve for M/V 'S' on the day of the accident 60
Fig. 4.8. GZ Curve for M/V 'S' with Increased KG 60
Fig. 4.9. Symmetrical GZ curve with Negative Stability 63
Fig. 4.10. Distance of Each Tanks from Ship's Center of Gravity 66