표제지
Abstract
목차
List of Acronyms 13
List of Nomenclature 14
제1장 서론 18
1.1. 연구배경 18
1.2. 선행연구 20
1.3. 연구목표 23
제2장 이론적 배경 25
2.1. 좌표계 25
2.2. 지배방정식 26
2.3. 선체 운동 방정식 28
2.4. 속도계수 30
제3장 수치해석 기법 32
3.1. 유한체적법 32
3.1.1. 비정상항(Unsteady term) 32
3.1.2. 대류항(Convection term) 33
3.1.3. 확산항(Diffusion term) 34
3.1.4. 생성항(Source term) 35
3.2. 중첩 기법 35
3.3. 압력-속도 연성 방법 36
3.4. 자유표면 37
3.5. Numerical ventilation 39
3.6. 벽면처리 기법 41
3.7. 난류모델 42
3.7.1. SST(Menter) k-ω 모델 43
제4장 고속활주선의 수치해석 기법 연구 45
4.1. 고속활주선의 수치해석 기법 연구 45
4.1.1. 대상 선형의 주요제원 45
4.1.2. 수치해석 도메인 및 경계조건 46
4.1.3. 격자 생성조건 46
4.1.4. 격자 불확실성 해석 48
4.1.5. 벽면 무차원수 검토 51
4.1.6. 고속활주선의 수치해석 기법 53
제5장 N.V억제를 위한 수치해석 연구 54
5.1. 고속활주선의 N.V 억제를 위한 초기해석 연구 55
5.1.1. 수치해석 결과 비교분석 55
5.1.2. N.V 억제 기법 연구 58
5.2. 고속활주선의 N.V 억제를 위한 수정해석 연구 59
5.2.1. 수치해석 결과 59
5.2.2. N.V 억제 효과 분석 62
5.3. 고속활주선의 N.V 억제를 위한 검증해석 연구 64
5.3.1. 계산조건 64
5.3.2. 해석결과 65
5.3.3. N.V 억제 효과 분석 66
제6장 결론 68
참고문헌 70
Table 4.1. Principal dimension of Warped Hull 2 45
Table 4.2. Computational grids properties of Warped Hull 2 49
Table 4.3. Results of grid uncertainty analysis 51
Table 4.4. Key features of CFD Simulation 53
Table 5.1. Comparison of Resistance components 60
Table 5.2. Comparison of VOF Shape on the Bottom of hull 62
Table 5.3. Comparison of VOF Shape on the Bottom of hull 63
Table 5.4. Principal dimension of Planing hull(with tunnel stern) 64
Table 5.5. Comparison of VOF Shape on the Bottom of hull(Tunnel) 66
Table 5.6. Comparison of VOF Shape on the Bottom of hull(Tunnel) 67
Fig. 1.1. Hull form transformation of Planing hull 18
Fig. 1.2. Work flow of CFD simulation 24
Fig. 2.1. Coordinate systems 25
Fig. 2.2. Schematic sketch of time-varying control volume 27
Fig. 2.3. Coordinate system of the 6-DOF in rigid body 28
Fig. 3.1. Overset method 35
Fig. 3.2. Definition of marker-density function 38
Fig. 3.3. Numerical ventilation on plaining hull 40
Fig. 3.4. VOF Phase replacement method 41
Fig. 3.5. Schematic illustrations of Wall treatment 42
Fig. 4.1. Modeling of Warped Hull 2 45
Fig. 4.2. Boundary conditions of the Numerical domain 46
Fig. 4.3. Schematic illustrations of mesh structure 47
Fig. 4.4. Case of computational grids 50
Fig. 4.5. Richardson extrapolation for grid uncertainty analysis 51
Fig. 4.6. Distribution chart of wall Y+ at hull surface 52
Fig. 5.1. CFD Analysis process 54
Fig. 5.2. Comparison of Total resistance 56
Fig. 5.3. Comparison of Trim angleAverage(이미지참조) 56
Fig. 5.4. Comparison of Sinkage 57
Fig. 5.5. VOF Shape on the Bottom of Hull 58
Fig. 5.6. VOF Phase replacement area 59
Fig. 5.7. Comparison of Total resistance 60
Fig. 5.8. Comparison of Trim angleAverage 61
Fig. 5.9. Modeling of planing hull(with tunnel stern) 64
Fig. 5.10. Comparison of Total resistance 65