표제지
국문 초록
목차
I. 서론 12
1. 서비스 로봇 12
2. 서비스 로봇의 성장 배경 15
3. 서비스 로봇의 특징 17
4. 서빙 로봇 사례 조사 19
II. 이론적 배경 22
1. 로봇 의인화 22
2. 로봇 의인화의 긍정적 영향 24
3. 로봇 의인화의 부정적 영향 25
4. 로봇 의인화의 디자인 요소 26
5. 로봇의 외형 28
6. 로봇의 언어적 상호작용 30
7. 인간성 31
III. 연구 방법 33
1. 연구 가설 34
2. 연구 모형 35
3. 독립 변인 36
4. 조사 대상 39
5. 실험 설계 40
6. 변인 측정 43
IV. 연구 결과 45
1. 통계 분석 방법 45
2. 응답자 특성 46
3. 종속 변인 요인분석 47
4. 신뢰도 검증 49
5. 조작화 검증 50
6. 가설 검증 51
1) 호감도 52
2) 사용자 경험 53
3) 레스토랑 이용 의도 54
4) 가설 검증 종합 분석 55
5. 심층 인터뷰 결과 58
1) 심층 인터뷰 내용 58
2) 심층 인터뷰 종합 분석 62
V. 결론 63
1. 연구의 요약 및 결론 63
1) 연구의 요약 및 논의 63
2) 연구의 결론 및 의의 66
2. 연구의 한계 및 제언 68
참고문헌 71
설문지 79
Abstract 84
Table 1. Serving Robot Cases 21
Table 2. Conception of Human Nature 32
Table 3. Manipulated Messages by Voice Agent 38
Table 4. In-Depth Interview Participant Profiles 39
Table 5. Measurement Elements and Questions 44
Table 6. Respondent Characteristic 46
Table 7. Validity and Reliability Test for Dependent Variables 48
Table 8. Cronbach's Alpha for Each Element 49
Table 9. Descriptive Statistics by Condition 55
Table 10. Summary of MANOVA Results (* p < .05, ** p < 0.1, *** p < .001) 56
Table 11. Results of Hypothesis Test (* p < .05, ** p < 0.1, *** p < .001) 57
Fig 1. Service Robot Cases 13
Fig 2. Humanoid Robot Asimo by Honda 23
Fig 3. Classified Robot's Appearances 29
Fig 4. Research Model 35
Fig 5. Robot Appearance Variable with Two Levels (Left: Amy, Right: Penny) 36
Fig 6. Experimental Configuration 40
Fig 7. Web Pages for Experiment (a: Human-like appearance, b: Machine-like appearance) 42
Fig 8. Profile Plot for Like ability (HN: Human Nature) 52
Fig 9. Profile Plot for User Experience (HN: Human Nature) 53
Fig 10. Profile Plot for Intention of Restaurant Use (HN: Human Nature) 54