표제지
목차
Nomenclature 8
Abstract 11
제1장 서론 13
1.1. 연구의 배경 및 목적 13
1.2. 연구 방법 및 구성 15
제2장 차량고박 기준 및 선행 연구 17
2.1. 차량고박 기준 17
2.2. 선행연구 21
2.2.1. 선체운동에 따른 외력 산정법 21
2.2.2. 선체가속도 기준 분석 23
2.2.3. DNV·GL 선급규정에 따른 외력계산 26
2.2.4. 비표준화 화물 고박방법 28
제3장 선체운동 평가 29
3.1. 연안여객선 현황 및 대상선박 선정 29
3.1.1. 연안여객선 현황 29
3.1.2. 대상선박 및 항로 선정 32
3.2. 선체운동 실선 계측 35
3.2.1. IMU를 이용한 선체운동 계측 35
3.2.2. 선체운동 계측 기상조건 37
3.2.3. 선체운동 계측 결과 39
3.3. NSM을 이용한 선체운동 계산 47
3.3.1. NSM을 이용한 선체운동 계산 47
3.3.2. 선체운동 계산 결과 49
3.4. 선체운동 평가 59
제4장 차량에 작용하는 외력과 지지력 평가 62
4.1. 선체운동에 따른 차량에 작용하는 외력 62
4.1.1. 선체 종방향과 횡방향 외력 62
4.1.2. 선체 종방향 축에 대한 전도모멘트 67
4.2. 외력에 대한 지지력 68
4.2.1. 선체 종방향과 횡방향 외력에 대한 지지력 68
4.2.2. 전도모멘트에 대한 저항모멘트 69
4.3. 차량에 작용하는 외력과 지지력 평가 69
제5장 결론 82
참고문헌 85
부록 87
Table 2-1. Basic Acceleration Data 19
Table 2-2. Correction Factors for Ship's Length and Speed 20
Table 2-3. Correction Factors for Lateral Acceleration (B/GM〈13) 20
Table 2-4. Comparison of Acceleration Components 22
Table 2-5. Maximum Value of Hull Acceleration 25
Table 2-6. Comparison of Acceleration & External Forces Components 27
Table 3-1. The State of Coastal Passenger Ships 29
Table 3-2. Principal Dimensions 33
Table 3-3. Route Information 34
Table 3-4. Principal Specification of Motion Sensor 36
Table 3-5. Conditions for Hull Motion Measurement 37
Table 3-6. Summary of Weather Condition 38
Table 3-7. Summary of Hull Motion Measurements 46
Table 3-8. Variable List for NSM 48
Table 3-9. Weather Condition for NSM 50
Table 3-10. Summary of Hull Motion Calculation 58
Table 3-11. Comparison Hull Motion Measurement with Calculation 60
Table 3-12. Summary of Hull Motion for External Force Calculation 61
Table 4-1. Weight, Locations and Size of Vehicles 70
Table 4-2. Comparison of External Force with Bearing Capacity(Ship A) 71
Table 4-3. Comparison of External Force with Bearing Capacity(Ship B) 72
Table 4-4. Comparison of External Force with Bearing Capacity(Ship C) 73
Table 4-5. Summary of Skidding and Tipping Occurrence in Weather Conditions 81
Fig. 1-1. Flow Chart 16
Fig. 2-1. General Arrangement and Measurement Points 23
Fig. 2-2. Results of the Measuring Hull Acceleration 24
Fig. 2-3. Comparison of Hull Acceleration Results 25
Fig. 2-4. Ship Stowage Plan and Particulars 26
Fig. 2-5. How to Lashing Vehicles in Case of Loading at 3 Tier 28
Fig. 3-1. The Route of Coastal Passenger Ship 30
Fig. 3-2. Types of Coastal Passenger Ships 31
Fig. 3-3. The Routes of Experiment Ships 34
Fig. 3-4. Configuration of Ship's Motion Monitoring System 35
Fig. 3-5. Data View of Ship's Motion Monitoring System 36
Fig. 3-6. Location of Weather Buoy 39
Fig. 3-7. Results of Hull Motion Measurement(Ship A) 41
Fig. 3-8. Results of Hull Motion Measurement(Ship B) 42
Fig. 3-9. Results of Hull Motion Measurement(Ship C) 43
Fig. 3-10. Hull Motion with Gross Tonnage & Weather Conditions 46
Fig. 3-11. Results of Hull Motion Calculation(Ship A) 51
Fig. 3-12. Results of Hull Motion Calculation(Ship B) 53
Fig. 3-13. Results of Hull Motion Calculation(Ship C) 55
Fig. 4-1. Location of Vehicle Stowed on the Ship 64
Fig. 4-2. Diagram of Vehicle on the Ship 67
Fig. 4-3. Comparison of External Force with Bearing Capacity(Ship A) 74
Fig. 4-4. Comparison of External Force with Bearing Capacity(Ship B) 76
Fig. 4-5. Comparison of External Force with Bearing Capacity(Ship C) 78