표제지
목차
국문초록 11
Ⅰ. 서론 13
Ⅱ. 관련 연구 16
2.1. 심층 Q 네트워크와 심층 결정론적 정책 경사법 16
2.2. 관련 연구 21
Ⅲ. 시스템 모델 24
Ⅳ. 모바일 사용자를 위한 캐싱 기법 30
4.1. 심층 Q 네트워크 기반 캐싱 기법 30
4.2. 실험 및 성능평가 33
Ⅴ. 차량을 위한 캐싱 기법 38
5.1. 심층 결정론적 정책 경사법 기반 캐싱 기법 38
5.2. 실험 및 성능 평가 40
Ⅵ. 결론 및 향후 계획 44
참고문헌 46
ABSTRACT 49
Table 1. Experiment Parameters (1) 34
Table 2. Pseudocode for ljt calculation[이미지참조] 39
Table 3. Experiment Parameters (2) 41
Figure 1. The architecture of DQN. 18
Figure 2. The architecture of DDPG. 20
Figure 3. The network for mobile users. 25
Figure 4. The network for vehicle users. 26
Figure 5. The illustration of the mobile user who is located in the duplicated service area of SBSs. 31
Figure 6. SBS throughput as the number of segmentation increases. 35
Figure 7. SBS throughput as the capacity of SBSs increases. 37
Figure 8. RSU throughput as the capacity of RSUs increases. 43