표제지
목차
국문요약 11
Ⅰ. 서론 13
1. 연구의 필요성 13
2. 연구의 목적 18
3. 연구의 가설 19
1) 12주간의 통합 신경근육 운동은 자폐 스펙트럼 장애가 있는 아동의 체력(physical fitness)에 영향을 미칠 것이다. 19
2) 12주간의 통합 신경근육 운동은 자폐 스펙트럼 장애가 있는 아동의 물체제어(object control)능력에 영향을 미칠 것이다. 19
3) 12주간의 통합 신경근육 운동은 자폐 스펙트럼 장애가 있는 아동의 운동수행(exercise performance)능력에 영향을 미칠 것이다. 20
4) 12주간의 통합 신경근육 운동은 자폐 스펙트럼 장애가 있는 아동의 인지 능력(cognitive function)에 영향을 미칠 것이다. 21
4. 용어의 정의 22
Ⅱ. 이론적 배경 23
1. 체력 23
1) 근력 23
2) 동적 균형 및 정적 균형 24
3) 유연성 25
2. 물체제어 능력 27
3. 운동수행 능력 28
4. 인지 능력 30
5. 통합 신경근육 운동 31
Ⅲ. 연구 방법 33
1. 연구의 대상 33
2. 실험 절차과 실험 시간 34
3. 통합 신경근육 운동절차 35
1) 12주 통합 신경근육 운동 프로그램 35
2) 12주 통합 신경근육 운동 내용 36
4. 측정항목 및 방법 37
1) 체력 37
2) 물체제어 능력 41
3) 운동수행 능력 44
4) 인지 능력 47
5. 자료방법 처리 51
Ⅳ. 결과 52
1. 체력의 변화 52
1) 근력 52
2) 동적 균형 54
3) 정적 균형 56
4) 유연성 58
2. 물체제어 능력의 변화 60
1) 테스트 총점의 변화 60
2) 오버핸드 던지기의 득점 변화 62
3) 언더핸드 투척의 득점 변화 64
4) 캐치볼의 득점 변화 66
5) 원핸드 고정 드리블의 득점 변화 68
6) 원핸드 포핸드 스트로크의 득점 변화 70
7) 양손으로 고정된 공쳐기의 득점 변화 72
8) 고정 공을 차기의 득점 변화 74
3. 운동수행 능력의 변화 76
1) 테스트 총점의 변화 76
2) 15m 달리기의 득점 변화 78
3) 제자리 멀리뛰기의 득점 변화 80
4) 슬라이드 스텝의 득점 변화 82
5) 갤롭의 득점 변화 84
6) 스킵의 득점 변화 86
7) 외다리뛰기의 득점 변화 88
4. 인지능력의 변화 90
1) 작업 기억과 억제 능력 90
2) 계획 능력 92
3) 인지적 유연성의 변화 96
Ⅴ. 논의 99
Ⅵ. 결론 106
참고문헌 107
ABSTRACT 126
摘要 129
부록 131
1. Test Of Gross Motor Development (3rd Edition) 131
2. Test Of Gross Motor Development (3rd Edition)Chinese version 134
3. Working memory and inhibition test sheet 138
4. Working memory and inhibition test sheet (Chinese version) 138
Table 1. Characteristics of the research subjects 33
Table 2. Integrative Neuromuscular Exercise program 35
Table 3. Integrative Neuromuscular Exercise Class Arrangement 36
Table 4. Analysis of changes in muscular strength 52
Table 5. Analysis of changes in dynamic balance property 54
Table 6. Analysis of changes in static state balance 56
Table 7. Analysis of changes in flexibility 58
Table 8. Analysis of changes in object control Total score 60
Table 9. Analysis of changes in overhand throw score 62
Table 10. Analysis of changes in under hand throw score 64
Table 11. Analysis of changes in two-hand catch ball score 66
Table 12. Analysis of changes in one-hand stationary dribble score 68
Table 13. Analysis of changes in one-hand stationary dribble score 70
Table 14. Analysis of changes in two-hand strike of a stationary ball score 72
Table 15. Analysis of changes in kick a stationary ball score 74
Table 16. Analysis of changes in exercise performance Total score 76
Table 17. Analysis of changes in 15m run score 78
Table 18. Analysis of changes in horizontal jump score 80
Table 19. Analysis of changes in slide step score 82
Table 20. Analysis of changes in gallop score 84
Table 21. Analysis of changes in skip score 86
Table 22. Analysis of changes in jump on one leg score 88
Table 23. Analysis of changes in Working memory & Inhibitory capacity score 90
Table 24. Analysis of changes in planning capability 92
Table 25. Analysis of changes in cognitive flexibility 96
Figure 1. Research road map 34
Figure 2. Physical fitness measurement process (A. 근력측정, B. 평균대 측정, C. 한쪽 다리로 서 있기측정, D. 좌전굴 측정기측정) 40
Figure 3. Object control measurement process(A. 오버핸드 던지기 측정, B. 언 더핸드 투척 측정, C. 캐치볼 측정, D. 원핸드 고정 드리블 측정, E. 원핸드 드롭... 43
Figure 4. Exercise performance measurement process (A. 15 m 달리기 측정, B. 제자리 멀리뛰기 측정, C. 슬라이드 스텝 측정, D. 원슬라이드 전진 측정,... 46
Figure 5. Cognitive function measurement process (A. 작업 기억 측정, B.억제 능력 측정, C. 계획 능력 측정, D. 인지적 유연성 측정) 50
Figure 6. Comparison of left-hand and right-hand grip strength(EG: Exercise group, CG: Control Group, Kg: Kilogram, *** p〈.001, ** p〈.01, * p 〈.05) 53
Figure 7. Comparison of dynamic balance(EG: Exercise group, CG: Control Group, Sec: Second, *** p 〈 .001, ** p 〈 .01) 55
Figure 8. Comparison of static balance(EG: Exercise group, CG: Control Group, Sec: Second, *** p 〈 .001, ** p 〈 .001) 57
Figure 9. Comparison of flexibility(EG: Exercise group, CG: Control Group, Cm: Centimeter, *** p 〈 .001) 59
Figure 10. Comparison of object control tests total scores (EG: Exercise group, CG: Control Group, Score: Final Score, *** p 〈 .001) 61
Figure 11. Comparison of overhand pitching scores (EG: Exercise group, CG: Control Group, Score: Final Score, *** p 〈 .001, ** p 〈 .01) 63
Figure 12. Comparison of underhand throwing scores (EG: Exercise group, CG: Control Group, Score: Final Score, *** p 〈 .001) 65
Figure 13. Comparison of two-handed ball catching scores (EG: Exercise group, CG: Control Group, Score: Final Score, *** p 〈 .001, ** p 〈 .01) 67
Figure 14. Comparison of one-handed stationary dribble scores (EG: Exercise group, CG: Control Group, Score: Final Score, *** p 〈 .001, * p 〈 .05) 69
Figure 15. Comparison of One-hand forehand strike of self-Bounced ball scores (EG: Exercise group, CG: Control Group, Score: Final Score, *** p 〈 .001,... 71
Figure 16. Comparison of two-handed hitting fixed balls scores (EG: Exercise group, CG: Control Group, Score: Final Score, *** p 〈 .001, ** p 〈 .01) 73
Figure 17. Comparison of scores of Kick a stationary ball scores (EG: Exercise group, CG: Control Group, Score: Final Score, *** p 〈 .001, ** p 〈 .01) 75
Figure 18. Comparison of motor executive ability total scores (EG: Exercise group, CG: Control Group, Score: Final Score, *** p 〈 .001, ** p 〈 .01) 77
Figure 19. Comparison of 15 meter run scores (EG: Exercise group, CG: Control Group, Score: Final Score, *** p 〈 .001, ** p 〈 .01) 79
Figure 20. Comparison of horizontal jump scores (EG: Exercise group, CG: Control Group, Score: Final Score, *** p 〈 .001, ** p 〈 .01) 81
Figure 21. Comparison of slide step scores (EG: Exercise group, CG: Control Group, Score: Final Score, *** p 〈 .001) 83
Figure 22. Comparison of gallop scores (EG: Exercise group, CG: Control Group, Score: Final Score, ** p〈.01) 85
Figure 23. Comparison of skip scores (EG: Exercise group, CG: Control Group, Score: Final Score, * p 〈 .05) 87
Figure 24. Comparison of jump on one leg scores (EG: Exercise group, CG: Control Group, Score: Final Score, *** p 〈 .001) 89
Figure 25. Comparison of working memory scores & Inhibitory capacity scores (EG: Exercise group, CG: Control Group, Score: Final Score, *** p 〈 .001, ** p 〈 ... 91
Figure 26. Comparison of planning capability to different disk movements times (EG: Exercise group, CG: Control Group, Sec: Second, *** p 〈 .001, * p 〈 .05) 94
Figure 27. Comparison of planning capability to different disk movements (EG: Exercise group, CG: Control Group, moves: minimum number of moves, ** p 〈.01) 95
Figure 28. Comparison of cognitive flexibility different indicators (EG: Exercise group, CG: Control Group, (+) : higher scores represent better performance, (-) :... 98