지금까지 스포츠센터를 대상으로 한 연구에서는 마케팅이 연구자들의 가장 많은 관심의 대상이 된 연구분야였으며, 특히 고객만족과 관련된 연구들이 주를 이루어왔다. 따라서 본 연구의 목적은 스포츠 마케팅 관련 연구들 중 스포츠센터를 대상으로 한 연구를 중심으로 연구동향을 분석하여 미래의 연구방향을 제시하는데 있었다. 먼저, 국내 체육관련 학술지에 게재된 논문들 중 스포츠센터의 마케팅을 연구주제로 다룬 총 82편의 논문들을 대상으로 연구주제별(고객만족 및 소비자행동, 서비스품질, 마케팅전략, 기타) 그리고 연구방법별(연구대상 조직, 자료수집 방법, 자료분석 방법) 분석을 실시하였으며, 이를 근거로 향후연구를 위한 방향을 제시하였다. 무엇보다도, 스포츠센터는 여러 마케팅 수단들과 결합된 통합마케팅의 역할이 매우 중요하다고 할 수 있으며, 앞으로는 이론성과 실용성을 동시에 갖춘 보다 더 훌륭한 연구결과들이 나올 것이라고 판단된다.Until now, marketing has been the most interested field for researchers studying sport centers. Especially, customer satisfaction has been the main topic. Therefore, the purpose of this study was to analyze research trends and present future researches for studies which focused on marketing of sport centers. Among research papers published in Korea, total 82 papers related to marketing of sport centers were analyzed by research themes(customer satisfaction & consumer behavior, service quality, marketing strategy, and others) and methods(subject organization, data collecting method, analysis method). Based on the results, directions of future research were presented. Most of all, integrated marketing combined with other marketing means is very important for sport center. In the future, there will be more excellent researches containing theory and practice.