강합성교량에서 19m 또는 22m 직경을 갖는 전단연결재가 일반적으로 사용되고 있다 . 강교 상세의 단순화와 향후 바닥판 제거의 용이성 및 프리캐스트 바닥판 전단포켓의 효율적인 배치를 위해서는 대직경 스터드 전단연결재가 필요하다 . 현재의 전단연결재 설계범위를 넘어서는 대직경 스터드 전단연결재에 대한 push-out 실험을 통해서 정적거동에 관한 항목들을 검토하고 기존 설계식과의 비교를 수행하였다 . 25, 27, 30m -상대변위 곡선을 제안하였다. 파괴시의 극한상대변위를 평가하고 극한강도를 유로코드 -4의 설계식과 비교하여 설계의 안전율을 평가하였다 . 또한 30m 스터드의 경우는 용접과 콘크리트 지압능력의 개선이 필요한 것으로 나타났다 .studs with a diameter of 19m or 22mm are typically used in steel-concrete composite bridge. For thesimplification of details in steel bridges, the convenience of removing concrete slab, and the efficient distribution of shear pockets for precast decks, large studs can be an excellent alternative. Through push-out tests on large stud shear connectors that transcend the limitation of curent design codes, static behavior was investigated and comparisons with design equations performed. The shear stifness of the connectors in elastic range and trilinear load-slip curves were proposed after shear tests on 25mm, 27mm, and 30m studs. The ultimate slip capacity and ultimate strength of large studs were also evaluated, with the test results revealing conservative values for the design shear strength in Eurocode-4. For 30m stud shear connectors, the welding quality and bearing capacity of concrete slab should be improved.