해방 후 한국 교육의 팽창은 여성교육에도 크게 영향을 미쳐 현재 초중등 학교교육 인구의 절반, 그리고 고등교육 인구의 약 40%정도를 여학생이 차지하고 있을 정도로 성장하였다. 여성들의 교육 참여가 이렇듯 빠르게 확대발전하였고 교육수준 또한 크게 향상되었음에도 불구하고 전반적으로 우리 사회 내 여성의 상대적으로 열등한 사회적 지위는 변함이 없으며, 정치영역에의 여성 참여 역시 아직도 대단히 미흡한 수준에 머물러 있다. 또한 그동안 마련된 사회 내 다양한 여성정책들도 실질적으로 여성의 지위향상에 기여할 수 있는 것이기보다는 상징적인 의미의 수준에 머물러 있는 것이 대부분이라 해도 과언이 아니다.이에 본 연구는 1960년대 이후 우리 사회의 정치변동에 따른 여성교육의 내용 및 여성 교육정책의 변화 추이를 일반 여성정책 변화 추이와 함께 고찰함으로써 20세기 후반 우리나라 여성의 정치의식 형성과 정치 참여에 끼친 교육의 영향력을 살펴보고, 여성정책과 여성교육정책 그리고 여성교육 간의 상호관련성을 탐색하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 본고는 먼저 지난 50여 년간 우리 사회의 정권변화에 따른 여성의 정치참여 현황과 여성정책 변화의 추이를 살펴보고, 두 번째로는 정치사회 변화와 함께 여성교육기회와 내용 및 학교교육을 통한 성역할 사회화의 변화 추이를 알아보고, 세 번째로는 각 정권별로 여성교육정책의 전개와 변화 추이를 살펴본 다음, 마지막으로 이상의 내용을 토대로 1960년대 이후 한국 여성의 정치 참여, 여성교육 그리고 여성교육정책의 변화 추이를 비교하여 논의한다.Since 1945, along with the expansion of education in Korea, the number of women in schools has also been greatly increased. Currently in Korea, female students make up a half of the student body in primary and secondary schools, and about 40% in institutions of higher education. Though the level of women's education has been increased, the lower status of women in the society has not been changed over the years, and it is more true when we look at the status of women in political arena. In addition, although we have many public policies for women in this country, they appear to have a very little practical impact on enhancement of women's social/political status and remain as symbolic gestures.
Therefore, the purpose of this study is to examine the relationship among women's political participation, women's education and education policies for women in this country from 1960 to 2000. It is achieved by examining changes in voting ratios of women in elections over the years, the number and ratio of women in congressional seats, changes in school curricula, the characteristics of socialization processes for women in schooling and changes in education policies for women in Korea during those years. This paper emphasizes that one of the main reasons for Korean women's lower level of political consciousness and participation is closely related to the traditional political socialization for women during schooling. In addition, although we started to pay attention to gender issues in schooling since 1980's, we do not have a strong public policies for women's education or for gender balanced education system yet. So this paper concludes that we need to try much harder to establish a gender balanced curriculum and education system in order for women to more actively involve in politics and thus to develop and to carry out public policies for women with real benefits.