축제는 지역통합과 지역의 정체성을 확립하는 역할뿐만 아니라 관광객을 유치하고 소비를 진작시킴으로써 고용을 창출하고 나아가 지역경제를 활성화하는 중요한 기능을 담당한다. 지방자치제 실시이후 각 지자체들은 이와 같은 지역축제에 많은 관심과 함께 적극적인 행사개최를 실시하고 있다.한편 전주시에서도 지역경제활성화의 일환으로 4대 문화축제(풍남제, 전주국제연화제, 전주대사습놀이, 전주종이문화축제)를 개최하는데, 본 논문에서는 4대 문화축제의 활성화를 위하여, 상관분석·구조방정식모형분석 등을 활용한 실증분석을 통해서 고객 만족도와 재방문의사 그리고 구전의사 등의 관계에 대해서 살펴보았다. 그 결과 고객 만족도와 재방문의사 및 구전의사 간에는 높은 상관관계가 있는 것으로 나타났으며, 특히 시설관리요인이 전주시 4대 문화축제 활성화를 위해 중요한 요인으로 분석되었다.Festivals are the sucking forces that entice tourists to visit. Especially local festivals play an important part in that city as a tourism object. Also local festivals contribute to the regional economy and the promotion of employment.In this study, we have searched about customer satisfaction activation plan of the 4 major local cultural festival held in Jeonju city. And we aimed to analyze the correlation of satisfaction with cultural festival with revisit of visitors or publicity through word-of-mouth concerning the 4 major Jeonju local cultural festival.The result showed that satisfaction with local cultural festival is correlated with visitor's revisit and word-of-mouth publicity. Also we knew that facilities managing factor was very important for activating Jeonju 4 major local cultural festival