새로운 디지털멀티미디어가 지속적으로 발전하고 도입되면서 막강한 독점적 지위를 누리던 지상파방송사의 위상이 변화되고 있다. 지상파방송의 보완적 매체로 간주되어 왔던 케이블 TV와 위성방송과 같은 다채널 매체의 약진으로 지상파방송으로 쏠리던 시청자와 광고주들이 점진적으로 뉴미디어 시장으로 옮겨가고 있다. 지상파방송의 시청 점유율과 광고 매출액의 하락은 지상파방송과 뉴미디어 매체 간의 관계를 재분석할 필요성을 제기하고 있다. 이에 본 연구에서는 그동안 제기되어 왔던 두 매체 간의 관계분석을 위한 틀을 다시 살펴보고 이를 통해 지상파방송과 뉴미디어 매체 간의 대체, 보완 및 경쟁 관계를 새롭게 조명해 보고자 하였다. 이를 위해 최근 몇 년 동안 두 매체의 시청률 및 시청 점유율의 변화, 전체 광고 시장 매출액의 변화, 지상파방송과 뉴미디어 매체 간의 광고 매출액 변화 등을 실증적으로 분석하여 관계를 재조명해 보았다. 또한 뉴미디어 매체에 진출해 있는 지상파자회사 PP의 위상을 분석해 봄으로써 전체 시장 측면에서 지상파방송이 가지는 영향력을 분석해 보았다.Digital new media have being developed and introduced in broadcasting market, the status of terrestrial TV has been weaken recently. Multichannel media, particularly cable TV, that has been considered as a complement of terrestrial TV are now attracting many audiences and advertisers so that audience share and advertising revenue of terrestrial TV have gradually been dropped. Now it is necessary to review the relationship between terrestrial TV and new media based on empirical data. In order to reconstruct the relationship between them, the study investigated changes of audience rating and share, advertising revenue between two parts, and total advertising revenue in the country for recent years. The status of subsidiary companies of terrestrial TV in new media were also analyzed to measure terrestrial TV's total power in broadcasting market.