본연구는 융합 시대의 매체 위상을 고려하면서 방송 서비스의 대체율을 비교, 분석하는 데 목적이 있다. 우리나라의 매체 환경은 뉴미디어 시대에 접어들면서 일반적으로 고정형과 이동형 서비스로 분류되어 나타나고 있는데, 고정형에는 지상파 TV, 디지털 케이블 TV와 IPTV 및 지상파 데이터 방송으로 분류되고, 이동형에는 지상파 DMB, 위성 DMB와 이동형 멀티미디어 서비스 등이 있다. 이러한 환경하에서 수용자가 서비스를 대체 결정하는 요인으로는 경제적 이익, 이용자의 태도 변화, 전환 비용, 인프라스트럭처 등이 있으며 이 결정 요인을 서비스 가격, 서비스 편리성 및 다양성, 서비스 전환 비용으로 검토하였다. 그 결과 지상파 TV는 무료 시장에서의 독자적인 콘텐츠 공급자로서의 위치를 확보할 것이며, 유료 TV 시장에서 고정용 서비스인 디지털 케이블 TV와 IPTV 간의 대체가 활발할 것으로 기대된다. 또한 이동용 서비스는 고정용 서비스를 보완함으로써 개인용 매체로서 기능할 것으로 보인다. 따라서 서비스 이탈을 방지하기 위해서 서비스 가격 전략을 다양화하고 전환 비용을 저렴하게 해야 하며, 커뮤니티 기반의 콘텐츠를 개발해야 할 것이다.The rapid paradigm shifts of digital technologies such as 'media convergence' have changed the service systems as well as industries environment in broadcasting and telecommunication. Especially, the changing service is no longer appropriate to explain their complex relations any more between changing industrial environment and existing service systems.
This study aims to compare the substitute possibilities of convergence service considering on the media positioning of various media. This paper divided into wired network service and wireless network service as the types of convergence service. This study focused on Terrestrial TV, Digital Cable TV and Internet Protocol Service as wired network service and Terrestrial DMB and Satellite DMB as wireless network service. We examined the factors determining service replacement such as economic replacement, change in user's behavior, technology and infrastructure, centering to wired and wireless service. In detail, we studied service price, service convenience and variety, switching cost and wired and wireless infrastructure relating to the factors determining service replacement.
As the result of research, this paper suggested that Terrestrial TV plays role in content provider and wired services such Digital Cable Service and IPTV will substitute each other because of the similar service expense and service quality. Wireless services such as T-DMB and S-DMB complement wire network service. Digital convergence service provider should set the strategies for the protection of churning like a various price frame, low switching cost and the creation of content based on local community.