이 연구는 외주 채널의 가능한 유형을 채널 운영, 채널 유형, 채널의 신규 도입 여부에 따라, 공영-지상파 신규, 민영-지상파 신규, 공영-지상파 전환, 민영-지상파 전환, 공영-유료 등의 5개의 모델로 나누었다. 각각의 모델을 지상파 3사의 시장점유율 억제, 지역 민방에 대한 네트워크의 영향력 억제, 독립제작사 지원, 다양성 제고 등의 네 가지 차원에서 평가했다. 공영-지상파 신규 모델에 해당하는 문화관광부안은 독립제작사 지원에 단기적 효과가 있을 뿐, 지상파 3사의 시장점유율 억제와 지역 민방 정상화 차원에서는 가장 덜 유리한 모델로 평가되었다. 이 연구는 새로운 채널의 설립은 방송 시장의 문제를 종합적으로 고려한 결과여야 하고, 문제 해결 과정에서 유료방송 시장의 중요성에 대한 재인식이 필요함을 강조하고 있다.This study examined five models of a new television network programming TV programs supplied by independent production companies. The five models are constructed according to channel types(over-the-air network, pay television), ownership(public channel, private channel) and methods of starting a new channel(newly-open, using an existing channel). Each model was evaluated by four items, which are three existing over-the-air networks(MBC, KBS, SBS)’ market shares, networks’ power over local stations, revitalization of independent production companies and program diversity. “The new public over-the-air network” model that the Department of Culture and Travel has suggested has a positive short-term effect on independent program suppliers, but it has no impact on suppressing existing networks’ market shares and networks’ power over local stations. This study emphasized that all aspects of the television industries must be considered to add one more network into the market.