이 연구에서는 위성 DMB 서비스의 도입으로 본격적으로 확산될 모바일 동영상 콘텐츠 서비스에 초점을 맞추어, 콘텐츠 채택 요인과 잠재적 이용자의 특성을 살펴보고자 했다. 이러한 시도는 이론적으로 새로운 방송통신융합 미디어의 수용자 특성을 이해하는 작업의 일환이 되며, 실용적으로 DMB 확산전략과 정책의 수립에 도움이 되는 자료를 제공해 줄 수 있다. 우선, 2000년도 이후 활발히 국내에서 수행된 모바일 폰 수용에 관한 연구 성과를 비교 분석하여 이용자 특성, 이용 동기와 만족, 이용 행태, 주 이용 콘텐츠 등에 관한 주요 발견 사항을 점검한 후, DMB 서비스의 초기 채택자가 될 가능성이 높은 대학생 집단을 대상으로 설문조사를 실시했다. 연구 결과 위성 DMB의 초기 선택과 장기적 확산을 위해 가장 큰 영향을 미치는 변수는 비용으로 나타났고, 콘텐츠 요인도 장기적으로는 중요하게 작용할 것이라는 실증적 결과를 얻을 수 있었다. 또한 DMB 서비스가 소비자의 선택을 받기 위해서는 방송 콘텐츠 2차창구로서의 기능과 함께, 음악·뉴스/교통정보·영화 등을 중심으로 한 새로운 콘텐츠 창구로서도 동시에 기능해야 함을 알 수 있었다. 또한 모바일 콘텐츠의 잠재적 이용자는 매체 이용에 있어 혁신 추구 성향이나 오락 추구 성향이 높고, 지상파 재전송 이용 의사, 핸드폰 부가 서비스 이용 의사, 지불 의사 등이 높은 특성을 보이고 있었다.The research is designed to find out why people choose mobile contents and who are the potential users of the contents focusing on mobile moving picture contents, the service to be spread along with the introduction of satellite DMB service. Theoretically, the study is an attempt to understand the characteristics of users who adopt new medium with features of both communications and broadcasting. Practically, the research may provide useful information for the industry and the government to establish satellite DMB promotion policy and strategies. The research, first, investigates characteristics of mobile phone users, motivation to use mobile phone, use pattern, and frequently used contents by comparing various studies on the reception of mobile phone in Korea, a popular topic since 2000. Then, it conducts a survey of college students, the most possible group for adopting DMB service. According to the study, the most influential variable for adopting DMB service at an initial stage and its proliferation is the cost. The empirical result also shows that contents matter for the diffusion of the service in the long run. In order to attract users, DMB service should provide new contents such as music, movie, news, and traffic information, while functioning the secondary channel for broadcasting contents. As for potential users of the mobile contents, they show innovative traits and are entertainment oriented. They are also likely to watch re-transmitted programs of terrestrial broadcasters and pay for additional services.